آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۷
بورس کالا
۲۲

بازار محصولات فولادی در دام رکود خواهد افتاد؟

عقب‏‏ نشینی مشتریان آهن اسفنجی

آهن‏‏ اسفنجی تحت تاثیر کاهش نوسانات نرخ ارز و تثبیت نسبی قیمت شمش در رینگ فیزیکی بورس کالا بدون تغییر ماند و از این رو با وجود افزایش عرضه آهن اسفنجی در بازار صنعتی، مشتریان از خرید عقب‏‏ نشینی کردند؛ در نتیجه برای سومین هفته متوالی همه آهن اسفنجی عرضه شده مورد معامله قرار نگرفت.

با ادامه جنگ غزه قیمت نفت تغییر چندانی نداشته است و همچنان در نوسان قیمت قرار دارد. در این شرایط، بازار چین همچنان با رکود دست و پنجه نرم می کند و این در حالی است که به نظر نمی رسد نرخ تورم در آمریکا قصد کاهش داشته باشد. این موضوع موجب می شود که نرخ بهره آمریکا نیز پایین نیاید. میزان صادرات فولاد چین از ماه ژانویه تا آوریل سال 2024 از مرز 35میلیون تن عبور کرده که از سال 2016 تا امروز بی سابقه بوده است. با توجه به این موضوع می توان گفت که چین بازارهای خاورمیانه را در اختیار کامل دارد و به نوعی رقیب سرسخت برای فولاد ایرانی به حساب می آید. ادامه این شرایط قطعا به زیان صنعت فولاد ایران خواهد بود که با توجه به تثبیت نرخ ارز صادراتی و محدودیت های برگشت ارز مشکلات زیادی برای کارخانه ها و واحدهای تولیدی به وجود خواهد آمد. درگیری در نوار غزه و همچنین جنگ اوکراین و روسیه تاثیر مستقیم خود را بر بازار جهانی فلزات اساسی گذاشته است و از این رو سرمایه گذاران در این بخش به شدت بی اعتماد شده اند.

انتخابات آمریکا در ماه های آینده شاید به عنوان محرک بتواند عمل کرده و تغییر اساسی سیاسی اعمال کند که نتیجه آن را می توان بر بازارهای جهانی و به دنبال آن در بازار داخلی فلزات مشاهده کرد. بررسی های بازار فیزیکی محصولات فولادی طی هفته گذشته نشان می دهد که برخلاف ضعف تقاضا قیمت شمش و ضایعات بدون تغییر مانده است و در سیر نزولی به سر می برد. با توجه به اینکه قیمت شمش به عنوان مولفه پایه در قیمت گذاری سایر محصولات فولادی عمل می کند، در نتیجه با کاهش بهای شمش قیمت پایه آهن اسفنجی گندله نیز کاهشی خواهد بود که این کاهش قیمت بر معاملات آهن اسفنجی روز شنبه 22اردیبهشت ماه تاثیرگذار بوده است.

با وجود اینکه فصل ساختمان سازی آغاز شده است، مسکن و ساخت وسازها در رکود عمیق گرفتار شده اند و از این رو میلگردهای عرضه شده در بورس کالا نیز با تقاضای قابل توجهی مواجه نمی شوند و بخشی از عدم تقاضا برای مقاطع طویل را می توان به کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی نسبت داد. در حال حاضر قیمت شمش در بازار با قیمت تمام شده آن فاصله جذابی ندارد، به همین دلیل عرضه ها بیشتر نمایشی هستند.

همه آهن اسفنجی های عرضه شده معامله نشد

بررسی تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران در روز شنبه 22 اردیبهشت ماه نشان می دهد این بازار میزبان 199 هزار و 500تن آهن اسفنجی بود که با ثبت تقاضای 0.7درصدی در نهایت 55درصد آهن اسفنجی به فروش رسید. به عبارت بهتر در روز شنبه 22 اردیبهشت ماه میزان تقاضا برای این محصول 142 هزار و 400تن به ثبت رسید و در نهایت 110 هزار و 350تن آهن اسفنجی مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که هفته گذشته (16 تا 18اردیبهشت) 188 هزار و 250تن آهن اسفنجی عرضه شده بود که با توجه به ثبت تقاضای یک برابری در نهایت 74 درصد محصول عرضه شده مورد معامله قرار گرفت. به عبارت بهتر میزان تقاضای آهن اسفنجی در هفته گذشته 193 هزار تن بود که 140 هزار و 600تن مورد معامله قرار گرفت. مقایسه آمار هفته گذشته و 22 اردیبهشت ماه نشان می دهد که میزان عرضه آهن اسفنجی و معاملات آن به ترتیب 5.6 درصد افزایش و 27 درصد کاهش را به ثبت رسانده است.

همچنین بررسی تالار صنعتی بورس کالای ایران در روز 22 اردیبهشت ماه نشان می دهد که آهن اسفنجی با قیمت پایه 12 هزار و 684تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شده است و در نهایت آهن اسفنجی های عرضه شده با همین قیمت مورد معامله قرار گرفتند. بررسی قیمت دو هفته پیاپی معاملات رینگ فیزیکی نشان از افزایش جزئی دارد. کاهش نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد طی یک هفته اخیر از مهم ترین دلایل ثبات قیمت محصولات زنجیره فولاد و به ویژه آهن اسفنجی در تالار صنعتی بورس کالا به حساب می آید که با شروع هفته جاری نرخ ارز در مسیر نزولی قرار گرفته است و از این رو مشتریان در بازار فیزیکی روز شنبه به امید کاهش قیمت ها طی هفته های آتی ترجیح دادند دست نگه دارند و خرید را به روزهای بعد موکول کنند و برای سومین هفته مرتبه متوالی همه آهن اسفنجی عرضه شده مورد معامله قرار نگرفت.

از طرفی بررسی ها نشان می دهد که عرضه آهن اسفنجی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران افزایشی شده است و نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد نیز تاثیر خود را بر این بازار دارد. با توجه به روال سال های گذشته مبنی بر افزایش هزینه هایی همچون انرژی، دستمزد و کرایه حمل در نتیجه شرایط فعالیت برای تولیدکننده نسبت به سال گذشته دشوارتر خواهد شد و از این رو پیش بینی می شود که قیمت آهن اسفنجی در مدار صعود تدریجی قرار بگیرد.