آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۹
جهان
۵
غرب آسیا

مذاکرات آتش بس شکست خورد

رفح در آتش

حسین فاطمی

اصرار رژیم صهیونیستی در تداوم حملات به شهر رفح، نه تنها بحران انسانی و نظامی را برای آن به دنبال داشته که در عرصه سیاسی و دیپلماتیک هم بر روند مذاکرات تبعات مخرب جدی گذاشت و در نهایت شامگاه پنجشنبه اعلام شد، گفت و گوها بر سر تبادل اسرا و اجرای آتش بس به توقف کامل رسید.

پیرو این نکته جنبش حماس بامداد دیروز جمعه طی بیانیه ای اعلام کرد، هیات شرکت کننده در مذاکرات آتش بس غزه در قاهره، این شهر را به مقصد قطر ترک کرد. در بیانیه حماس آمده است: «هیات مذاکره کننده، قاهره را به مقصد دوحه ترک کرد چون اشغالگران عملا پیشنهاد میانجیگران را رد و در چند موضوع اساسی به آن اعتراض کردند.» این بیانیه می افزاید، جنبش به این پیشنهاد پایبند است، بنابراین، اکنون توپ به طور کامل در زمین اشغالگران است.

در این راستا پیشتر عزت الرشق، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در بیانیه ای اعلام کرده بود، اشغال گذرگاه رفح توسط اسرائیل راه را بر میانجی ها بسته است. وی تاکید کرده بود، حماس به موضعش در مورد آتش بس پیشنهادی پایبند است. در این زمینه، کانال خبری قاهره نیز به نقل از یک منبع بلندپایه گزارش داد که هیات های حماس و رژیم صهیونیستی شرکت کننده در مذاکرات قاهره در میانه تداوم اختلافات بر سر آتش بس در غزه و تبادل اسرا، مصر را ترک کردند. رادیو رژیم صهیونیستی همچنین روز پنجشنبه به نقل از یک مقام «سیاسی ارشد» اشغالگران گزارش داد که این رژیم در مورد پیشنهاد حماس ملاحظاتی ارائه کرده است. به گفته این مقام صهیونیست، «هیات اسرائیلی در راه اراضی اشغالی است و مذاکرات ساعاتی پیش به دلیل ملاحظات اسرائیل در خصوص پیشنهاد حماس از طریق میانجیگران به پایان رسید.» این مقام ضمن تاکید بر اینکه مذاکرات متوقف شده است، افزود: اسرائیل خواهان جدا کردن موضوع رفح از توافق آتش بس است و طبق برنامه به عملیات نظامی خود در رفح و نوار غزه ادامه خواهد داد.

جالب تر اینجاست که همزمان با ادامه عملیات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در نوار غزه و تشدید بمباران محله های شرقی شهر رفح و رسیدن به مرکز و غرب این شهر، امریکا روز پنجشنبه در ادامه راهکار دادن به معضل کنونی، تشکیل یک ساختار حکومتی جدید در غزه را جایگزین بهتری برای عملیات نظامی بزرگ در رفح دانست. جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید اعلام کرد که توافق آتش بس مورد بحث بین اسرائیل و حماس شامل تمام نوار غزه از جمله شهر رفح می شود. کربی به خبرنگاران گفت: «اگر بتوانیم به یک آتش بس موقت برسیم، این آتش بس شامل تمام نوار غزه از جمله رفح می شود.» به گفته کربی، «این موضع مذاکره کننده» ایالات متحده است.

تداوم حملات صهیونیست ها به رفح

رژیم صهیونیستی همزمان با بی نتیجه ماندن مذاکرات آتش بس، کماکان بدون توجه به تمام هشدارهای کشورهای منطقه ای و نهادها و سازمان های بین المللی و حقوق بشری و حتی بدون در نظر گرفتن خط و نشان های متحدین استراتژیک خود، تجاوز به شهر رفح را در دستور کار دارد. این میزان از بی توجهی تل آویو که اکنون به یکی از کانون های اختلافات و بحران در روابط با واشنگتن بدل شده، وضعیت را به سمت و سویی برده که آژانس امداد و کار برای پناهندگان فلسطینی(آنروا) اعلام کرد، آوارگی اجباری با تشدید بمباران رفح توسط اسرائیل ادامه دارد و تا حالا حدود 110 هزار نفر در میان شرایط وحشتناک زندگی در جست و جوی مکانی امن از رفح فرار کردند. سازمان ملل متحد هم هشدار داده که در صورت نرسیدن سوخت ظرف 24 ساعت، بیمارستان های نوار غزه کار خود را متوقف خواهند کرد.برنامه جهانی غذا نیز روز پنجشنبه هشدار داد که عملیات خود در غزه به دلیل کمبود مواد غذایی و دارویی متوقف خواهد شد و خاطرنشان کرد که این ذخایر در نوار غزه حداکثر برای 3 روز کافی است. متیو هالینگزورث، مدیر این برنامه در فلسطین، در پستی در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس تاکید کرد، دسترسی به انبار اصلی «غذای جهانی» در شهر رفح دشوار شده و تنها یک نانوایی هنوز در حال فعالیت است. همزمان هم ارتش رژیم صهیونیستی دیروز جمعه اعلام کرد که در عرض 24 ساعت حدود 40 هدف را در نوار غزه بمباران کرده است. ارتش اشغالگر در بیانیه ای افزود: جنگنده ها چندین نقطه را در رفح بمباران کردند که از جمله آنها برخی نقاط در گذرگاه کرم ابوسالم بوده است.

ارتش اشغالگر مدعی است اهداف نظامی حماس را هدف قرار می دهد در حالی که واقعیت نشان از کشتار غیرنظامیان در غزه دارد.

درباره آخرین رویدادهای رفح و غزه، گروه های مقاومت فلسطینی هم روز جمعه خود را با حملات سنگین به مواضع اشغالگران و خودروهای نظامی شان در رفح و دیگر نقاط غزه شروع کردند و خبرنگار الجزیره نیز گزارش داد، در نتیجه این مقاومت ها رسانه های عبری زبان از وقوع 2 حادثه در رفح خبر دادند که طی آن چهار نظامی کشته و یک تن دیگر مجروح شد. درباره تلفات ارتش اشغالگر نیز روزنامه عبری زبان «یسرائیل هیوم» دیروز جمعه نوشت که 711 سرباز اسرائیلی در طول جنگ غزه کشته شده اند که 637 تن آنها نیروی ارتش، 68 تن نیروی پلیس و 6 تن از نیروهای شاباک بوده اند.