آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۷
بازار نفت
۱۴

خبر

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خبر داد: راه اندازی نخستین ایستگاه تقویت فشار گاز با سیستم کنترل تمام ایرانی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران از ثبت رکوردی تازه با راه اندازی 6ایستگاه تقویت فشار گاز طی یک سال خبر داد. رضا نوشادی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان این مطلب، اظهار کرد: ما در دولت سیزدهم عهد کردیم که نخستین ایستگاه تقویت فشار گاز با سیستم کنترل تمام ایرانی را داشته باشیم؛ اکنون ایستگاه تقویت فشار آرادان 8ماه است که بدون توقف با سیستم کنترل ایرانی کار می کند و شبکه گاز شمال و شمال غرب کشور را به ویژه در زمستان تثبیت کرده است.

وی ادامه داد: البته گفتنی است که این سیستم کنترل ایرانی در 2تاسیسات تقویت فشار گاز دیگر ما نیز نصب شده است. نوشادی در ادامه، افزود: ما امسال به فضل الهی فاز 2 پالایشگاه ایلام را نیز با همین سیستم کنترل تمام ایرانی به عنوان نخستین پالایشگاه با بیشترین درصد تجهیزات ایرانی که 76 درصد است، به صنعت گاز کشور تقدیم می کنیم. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با اشاره به رکوردهای این شرکت، توضیح داد: سال گذشته ما 6 ایستگاه تقویت فشار گاز را وارد مدار تولید کردیم که همکاران من در طرح تاسیسات تقویت فشار گاز سال گذشته، در این 6 ایستگاه ، 24 توربین را نصب و راه اندازی کردند. نوشادی در ادامه، با اشاره به تکمیل رینگ شرقی شبکه انتقال گاز، گفت: با توجه به نیاز عملیاتی، تعهد کردیم رینگ شرقی گاز کشور را تکمیل کنیم.

وی در تشریح این خبر، گفت: احداث 176کیلومتر خط لوله گاز، یک پروژه 3 ساله است که همکارانم امروز که ماه چهاردهم شروع این پروژه است، 90کیلومتر پروژه را تزریق گاز کرده و تکمیل باقی مانده این پروژه هم به همت همکاران، طی 2ماه آتی انجام می شود. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در ادامه، با تشریح اقدامات پیش روی شرکت، به طرح عظیم هوشمندسازی مصرف گاز اشاره کرد و گفت: ما برای تغییر پارادایم مصرف انرژی، نخست مدیریت مصرف انرژی را در دستور کار قرار دادیم؛ ماموریتی که تا قبل از این بر عهده شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نبود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: امروز با اتمام طراحی پایه این کار عظیم، توانستیم پروژه طرح هوشمندسازی مصرف گاز در 7 استان کشور را به صورت آزمایشی و پایلوت در مناقصه داشته باشیم تا پرشتاب تر به سوی بهینه سازی مصرف حرکت کنیم. نوشادی با اشاره به ساخت و توسعه ذخیره سازی گاز در کشور، توضیح داد: اکنون تعداد چاه های حفاری شده در مخزن شوریجه از 10حلقه گذشته که با تکمیل آن، 2 میلیارد مترمکعب به ظرفیت آن افزوده می شود؛ همچنین طرح توسعه ذخیره سازی میدان سراجه نیز تا یک سال آینده به بهره برداری می رسد. وی در پایان یادآور شد: ایران بیش از آنکه کشوری نفتی باشد، تبدیل به کشوری گازی شده و ارزش حرارتی گاز تولیدی کشور 5.5 تا 6 میلیون بشکه نفت در روز است؛ درحالی که تولید روزانه کنونی نفت، کشور حدود 3.5میلیون بشکه است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مطرح کرد: آمادگی 5 سرمایه گذار برای تولید بنزین از متانول

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه برای بالابردن اقتصاد اجرای طرح های MTG، تخفیف خوراک تا 30 درصد درنظر گرفته شده است، گفت: تاکنون پنج سرمایه گذار که خود تولیدکننده متانول هستند برای اجرای این طرح ها اعلام آمادگی کرده اند.مرتضی شاهمیرزایی در یک نشست خبری در بیست وهشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بیان کرد: پارسال، سال پرافتخاری برای صنعت پتروشیمی بود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی از ابتدای امسال نیز جهت گیری ها برای تحقق شعار سال را با حضور هلدینگ ها و شرکت های پتروشیمی آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه 15 طرح پتروشیمی برای بهره برداری در سال 1403 برنامه ریزی شده اند، افزود: شمار مجتمع های پتروشیمی ایران تا پایان امسال به 80 مجتمع و ظرفیت صنعت به بیش از 100 میلیون تن می رسد.معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه خوراک مساله نخست در جهش تولید است، گفت: راهبرد امسال شرکت ملی صنایع پتروشیمی این است که خوراک مجتمع های پتروشیمی به سهولت تامین شود و کمترین محدودیت ها را داشته باشند.شاهمیرزایی به تولید بعضی از مجتمع های پتروشیمی در سال 1402 با بیش از 120 درصد ظرفیت اسمی اشاره و بیان کرد: حاکمیت در فصول سرد سال، خود را متعهد به تامین گاز و رفاه مردم می داند و تامین گاز بخش خانگی و تجاری در اولویت قرار دارد از این رو مدیریت مصرف انرژی با توجه به تولید بسیار خوب گاز در کشور اهمیت بالایی دارد.

وی تصریح کرد: صنعت پتروشیمی به منظور تامین خوراک پایدار موردنیاز، سرمایه گذاری در بالادست صنعت نفت و ذخیره سازی گاز را در دستور کار قرار داده است. چند هفته گذشته نیز چندین تفاهم نامه سرمایه گذاری شرکت های پتروشیمی در توسعه میدان های نفتی و گازی با این هدف امضا شد.مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اولویت راهبرد سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش تاکید کرد: اگر می خواهیم صنعتی پویا، پایدار و رو به جلو در تراز جهانی داشته باشیم باید به تکمیل زنجیره ارزش اهتمام ورزیم.شاهمیرزایی ادامه داد: کوتاه کردن مدت زمان تعمیرات اساسی مجتمع های پتروشیمی و تکمیل طرح های نیمه تمام از برنامه های صنعت پتروشیمی برای افزایش تولید است. وی بیان کرد: تحریم محدودیت هایی برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایجاد می کند اما برای اراده متخصصان ایرانی مانعی نمی تواند باشد، فقط ممکن است زمان اجرای طرح ها و سرمایه گذاری ها را افزایش دهد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه وعده شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای بومی سازی کاتالیست های صنعت پتروشیمی تا پایان سال محقق می شود، تصریح کرد: تلاش می شود سفارش های ساخت داخل در این صنعت افزایش یابد و تا چهار سال آینده به قله بومی سازی کالا و تجهیزات برسیم. شاهمیرزایی ادامه داد: بومی سازی دانش های فنی از جمله چالش های صنعت پتروشیمی است که در این زمینه نیز اقدام های بسیار خوبی در حال انجام است. معاون وزیر نفت تاکید کرد: توسعه مجتمع های پتروشیمی خوراک مایع در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار دارد و از سوی دیگر مذاکره های لازم با پالایشگاه ها برای تامین خوراک مایع مجتمع ها به مقدار کافی انجام شده است.

شاهمیرزایی درباره توسعه پارک های پتروشیمیایی افزود: 7 تا 10 میلیون تن متانول در پارک متانول منطقه انرژی بر پارسیان با طرح های MTP/MTO در 21 کارخانه به محصولات زنجیره این محصول تبدیل خواهند شد.وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره برنامه تولید بنزین از متانول نیز گفت: معتقدم ارزش افزوده ایجادشده از محصولات تولیدی از انتهای زنجیره متانول اقتصادی تر است اما نزدیک ترین راه برای جلوگیری از خام فروشی و صادرات متانول و جلوگیری از ایجاد ناترازی بنزین در کشور، اجرای طرح های MTG است. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: برای بالابردن اقتصاد اجرای طرح های MTG، تخفیف خوراک تا 30 درصد درنظر گرفته شده است و تاکنون پنج سرمایه گذار که خود تولیدکننده متانول هستند برای اجرای این طرح ها اعلام آمادگی کرده اند.

توسعه همکاری های گازی ایران و ترکمنستان

معاون وزیر نفت ایران در امور گاز و معاون شرکت دولتی گاز ترکمنستان با تاکید بر اهمیت همکاری های دوجانبه در صنعت گاز، صدور خدمات فنی و مهندسی و سوآپ گاز را دو سرفصل مهم در این زمینه اعلام کردند. به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی در دیدار با مراد آرچایف، معاون شرکت دولتی گاز ترکمنستان (ترکمن گاز)، با اشاره به پیشینه طولانی و مثبت همکاری ایران و ترکمنستان در صنعت گاز گفت: توسعه و تقویت همکاری طرفین در این صنعت به نفع دو کشور خواهد بود. وی با اشاره به توانمندی تخصصی این شرکت در بخش های مختلف صنعت گاز افزود: شرکت ملی گاز ایران برای توسعه همکاری های مشترک در زمینه های مختلف ازجمله سوآپ گاز و صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی کامل دارد. چگنی با بیان اینکه ایران پاییز امسال میزبان نشست وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز است، تصریح کرد: امیدواریم ترکمنستان به عنوان کشوری مهم در صنعت گاز به زودی عضو این مجمع شود. ما در این زمینه نیز نقش حمایت کننده خواهیم داشت.