آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
سیاسی
۳
دیگه چه خبر ؟

مالزی تحریم ها علیه ایران را به رسمیت نمی شناسد

سخنگوی دولت مالزی در میان تلاش های معاون خزانه داری امریکا در سفر به این کشور شرق آسیا برای پایبندی آن به تحریم های واشنگتن علیه ایران، گفت که مالزی لزوما به تحریم های یکجانبه کشورها پایبند نیست.«فهیم فاضل»، در جمع خبرنگاران در واکنش به درخواست امریکا از این کشور برای پایبندی به تحریم های یکجانبه آن علیه ایران گفت، این کشور به تحریم های سازمان ملل پایبند است اما نه لزوما به تحریم هایی که به طور مستقل از سوی کشورها اعمال می شود.

روزنامه استریت تایمز گزارش داد، فهیم گفت: «مالزی به عنوان کشوری مستقل به تحریم های سازمان ملل پایبند است، اما در زمینه تحریم های یکجانبه، باید وضعیت را بررسی کرد.» «برایان نلسون»، معاون وزیر خزانه داری امریکا در امور «تروریسم و اطلاعات مالی»، چند روز پیش مدعی شده بود که شاهد انتقال نفت ایران از طریق شرکت های مستقر در مالزی و در نزدیکی سنگاپور به سراسر منطقه بوده است. نلسون در جریان یک سفر چهارروزه به سنگاپور و مالزی، به صراحت هدفش از این سفر را «پیشبرد کار در زمینه مقابله با تامین مالی و درآمدزایی توسط ایران و آنچه او نیروهای نیابتی آن خواند»، اعلام کرد.

هدف او در این سفر که بر موضوع تامین مالی گروه های مقاومت از طریق آسیای جنوب شرقی تمرکز دارد، جلوگیری تبدیل شدن مالزی به مکانی برای دادوستد مالی و انتقال پول به گروه حماس بوده است. این در حالی است که ایران همواره ادعای غرب مبنی بر حمایت از گروه های مقاومت منطقه، از جمله از طریق تامین مالی و تسلیحاتی و کنترل آنها را رد کرده است.