آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
ایران اقتصادی
۸

معدل رشد صادرات در دولت سیزدهم بیش از 25 درصد است

سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با «ایران» خبر داد : جهش بی سابقه تجارت ایران با امریکای لاتین و آفریقا

چندی پیش یکی از رسانه های معاند مدعی شد که ابراهیم رئیسی خرداد پارسال طی سفری به کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا، 35 سند همکاری برای توسعه روابط تجاری امضا کرد، اما آمارهای اتاق بازرگانی نشان می دهد پارسال صادرات ایران به کوبا و نیکاراگوئه «صفر» بوده و صادرات ایران به ونزوئلا نیز با افت 64 درصدی به 42 میلیون دلار سقوط کرده است. همچنین برخی از این رسانه های معاند ادعا کرده اند که آمارهای اتاق بازرگانی نشان می دهد در سال گذشته خورشیدی کل صادرات ایران به زیمبابوه کمتر از 5 هزار دلار، به اوگاندا یک میلیون دلار و به کنیا صفر بوده است. به نظر می رسد برخی از منابع خبری از اینکه ایران در تجارت و بخصوص حضور در بازارهای صادراتی جدید به موفقیت رسیده است، عصبانی هستند و می خواهند با بازی با اعداد، عملکرد تجاری کشور را زیر سوال ببرند. اما واقعیت این نیست که آنها با تزریق اعداد دروغین به دنبال تخریب عملکرد دولت سیزدهم هستند. در این خصوص با سید روح الله لطیفی، سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن می آید.
روند صادرات ایران به کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین چگونه بوده است؟ برخی از منابع خبری چون اتاق بازرگانی عنوان کردند که صادرات ایران به کشورهای آفریقایی و حتی امریکای لاتین کاهشی بوده است؟ به عنوان مثال گفته شده ایران به کنیا هیچ صادراتی نداشته است. آیا این ادعاها درست است؟

نوسان اعداد تجاری برای کشورهای تحریم شده از سوی کشورهای متخاصم بسیار طبیعی است. بخشی از صادرات کالا به صورت مستقیم نیست و بعضا با واسطه است. از آنجا که روند تجاری با کشورها محرمانه است، نمی توان بر این اساس قضاوت کرد. لذا برای آنکه بازارهای هدف صادراتی آسیب نبینند، بخشی از کالاها به صورت مستقیم صادر نمی شود و اول کالا به کشور دیگری ارسال و سپس از آنجا به کشور مورد نظر ما صادر می شود. در حوزه واردات و صادرات، کنیا جزو 5کشور اول مقصد و مبدا ما در تجارت با قاره آفریقا بوده است. اگر کسی با قاره آفریقا آشنا باشد، قطعا کشور به کشور تجارت مان را قیاس نمی کند. در قاره آفریقا، اتحادیه همکاری آفریقا داریم که بر این اساس معافیت هایی برای برخی از کشورهای آفریقایی تعریف شده است. اگر کالایی از کشورهای غنا و سنگال وارد غرب آفریقا شود، همان جا ثبت و خیلی راحت به سایر کشورها انتقال پیدا می کند و عملا این کشور کریدورهای ورود هستند و ممکن است برای اسنادی که صادر می شود، صرفا برای کشور غنا، کنیا و... باشد. لذا نمی توان آماری داد که تجارت با یک کشور آفریقایی کمتر یا بیشتر شده است. مضاف بر اینکه تاکید می کنم برخی از منابع خبری در اعلام اعداد تجاری کشور، اشتباهات بزرگی دارند و خطا می روند. تجارت ایران به کشورهای قاره آفریقا یا مستقیم اتفاق افتاده است یا به صورت غیرمستقیم (از امارات، ترکیه، عمان، هند و...) بوده است. بدین جهت همکاری تجاری با کشورهای آفریقایی صفر نبوده است.

در دولت سیزدهم چه موفقیت هایی در همکاری تجاری با کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین داشتیم؟

در دولت سیزدهم تعداد مراکز تجاری کشورمان افزایش یافته است. اکنون در آفریقا 10 مرکز تجاری داریم و تعداد رایزنان بازرگانی از صفر به سه رسیده است. نمایندگی وزارت امور خارجه در کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین فعال تر شده است. همچنین اجلاس ایران و آفریقا و بعد از آن ایران اکسپو 2024 نشان داد که دولت رئیسی در حوزه بین الملل کارهای بزرگ و ماندگاری انجام داده است. همان طور که رئیس جمهور مطرح کردند، تجارت ایران و آفریقا به 10 میلیارد دلار می رسد و اکنون شرایط برای تحقق این عدد مهیا است. در حمل و نقل و جابه جایی پول مشکلاتی داریم که اکنون بخش اعظمی از آن از طریق تهاتر کالا و واردات طلا قابل حل است. سال گذشته، شاهد این بودیم که بیش از 18 میلیون تن طلا (بخش زیادی از کشورهای آفریقایی و با واسطه سایر کشورها) وارد شد. طلا، ضمن آنکه ذخایر کشور را تقویت کرد، بلکه توانست به پشتوانه نظام اقتصادی کشور نیز کمک قابل توجهی کند. حتی رسانه های غربی هم به این موضوع اذعان داشتند که در دولت ابراهیم رئیسی مسیرهای جدیدی برای صادرات ایران و همکاری های تجاری باز شده است.واقعیت دیگری که در این بخش باید بدهم این است که در آمار اعلامی اتاق مشترک ایران و برزیل، تجارت با برزیل بیش از 6.5 میلیارد دلار ثبت شده است. اما آمار رسمی گمرک که تجارت مستقیم را محاسبه می کند (اتاق بازرگانی مشترک ایران و برزیل با احتساب تجارت غیرمستقیم عدد یاد شده را بیان کرده است؛ برای اینکه خود از قراردادهای امضا شده مطلع است) عدد تجاری کمتر از 150 میلیون دلار است.

در دولت های گذشته روند تجارت با کشورهای آفریقایی و امریکای لاتین چگونه بوده است؟

رکورد روابط تجاری با کشورهای آفریقایی در دولت رئیسی شکسته شده است. اگر حجم تجارت با کشورهای آفریقایی را با دولت گذشته قیاس کنید، غلط است چرا که دولت سیزدهم با تصمیماتی که اتخاذ کرد، توانست حجم تجارت به کشورهای آفریقایی را دوبرابر کند.در بازار امریکای لاتین نیز وضعیت بسیار خوبی داریم. البته مشکلاتی در حمل و نقل، معرفی کالا، فعال شدن مراکز تجاری و تجار و رایزنان بازرگانی داریم، اما این موارد به مرور زمان در حال حل شدن است و به زودی خبرهای خوبی در این حوزه منتشر می شود. تجارت مستقیم (مجموع واردات- صادرات) ایران بدون محاسبه صادرات خدمات فنی و مهندسی، تجارت غیرمستقیم، نفت، نفت کوره و سایر موارد در سال گذشته به کشورهای کوبا 43 میلیون و 815 هزار و 379 دلار، نیکاراگوئه 11939 دلار، ونزوئلا 55 میلیون و 486 هزار و 422 دلار ، اوگاندا پنج میلیون و 157هزار و 945 دلار ، کنیا 58 میلیون و 197 هزار و 742 دلار و زیمبابوه سه میلیون و 819 هزار و 493 دلار بوده است. تغییرات تجارت با این کشورها در سال 1402 نسبت به سال 1401 در مورد کوبا رشد 270 درصدی، نیکاراگوئه از صفر به 12 هزار دلار، ونزوئلا کاهش 50 درصدی تجارت مستقیم و افزایش تجارت غیرمستقیم، اوگاندا رشد 126 درصدی، کنیا کاهش 17درصدی (به دلیل کاهش واردات چای به کشور و فروش کود اوره ایرانی به کنیا از طریق عمان) و در نهایت زیمبابوه رشد 130درصدی داشته است.

برش

صعود صادراتی ایران در دولت سیزدهم

در 2.5 سال دولت رئیسی، آمار صادرات غیرنفتی ایران در سال اول نزدیک به 51.5 میلیارد دلار، در سال دوم 54 میلیارد دلار و در سال گذشته نزدیک به 50 میلیارد دلار بود. در دولت های گذشته در سه سال متوالی، ثبت 50 میلیارد دلاری صادرات وجود نداشته است. در سال 1399 که در دولت روحانی بود، میزان صادرات کشور 34.1 میلیارد دلار بود. بخشی از این عدد به جهت شیوع ویروس کرونا کاهش پیدا کرد اما سال قبل تر از آن (سال 1398) میزان صادرات کشور 40 میلیارد دلار بود. همچنین معدل رشد صادرات در دولت رئیسی بیش از 25 درصد است که اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. در حوزه همسایگان هم رشد خیلی خوبی داشتیم. صادرات ایران به پاکستان در سال 1399 (دولت روحانی) زیر 300 میلیون دلار بود و در سال 1402 به دو میلیارد دلار رسید و صادرات مان 7 برابر شد.