آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۷۶۰
ورزش
۵
دیدگاه

پایان کار لژیونرهای ایرانی در رقابت های اروپایی

پایان کار آزمون مثل طارمی و جهانبخش طعم تلخی داشت!

به گزارش «اعتماد»، سردار آزمون با آ اس رم در یک بازی جذاب و تماشایی در بازی برگشت مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا به مصاف بایرن لورکوزن رفت، اما نتوانست برنده این بازی شود و به این ترتیب رم از صعود به فینال مسابقات بازماند.

سردار با پیراهن جالوروسی 72 دقیقه در زمین حضور داشت و پنالتی نخست را هم برای تیمش گرفت و روی پنالتی دوم هم حضور موثری داشت. با این دو پنالتی رم به بازی برگشت و نتیجه در مجموع دو بر دو مساوی شد.

با این حال مصدومیت اجازه نداد تا سردار بازهم در ترکیب تیمش حضور داشته باشد و تعویض او از زمین مصادف شد با آوار شدن لورکوزنی ها بر سر رمی ها تا این تیم آلمانی در زمین خودش یک افتخار دیگر به دست بیاورد و با زدن دو گل علاوه بر تداوم روند شکست ناپذیری راهی فینال لیگ اروپا شود.

به این ترتیب آزمون هم مثل طارمی و جهانبخش در این فصل از بازی های اروپایی به همراه تیمش نتیجه خوبی به دست نیاورد و دستش از جام کوتاه ماند. پیش تر در دور برگشت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، آرسنال به مصاف پورتو رفت که این دیدار پس از برد یک بر صفر آرسنال در 120 دقیقه مسابقه، در ضربات پنالتی با نتیجه 4 بر 2 به سود آرسنال به پایان رسید تا یاران طارمی خداحافظی تلخی با اروپا داشته باشند.

مهدی طارمی نیز در آن بازی از دقیقه 88 وارد زمین شده بود اما نتوانست کار خاصی برای پورتو انجام دهد.

اما علیرضا جهانبخش دیگر ستاره ملی پوش ما نیز امسال در رقابت های اروپایی حضور داشت. او به همراه فاینورد در دور گروهی لیگ قهرمانان به میدان رفت، اما تیم هلندی با کسب 6 امتیاز و ایستادن در رتبه سوم راهی لیگ اروپا شد. فاینورد در لیگ اروپا با شکست در ضربات پنالتی مقابل رم از گردونه رقابت ها کنار رفت که اتفاقا جهانبخش یکی از بازیکنانی بود که پنالتی خود را خراب کرد.

با این حال جهانبخش در لیگ اروپا به لحاظ تعداد بازی رکورددار است مثل طارمی و آزمون که از نظر گلزنی در لیگ قهرمانان ار وپا جزو بهترین های تاریخ فوتبال ما به حساب می آیند، اما نتوانستند افتخار تیمی در بازی های اروپایی همراه با تیم های خودشان به دست بیاورند. از این حیث حضور علی دایی با بایرن مونیخ در فینال لیگ قهرمانان اروپا همچنان برای فوتبالیست های ایران یک افتخار دست نیافتنی به حساب می آید. اگرچه در آن سال دایی در فینال مقابل منچستر بازی نکرد، اما نامش به عنوان یکی از بازیکنان ذخیره بایرنی ها قرار داشت که در پایان هم مدال نقره مسابقات را به گردن آویخت. در حال حاضر و با توجه به اینکه مهدی طارمی برای فصل بعد با اینترمیلان قرارداد بسته او تنها بازیکنی است که این شانس را دارد تا بتواند همراه با تیم آینده اش در فصل بعدی در بازی های اروپایی بدرخشد تا هم آمار گلزنی هایش را در لیگ قهرمانان بهبود ببخشد و هم امیدوار باشد تا با اینزاگی و دیگر هم تیمی هایش به فینال لیگ قهرمانان برسد که در آن صورت می تواند به لقب پرافتخارترین لژیونر فوتبال کشورمان دست یابد.

جز مسابقات اروپایی ستاره های اصلی ایران در فوتبال اروپا از لحاظ جام های داخلی هم شرایط متفاوتی را تجربه کردند. رم که سردار آزمون را در اختیار دارد در لیگ شانسی برای قهرمانی نداشت و هم اکنون برای کسب سهمیه می جنگد. این تیم در جام حذفی نیز با شکست مقابل همشهری خود در دربی دلاکاپیتاله از صعود به جمع چهار تیم پایانی باز ماند. به این ترتیب آزمون امسال با رم هیچ جامی را بالای سر نخواهد برد.

اما علیرضا جهانبخش در فاینورد موفق شد جام حذفی را با این تیم بالای سر ببرد. علیرضا و تیمش در فینال موفق شدند تیم نایمخن را با یک گل از پیش رو بردارند و عنوان قهرمانی را تصاحب کنند. جهانبخش در این بازی در دقایق آخر به زمین بازی آمد. اگر جهانبخش در فاینورد بماند که شانس کمی دارد می تواند ابتدای فصل آینده برای کسب سوپرجام نیز خیز بردارد.

در پرتغال طارمی به همراه پورتو لیگ را به اسپورتینگ باخت اما این شانس را دارد که در چند روز آینده در فینال جام حذفی پرتغال بتواند آخرین جام ممکن را با این تیم تصاحب کند و با کسب یک افتخار دیگر دراگائو را ترک کند. البته با توجه به شرایط خاص طارمی در این فصل و کشمکش های او با سرمربی تیم باید دید مهدی در فینال به عنوان بازیکن فیکس به میدان می رود یا نه.

فوتبال ایران در حال حاضر لژیونرهای زیادی در اقصی نقاط دنیا دارد اما طارمی، آزمون و جهانبخش سه لژیونر کشورمان هستند که در سطح اول فوتبال اروپا بازی می کنند و متاسفانه امسال هم از رسیدن به یک عنوان اروپایی باز ماندند. البته شاید اگر آزمون این فصل در لورکوزن مانده بود، می توانست تا چند روز آینده جام قهرمانی لیگ اروپا را بالای سر ببرد.