آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۷۶۰
دین و فلسفه
۱۱
خبر

مستندی درباره حمله به کنگره امریکا در 2021

ناسیونالیسم مسیحی چقدر خطرناک است؟

منبع: گاردین

مستند «نیت بد» به تاریخچه گروهی ناسیونال مسیحی می پردازد که به بهانه دین تلاش می کنند سیاست را تحت تاثیر قرار دهند و آن را فاسد کنند. این مستند درباره ظهور ناسیونالیسم مسیحی در ایالات متحده است. مستند نیت بد (Bad Faith) نشان می دهد که چگونه ناسیونالیسم مسیحی در امریکا به یک جنبش سیاسی تبدیل می شود و چگونه این جنبش با مفاهیم دموکراسی و ارزش های غیرمسیحی در تضاد است. از طرفی، این مستند به وضوح نشان می دهد که چگونه اعتقادات مذهبی و ملی گرایی می توانند به شکل گیری جریان های سیاسی خاص منجر شود و چگونه این جریان ها به تحولات ناپسند و خشونت آمیز می انجامد. نیت بد مستند جدیدی در مورد ظهور ناسیونالیسم مسیحی در ایالات متحده، با صحنه هرج و مرج و توفان به ساختمان کنگره در 6 ژانویه 2021 آغاز می شود. صحنه ای که با پرچم های چهره ترامپ، پرچم های امریکا، نمادهای شبه نظامیان و بنرهای متعددی با صلیب های مسیحی آمیخته شده است. در حالی که روی پله های کنگره، تابلوی «عیسی نجات می دهد» به چشم می خورد. همان طور که مستند نشان می دهد، حرکت برای لغو انتخابات سال 2020 در حمایت از دونالد ترامپ، از یک جریان باور خاص در امریکا به عنوان یک ملت بنیادگرای مسیحی، ایده جدایی کلیسا از دولت را نادیده می گیرد و آن را به دور می اندازد. در واقع، نیت بد ادعا می کند ملی گرایی مسیحی حرکتی سیاسی برای شکل دادن به ایالات متحده براساس تفسیری خاص از مسیحیت انجیلی است، حال این موضوع یا از طریق رای انجام می شود یا اخیرا، از طریق اجبار؛ قدرتی پشت صحنه در تلاش برای دزدیدن فرآیند دموکراتیک انتخابات سه سال پیش امریکا بود.

جنبشی مسیحی برای امریکا

جنبش برای براندازی انتخابات 2020 در حمایت از دونالد ترامپ، همان طور که مستند تاکید می کند، از یک نوع اعتقاد خاص به امریکا به عنوان یک ملت اساسا مسیحی، جدایی ناپذیر از کلیسا و دولت حمایت می کند. در واقع ناسیونالیسم مسیحی یک جنبش سیاسی است که به دنبال شکل دادن به ایالات متحده براساس تفسیر خاصی از مسیحیت انجیلی، با انتخاب یا زور، است. با نگاهی به نیم قرن اعتقاد، سازماندهی و اقدام ناسیونالیستی مسیحی، رویدادهای 6 ژانویه دیگر تکان دهنده به نظر نمی رسد، بلکه نقطه منطقی آرمان های ضد دموکراتیک بود. اوجلاکی، کارگردان مستند، گفت: «شما نمی دانید که وقتی آنها در مورد بازسازی ملکوت خدا روی زمین صحبت می کنند، در مورد چیزی معنوی صحبت نمی کنند. آنها از تخریب دموکراسی صحبت می کنند تا خدا یعنی خودشان حکومت کنند و به همین دلیل، من آن را توطئه ای می نامم که در روز روشن انجام شده است.»

ملت مسیحی امریکا

اگرچه ناسیونالیست های مسیحی به سرعت به پدران بنیانگذار استناد می کنند که به ادعای آنها توسط یک خدای مسیحی هدایت شدند، شکل مدرن این باور فکری ریشه در دهه 1970 دارد، زمانی که پل ویریچ، سازمان دهنده سیاسی جمهوری خواه، کلیسای انجیلی و واعظان تلویزیونی مانند جری فالول را با حزب جمهوری خواه حامی سیاست حزبی مخالف تبعیض نژادی، در قالب گروهی سیاسی به نام اکثریت اخلاقی متحد کرد. البته این طور نیست که مسیحیان انجیلی سیاسی نبودند. همان طور که فیلم به روایت پیتر کایوت اشاره می کند، ایده امریکا به عنوان یک ملت مسیحی سفیدپوست زیر مجموعه کو کلوکس کلان بود که در اوج خود در سال 1924 هشت میلیون عضو داشت و اکثریت آنها مسیحیان انجیلی بودند. به گفته اوجلاکی: «این فیلم ریشه های چند دهه جنبش را با اصول در حال تحول آن در کنار هم قرار می دهد: اینکه امریکا به عنوان یک ملت مسیحی، برای مسیحیان و توسط مسیحیان تاسیس شده است. حفظ چنین حالتی یک مبارزه عادلانه و مورد تایید الهی است و تاکتیکهای ضددموکراتیک یا خشونت آمیز باید به نام خدا به کار گرفته شود. در نتیجه، در سال های اخیر، دونالد ترامپ، یک متقلب با رسوایی های شخصیتی زیاد، اگر نگوییم یک مسیحی واقعی، بلکه یک شخصیت «شاه کوروش» مورد تایید الهی است که برای برهم زدن نظم سکولار فرستاده شده است.»

ترجمه دین آنلاین