آرشیو شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۶
بازرگانی
۵

خبر

تجارت جهانی شتاب می گیرد

پیش بینی سه نهاد معتبر بین المللی نشان می دهد؛ بعد از رکود سال گذشته که ناشی از افزایش قیمت ها، افزایش نرخ بهره و ضعف تقاضا بود، امسال شاهد احیای جریان تبادل کالا و محصولات خواهیم بود. بر اساس گزارش های منتشرشده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی، انتظار می رود همزمان با کاهش تورم و رشد اقتصاد ایالات متحده آمریکا، تجارت جهانی امسال بیش از دو برابر رشد داشته باشد.

به گزارش فایننشال تایمز با استناد به داده های سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، انتظار می رود تجارت جهانی کالا و خدمات در سال جاری به میزان 2.3 درصد و طی سال 2025 در حدود 3.3 درصد افزایش یابد. به باور کلر لومباردلی؛ اقتصاددان ارشد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، بخش اعظم این افزایش ناشی از «اصلاح و بهبود چرخه ای» است؛ زیرا تجارت در کنار رشد اقتصادی گسترده تر افزایش می یابد. وی افزود: انتظار می رود چین و کشورهای شرق آسیا محرک های بزرگ فعالیت تجاری باشند. افزایش تجارت در سه ماهه اول سال 2024، به تقویت رشد اقتصادی در برخی از بزرگ ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا کمک کرده است. منطقه یورو در این فصل رشد 0.3 درصدی را تجربه کرده که قوی ترین سطح آن از سه ماهه سوم سال 2022 بوده است.

براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش «چشم انداز اقتصاد جهانی» رشد حجم تجارت جهانی در سال 2024 به 3 درصد خواهد رسید. سازمان تجارت جهانی انتظار دارد، تجارت کالا بعد از کاهش 1.2 درصدی طی سال گذشته، امسال به میزان 2.6 درصد افزایش یابد. نیل شیرینگ، اقتصاددان ارشد موسسه کپیتال اکونومیکس، در این باره می گوید: ما شاهد نشانه هایی از رویش «شاخه های سبز» در تجارت جهانی هستیم. او با اشاره به بهبود نسبی شرایط در اروپا که به ویژه به تجارت متکی است، تاکید کرد کشورهای جنوب قاره از رونق گردشگری سود خواهند برد. به عنوان مثال، اسپانیا از قرارگرفتن تعطیلات عید پاک در ماه مارس به جای آوریل سود برد و شاهد افزایش رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال بود. براساس اعلام اداره آمار اسپانیا، تقاضای خارجی به میزان 0.5 واحددرصد و تقاضای داخلی

0.2 واحددرصد به افزایش رشد اقتصادی کمک کرده است. آلمان و ایتالیا هم اعلام کرده اند که صادرات خالص بالاتر، رشد اقتصادی آنها را در سه ماهه اول تقویت کرده است. سالمون فیدلر، اقتصاددان بانک آلمانی برنبرگ، می گوید: «انتظار داشتیم تجارت خارجی منطقه یورو در سال جاری افزایش یابد، اگرچه اکنون نشانه ها حاکی از آن است که این شتاب گیری، به ویژه در صادرات، زودتر از آنچه قبلا تصور می کردیم رخ داده است.»

براساس گزارش «مانیتور تجارت جهانی» که توسط دفتر تحلیل سیاست اقتصادی هلند (CPB) منتشر شده است، تجارت کالا در ماه فوریه برای اولین بار در یک سال قبل از آن به روند صعودی بازگشت.

گسترش فعالیت ها در چین و ایالات متحده به رشد سالانه تجارت کالا کمک کرد تا در ماه دوم سال به 1.2 درصد برسد، درحالی که در ماه قبل از آن میزان تجارت 0.9 درصد تقلیل یافته بود. این امر نشان دهنده بازگشت شتابان از دوره انقباض 3.5 درصدی در سپتامبر 2023 بود. با این حال، با وجود نشانه های مثبت، انتظار نمی رود رشد تجارت جهانی در سال جاری به سطح قبل از همه گیری کرونا بازگردد. ارقام صندوق بین المللی پول نشان می دهد حجم تجارت کالا و خدمات بین سال های 2006 و 2015 با نرخ متوسط سالانه 4.2 درصد رشد داشته است. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، صندوق بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی در مورد مخاطرات تهدیدکننده تجارت جهانی ناشی از تنش های ژئوپلیتیک، منازعات منطقه ای و عدم قطعیت های اقتصادی هشدار داده اند. در عین حال، تمرکز دولت ها بر امنیت ملی، خوداتکایی و حمایت از شرکت های داخلی شرایط را پیچیده تر کرده است. طبق داده های سازمان تجارت جهانی، از زمان حمله گسترده روسیه به اوکراین، جریان های تجاری بین بلوک کشورهایی که از نظر ژئوپلیتیک همسو هستند، 4 درصد کندتر از تجارت در داخل این بلوک ها رشد کرده است. به گفته نیل شیرینگ، انتخابات ایالات متحده به فهرست عدم قطعیت ها در مورد تجارت جهانی در سال آینده اضافه شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق و نامزد جمهوری خواهان، متعهد شده است که در صورت انتخاب مجدد، تعرفه 10 درصدی برای تمامی شرکای تجاری ایالات متحده اعمال کند و مجازات های شدیدتری را برای واردات کالا از چین درنظر بگیرد.

رشد 103 درصدی تجارت آمریکا و ایران

دفتر آمار آمریکا اعلام کرد تجارت این کشور با ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد 103 درصدی به 27.7میلیون دلار رسیده است. به گزارش خبر گزاری تسنیم، دفتر آمار آمریکا در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد؛مبادلات تجاری ایران و آمریکا در سه ماه نخست سال جاری میلادی به 27.7 میلیون دلار رسیده است.

این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 103 درصد افزایش داشته است. در ماه های ژانویه تا مارس سال 2023 تجارت دو کشور 13.6 میلیون دلار اعلام شده بود. رشد دو برابری تجارت ایران و آمریکا در سه ماهه نخست 2024 در حالی است که در 12 ماهه سال گذشته نیز تجارت دو کشور با رشد 8 درصدی مواجه شده به 61.2 میلیون دلار رسیده بود. بر اساس این گزارش در سه ماه نخست 2024 صادرات آمریکا به ایران رشد 77 درصدی داشته است. در سه ماهه نخست سال 2023 بالغ بر 13.4 میلیون دلار کالا از آمریکا به ایران صادرشده بود که این رقم در مدت مشابه امسال به 23.8 میلیون دلار افزایش یافته است. واردات این کشور از ایران در سه ماهه نخست امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل 20 برابر شده و از 0.2 میلیون دلار در سه ماهه سال 2023 به 3.9 میلیون دلار در سه ماهه نخست 2024 رسیده است. میزان تجارت ایران و آمریکا در مقایسه با کل مبادلات تجاری دو کشور با جهان رقم قابل توجهی نیست. ایران در بین مقاصد صادراتی آمریکا در سه ماهه 2024 رتبه152 را به خود اختصاص داده است.

ورود 7 کشتی نهاده دامی به بندر امام (ره)

مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از ورود 7 فروند کشتی حامل نهاده دامی به بندر امام (ره) خبر داد و گفت: این نهاده ها از برزیل و آرژانتین خریداری شده است.

به گزارش خبر گزاری تسنیم، حمید بدوی گفت: این محموله ها شامل سه فروند کشتی کنجاله سویا و چهار فروند ذرت دامی هرکدام به وزن 65 هزار تن و در مجموع 260 هزار تن است که توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور از کشور های برزیل و آرژانتین سفارش و خریداری شده است. وی افزود: عملیات پهلودهی کشتی های حامل نهاده های دامی به اسکله های بندرگاه امام خمینی به تدریج انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه واردات نهاده های دامی توسط بخش دولتی و خصوصی از طریق بندر امام خمینی با هدف تامین نیاز های کشور ادامه خواهد داشت، افزود: واردات نهاده های دامی طبق برنامه ریزی انجام می شود.