آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۶
بازار نفت
۱۴

خبر

رشد قیمت جهانی نفت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز جمعه 21اردیبهشت، با 51 سنت معادل 0.62درصد افزایش به 84 دلار و 40 سنت به ازای هر بشکه رسید. به نوشته رویترز، قیمت جهانی نفت در روز گذشته در نتیجه سیگنال های بهبود اقتصاد چین و بی نتیجه ماندن مذاکرات آتش بس بین رژیم صهیونیستی و حماس، افزایشی شد. با استناد به داده های تارنمای تریدینگ اکونومیکس، هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز و در زمان تنظیم این گزارش، با 51 سنت معادل 0.62درصد افزایش، در رقم 84دلار و 40 سنت به ازای هر بشکه معامله شد. شاخص اصلی نفتی دیگر، یعنی وست تگزاس اینتر میدیت ایالات متحده نیز با 64 سنت معادل 0.82درصد افزایش، در رقم 79دلار و 89 سنت معامله شد.

قیمت جهانی نفت روز پنج شنبه، به واسطه انتشار داده های مربوط به افزایش سطح واردات نفت خام چین در طول آوریل، در کنار قوت گرقتن احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو به دلایلی نظیر تضعیف بازار اشتغال در آمریکا، بالاترین رقم طی یک هفته گذشته را ثبت کرد. لازم به ذکر است، میانگین تراز صادرات و واردات چین در آوریل افزایش داشته که در نوع خود نشانه ای از بهبود تقاضا در این کشور بوده و در صورت استمرار، از بازار کالا حمایت خواهد کرد. در همین ارتباط، رئیس فدرال رزرو شعبه سانفرانسیسکوی ایالات متحده اعلام کرد؛ در حال حاضر مشخص نیست تورم در ماه های پیش رو به چه سمت و سویی تمایل داشته باشد. در عین حال، امید می رود که فشار ناشی از نوسان قیمت ها، رو به کاهش باشد. وی در ادامه هیچ اشاره ای به احتمال کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال 2024 نکرد. بر اساس این گزارش، انتظار می رود بانک مرکزی ایالات متحده روند کاهش نرخ بهره بانکی را از سپتامبر آغاز کند. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی بدون اعتنا به هشدارهای رئیس جمهور آمریکا جو بایدن، مبنی بر توقف تامین سلاح از سوی واشنگتن، در صورت حمله این رژیم به جنوب غزه، بخش هایی از رفح را در روز پنج شنبه بمباران کرد. در همین رابطه، یکی از مقامات ارشد رژیم صهیونیستی اعلام کرد؛ دور اخیر مذاکرات غیر مستقیم در قاهره برای توقف جنگ در غزه پایان یافته و این رژیم عملیات خود در رفح و سایر مناطق نوار غزه را طبق برنامه ریزی های قبلی ادامه خواهدداد.

تولید 277 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در سال 1402

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران از تولید حدود 277 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه های کشور در سال 1402 خبر داد. به گزارش «شانا» احمد زمانی گفت: با توجه به سند چشم انداز شرکت های پالایش گاز، سال 1402 مقرر شد که پیش شرط آغاز دوره تعمیرات اساسی پالایشگاه ها، بررسی و اجرای کامل استانداردهای ایمنی و اچ اس ئی باشد تا تعمیرات باکیفیت بیشتر و با بالاترین سطح ایمنی انجام شود. وی تاکید کرد: بر مبنای چشم انداز تعریف شده برای جایگاه شرکت های پالایش گاز در سال 1404، راهبرد ما به سمتی است که پالایش گاز ایران صنعتی سرآمد و در تراز جهانی باشد. مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران در ادامه افزود: به همین دلیل چهار ماموریت فرآورش و ذخیره سازی ایمن و بهره ور، به عنوان ماموریت های اصلی شرکت های پالایشی درنظر گرفته شده اند.

زمانی با ارائه گزارش عملکرد سال 1402 در بخش پالایشگاهی گفت: پارسال در ابتدای فصل تولید در گردهمایی شرکت های پالایش گاز، ترتیباتی اندیشیده شد تا تولید بدون وقفه داشته باشیم و توانستیم اثربخشی این قسمت را از 94 درصد به 100 درصد برسانیم. وی با ارائه آماری از حجم تولید گاز در سال 1402، تصریح کرد: پارسال در مجموع حدود 277 میلیارد مترمکعب گاز از پالایشگاه های گازی به شبکه انتقال و توزیع تحویل داده شد. مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: براساس اقدام های انجام شده برای استمرار تولید از طریق کاهش مدت زمان توقف تولید برنامه ریزی شده، بهینه سازی برنامه های تعمیراتی، خلاقیت در جابه جایی خوراک پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی در زمان تعمیرات اساسی، میزان عدم النفع ناشی از تعمیرات اساسی نسبت به سال پیش از آن، 28 درصد کاهش یافت و عدم النفع ناشی از توقفات غیر برنامه ریزی نیز 45 درصد کاهش یافت؛ همچنین ظرفیت دریافت خوراک پالایشگاه ها نیز تا 7 میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

نشست کارگروه تغییر اقلیم وزارت نفت

پانزدهمین نشست کارگروه تغییر اقلیم وزارت نفت با حضور اعضای کارگروه و تعدادی از دیگر نمایندگان بخش های مرتبط با دستورکار «بررسی و تبادل نظر درباره راهبرد صنعت نفت در حوزه تغییر اقلیم» در دفتر معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت برگزار شد. به گزارش «شانا» احمد اسدزاده، معاون وزیر نفت در امور بین الملل و بازرگانی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه تغییر اقلیم و مقابله با آن موضوعی چند سویه شامل انرژی، محیط زیست و اقتصاد است، گفت: بخش های تخصصی وزارت نفت حسب وظیفه ذاتی خود این موضوع را تاکنون دنبال کرده اند، اما نیاز است که با مشارکت و همفکری همه ذی نفعان در صنعت نفت این موضوع که امروز در سطح جهانی در قالب مباحث و دستورکارهایی مانند دستیابی به خالص انتشار صفر، حذف سوخت های فسیلی و گذار به انرژی پاک مطرح می شود، با هماهنگی، انسجام، همگرایی و جدیت بیشتری دنبال شود. وی تاکید کرد: از این طریق و با ایجاد هم گرایی درون و بیرون دستگاهی می توان امیدوار بود که صنعت نفت ضمن عمل به تکالیف قانونی خود در این حوزه، بتواند در سطح بین المللی از فرصت ها استفاده کرده و گفتمان مبتنی بر شرایط و مقتضیات یک کشور نفتی را با هماهنگی دستگاه دیپلماسی کشور و همسو با مواضع کشورهای عضو اوپک دنبال کند.