آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۶۸
جامعه
۱۰

دور دنیا در یک روز

اندونزی: دومین فوران آتشفشان طی 2 هفته

دومین فوران آتشفشان کوه «روآنگ» در اندونزی، به پرتاب خاکستر و گدازه ها تا ارتفاع دو کیلومتری و انباشت سنگ و شن در روستاهای مجاور منجر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، آتشفشان کوه «روآنگ» در جزیره سولاوسی اندونزی برای دومین بار در دو هفته اخیر فوران کرد و در جریان آن، روستاهای مجاور با زباله های آتشفشانی انباشته و یک فرودگاه نیز تعطیل شد!

سازمان زمین شناسی اندونزی پس از ثبت فعالیت آتشفشانی فزاینده، هشدار فوران آتشفشان را بار دیگر در بالاترین سطح قرار داد. این سازمان از شهروندان و کوهنوردان خواست تا دست کم 6 کیلومتر از دهانه آتشفشان فاصله بگیرند. آتشفشان 725 متری روآنگ واقع در شمال سولاوسی، در فاصله حدود 95 کیلومتری شمال شرقی فرودگاه بین المللی «راتولانگی» در ماندائو واقع شده است. این فرودگاه صبح امروز به دلیل کاهش سطح دید و خطراتی که خاکستر آتشفشانی موتور هواپیما را تهدید می کند، تعطیل شد.

همچنین به دلیل پرتاب خاکستر، شن و سنگ از دهانه آتشفشان به سمت شهرها و مناطق مسکونی منطقه از جمله ماندائو که 430 هزار نفر جمعیت دارد، هشدار ایمنی صادر شده است.

کنیا: تلفات سیل از 120 تن گذشت

مقامات محلی کنیا می گویند حادثه شکستن یک سد در شمال پایتخت این کشور که دست کم 42 قربانی گرفت، باعث شد آمار تلفات سیلاب های مرگبار روزهای اخیر در این منطقه به بیش از 120 نفر برسد.

به گزارش ایسنا، پس از تخریب این سد در روز دوشنبه تاکنون اجساد 42 نفر پیدا شده است و در روزهای قبل نیز سیل در سایر مناطق ده ها قربانی برجا گذاشته بود و اکنون مقامات می گویند به طور تخمینی مجموع تلفات این حوادث از 120 نفر بیشتر شده است. بنابر گزارش شبکه الجزیره، یک سخنگوی دولت هشدار داد که بارندگی ها ظرفیت سدهای برق آبی را پر کرده است و یک سرریز گسترده مناطق پایین دست را تهدید می کند.گروه های نجات در حال حفاری در میان گل ولای برای یافتن بازماندگان در چندین روستا از جمله کاموشیری و کیانوگو در شهرستان ناکورو هستند و بیم آن می رود که شمار جان باختگان بیشتر شود.خبرگزاری رویترز به نقل از «استفان کی روی»، فرمانده پلیس محلی گزارش داد 17 نفر از جان باختگانی که اجسادشان پیدا شده است کودک بودند. در پی این حوادث و به دلیل پیش بینی هواشناسی دولت، بازگشایی مدارس در سراسر کنیا را به تعویق انداخته است.بیش از 130 هزار نفر بر اثر سیل آواره شده اند و بسیاری از مردم در مدارس پناه گرفته اند.همچنین باران های شدید تانزانیا و بروندی را هم دربرگرفته است.

آمریکا: کشته شدن 4 افسر پلیس هنگام دستگیری یک متهم

به دنبال وقوع تیراندازی در ایالت کارولینای شمالی آمریکا، چهار افسر پلیس کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، به دنبال وقوع تیراندازی در کارولینای شمالی در هنگام ابلاغ و اجرای حکم جلب، چهار نیروی پلیس کشته شدند. معاونت پلیس شهر شالوت که تیراندازی در حوزه آن رخ داده است، اعلام کرد که ماموران مقابل منزل یک مجرم فراری، در حال ابلاغ حکم جلب بودند که این فرد به روی نیروهای پلیس آتش گشود. به گفته پلیس، متهم نیز در جریان تیراندازی کشته شد و دو مظنون دیگر دخیل در این تیراندازی بازداشت شدند. کاخ سفید اعلام کرد که گزارش این تیراندازی مرگبار به اطلاع جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا رسیده و او متعاقبا با «روی کوپر» فرماندار کارولینای شمالی صحبت کرده است. بایدن در واکنش به این تیراندازی، خواستار تشدید تدابیر در راستای مبارزه با خشونت با سلاح گرم در آمریکا شد.