آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۶
اخبار کشور
۳

اخبار ادبی و هنری

آثار جدید علامه مصباح یزدی رونمایی شد

در چهارمین روز نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی میزبان رونمایی آثار جدید علامه مصباح یزدی بود.

حجت الاسلام علی مصباح، رئیس شورای سیاستگذاری تولید علوم انسانی اسلامی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و فرزند آیت الله مصباح در این نشست گفت: این کتاب ها عمدتا تدوین شده سخنرانی های ایشان است و بعضا بعد از تدوین، به صورت عمیق تری درخصوص مطالب تحقیق و مباحث تکمیل شده است.

او درخصوص ویژگی های آثار علامه مصباح یزدی بیان کرد: یکی از ویژگی های آثار آیت الله مصباح این است که ناظر به مسائل و نیازهای روز جامعه است. ایشان به دنبال این بودند که آنچه جامعه به آن از نظر فکری و اخلاقی نیاز دارد، به همان مسائل بپردازند و صرفا موضوعی علمی را که از نیاز جامعه گره گشایی نکند، مطرح نمی کردند.

در این مراسم، پس از سخنرانی گروهی از فضلا و کارشناسان دینی، آثار جدید مرحوم آیت الله مصباح یزدی به این شرح، رونمایی شدند: «پرسش از حکیم»، «مدیریت اسلامی»، «رابطه علم و دین»، «فازهای پرواز 2»، «آذرخشی دیگر از آسمان کربلا»(چاپ جدید)، «بال های پرواز 2 (کشش محبوب)»، «اخلاق سیاسی و سیاست اخلاقی»، «هم اندیشی معرفت شناسی» و «پیش به سوی احیای اخلاق».

شاعرانی از ایران و عربستان تا استرالیا در جشنواره طوفان القوافی

اختتامیه نخستین جشنواره شعر عربی با عنوان طوفان القوافی در تالار اجتماعات دانشکده ادبیات دانشگاه بصره با تجلیل از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

در این مراسم که به همت مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار شد، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، میلاد عرفان پور رئیس مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و علی داوودی شاعر به همراه مسئولین کنسول ایران در بصره و برخی اساتید دانشگاه این استان عراق حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم شیخ رعد الباهی، رئیس مرکز جنوب الثقافی در گزارشی به مشارکت بالای 240 شعر از سوی 151 شاعر از 17 کشور چون عراق، ایران، عربستان سعودی، لبنان، عمان، مصر، مغرب، لیبی، نیجریه و حتی استرالیا اشاره کرد.

شیخ رعد الباهلی با اشاره به حمایت های آزادیخواهان جهان از مردم غزه افزود: آزادیخواهان جهان برخی در میدان جنگ و برخی در دیگر میدان ها از این مردم مظلوم در غزه حمایت می کنند؛ برخی از آنان با گلوهای صادق و برخی با تحریم تولیدات و کالاهای صهیونیستی به داد مردم غزه رسیده اند.

رئیس مرکز فرهنگی جنوب در بصره، با اشاره به برگزاری جشنواره شعر طوفان القوافی، افزود: این اشعاری که به جشنواره ارسال شده در راستای همان آیه 69 سوره انفال و آماده شدن برای نبرد و مواجهه با دشمن در میدان جنگ است.

تجلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی از «محفل»

مراسم تجلیل از عوامل تولید برنامه تلویزیونی «محفل» شبکه سه رسانه ملی صبح دیروز شنبه 22 اردیبهشت ماه با حضور رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل این شورا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کیهان، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم گفت: برنامه «محفل» خیر کثیر و رزق الهی است و می تواند الگویی برای برنامه های دیگر صداوسیما باشد.

خسروپناه پرداختن به ساحت تحکیم خانواده را در برنامه «محفل» دارای اهمیت دانست و گفت: محفل فنآوری نرم اجتماعی بود و خوب است که برای این ایام دهه کرامت هم این نوع برنامه ها تولید شود.

وی خاطرنشان کرد: منشا برنامه «محفل» حکمت بود و یکی از اوصاف قرآن حکیم است و وقتی کسانی با اخلاص، قرآن حکیم را ترویج کنند خروجی آن خیر کثیر است.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام قاسمیان یکی از کارشناسان برنامه «محفل» با بیان اینکه عوامل پشت صحنه برنامه ساز این برنامه مخلصانه تلاش کردند گفت: گروه جوان برنامه سازوکار و پژوهش های چند ماهه آنها موجب درخشش برنامه «محفل» شد.

جشنواره بین المللی «صبح» از 30 اردیبهشت آغاز می شود

دومین جشنواره بین المللی رسانه ای «صبح» که از 30 اردیبهشت ماه تا اول خرداد در تهران برگزار می شود هیئت داوران خود را معرفی کرد.

در بخش خبر، حسن عابدینی، سید محمود موسوی بجنوردی و حسن بهشتی پور ، در بخش محتوای مکتوب ویژه فلسطین ، حسن علیق، مصطفی خوش چشم، و ساجد زبیدی ، در بخش تصویرسازی، حورا خلیفه ، محمدرضا دوست محمدی و محمدحسین نیرومند، در بخش موشن گرافی و انیمیشن کوتاه ، سرگی استروفسکی ، هادی محمدیان و امیررضا مافی ، در بخش شبکه های اجتماعی، وبگاه ، وب ویدئو و نمآهنگ ، غلامرضا نوری ، کریم دنیس و لویس آلدی، در بخش رادیو و پادکست ولی الله قرقانی ، سیامک کاکایی، محمدرضا خطیبیان، سهراب نعلبندی و غلامرضا ابراهیم آبادی، در بخش برنامه تلویزیونی و فیلم کوتاه ، احسان کاوه ، مصطفی وهبی و حسین حمید، و در بخش مستند، شان مورای، ایگور لوپاتونوک و محسن برمهانی به عنوان داوران دومین جشنواره بین المللی رسانه ای «صبح» معرفی شدند.

دومین جشنواره بین المللی رسانه ای «صبح» در سه بخش «اصلی»، «معاونت برون مرزی»، و «ویژه فلسطین» با حضور فیلمسازان ، برنامه سازان و تولیدکنندگان محتوا در عرصه بین المللی از 30 اردیبهشت تا اول خرداد در تهران برگزار خواهد شد.

در رونمایی «پری خانه ما» مطرح شد: ما نویسندگان علیه فراموشی می نویسیم

کتاب «پری خانه ما» نوشته بهناز ضرابی زاده با حضور نویسنده اثر، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت و پژوهشگر ادبیات پایداری، علی اکبر شیروانی مدیرعامل انتشارات سوره مهر ناشر اثر، جمعی از اهالی ادب و دوستداران کتاب و کتابخوانی در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی واقع در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.

سرهنگی در این نشست گفت: مسئله ای که این روزها خیلی به کار ما ضربه زده اغراق و مبالغه در بعضی آثار ادبیات پایداری است.

این نویسنده پیشکسوت، در رابطه با ادبیات جنگ و ورود جوانان به این عرصه بدون تجربه عینی جنگ افزود: ادبیات جنگ ادبیات تجربی است. برای همین نوشتن در این حوزه کمی مشکل است. اما اگر روایت درست توضیح داده شود مشکلی نیست، مثل کتاب «ساجی» ضرابی زاده که با وجود حادثه های فراوانی به درستی واقعه را شرح می دهد و از پس روایت اتفاق برمی آید. نویسنده نویسنده است هرجا که باشد می نویسد؛ «ما علیه فراموشی می نویسیم.»

بهناز ضرابی زاده، درباره تفاوت کتاب «پری خانه ما» با سایر آثارش گفت: «پری خانه ما» با آثار قبلی (دختر شینا- گلستان یازدهم- ساجی) گفت: کتاب «پری خانه ما» خاطرات مادر شهدایی است که چند فرزندشان به شهادت رسیده است. آثار قبلی روایت همسران شهدا بود اما در این کتاب تلاش کردم که همه اعضای خانواده از شهدا روایت کنند. هرچند خودم مایل بودم که مثل باقی کتاب ها زن ها روایتگر داستان باشند اما در این کتاب سعی بر این بود که تمام اعضای خانواده روایت کنند و به نوعی تکمیل کننده خاطرات دیگر باشند.