آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
اقتصاد
۴

خبر

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تشریح کرد: عوامل کاهش قیمت ارز در هفته های اخیر

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه کشور مازاد ارزی دارد، می گوید: رشد چند هفته پیش قیمت دلار، به علت نگرانی مردم از افزایش انتظارات تورمی رخ داد.

به گزارش فارس، «کامبیز میرکریمی» عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه درباره بازار غیررسمی ارز اظهار داشت: قیمت دلار در بازار آزاد بر مبنای شاخص های اقتصادی افزایش پیدا نمی کند بلکه معمولا شایعات، پیش بینی ‎های مردم و جریانات و اتفاقات سیاسی بر روند این بازار اثر می گذارد.

وی با بیان اینکه عمده نیازهای کشور توسط بانک مرکزی تامین می شود، افزود: بازار غیررسمی که محدود است نیز برای تامین نیازهای قاچاق، خروج سرمایه و سوداگری مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته میرکریمی زمانی که اخبار مثبت در فضای اقتصادی کشور به گوش می رسد و تنش و التهابات سیاسی متوقف می شود، نرخ ارز شروع به ریزش می کند، در شرایط کنونی نیز به همین علت شاهد ریزش نرخ دلار بوده ایم. هم اکنون خریداران بازار ارز به علت کاهش شوک های سیاسی از خرید منصرف شده اند به همین دلیل نرخ ارز با ریزش شدیدی در دو هفته اخیر مواجه شد.

وی با بیان اینکه ایران با کمبود ارز مواجه نیست، تاکید کرد: درآمدهای ناشی از صادرات نفت افزایش داشته است به طوری که کشور نه تنها بدهی ارزی ندارد بلکه با مازاد ارز مواجه است؛ در نتیجه رشد موقتی قیمت دلار به علت نگرانی مردم از افزایش انتظارات تورمی رخ داده بود.

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: اگر پول های سرگردان در دست مردم جذب فعالیت های مولد شود بازار ارز کمتر در هنگام تنش های سیاسی ملتهب می شود.

پیش بینی ورود دلار به کانال پایین تر

به عقیده کارشناسان، بازار به خودی خود جان نوسان بالایی ندارد، اما با حضور پررنگ تر بازارساز در بازار قیمت دلار می تواند وارد دامنه 50 هزار تومان شود.

بازار ارز این روزها در دوگانگی افت و ثابت ماندن قرار گرفته و جناح افزایشی بازار به دنبال ثبات نرخ دلار در کانال 60 هزار تومانی است. اما بررسی بازار ارز نشان می دهد خریداری در بازار وجود ندارد و نرخ ها دائما در حال افت هستند. نرخ دلار در بازار ارز هرات و سلیمانیه نیز کاهشی شده و حباب درهم نیز منفی شده است.

بازار ارز و سکه از ابتدای سال1403 بر مدار افزایش بود و در روز 24 فروردین سقف جدید به ثبت رساند. پس از این سقف بازار ارز از مرزهای بالایی عقب نشست و با نزول طی دو هفته به کف کانال 60 هزار تومان رسید.

به عقیده گروهی از کارشناسان، بازار ارز و سکه پس از روزهای طوفانی و اوج و فرود، فعلا در روزهای استراحت به سر می برد. بر این اساس بازار فعلا نه قدرت افزایش دارد و نه جان کاهش.

در پشت خط نیز خبر تمدید اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار مورد توجه معامله گران بود. شورای عالی هماهنگی سران قوا با تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی موافقت کرد. این مصوبه اختیارات لازم را برای مداخله در بازار ارز و کنترل نوسانات ارزی به بانک مرکزی می دهد.

در همین زمینه گفته می شود با توجه به تمدید مصوبه مداخلات در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، به زودی بانک مرکزی ایران برای کنترل نرخ ارز به بازار سلیمانیه ورود خواهد کرد.

کارشناسان می گویند مداخلات بازارساز از روز شنبه 22 اردیبهشت به مدت پنج روز به صورت گسترده عملیاتی شده است. گفتنی است به تازگی اقدامی مشابه توسط بازارساز در بازار امارات و با مداخله درهمی صورت پذیرفته بود. با این اقدام بازارساز قیمت دلار سه کانال عقب نشست.

ورود کنسرسیوم ایرانی به فعالیت در معادن افغانستان

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: چند شرکت بزرگ معدنی کشور کنسرسیومی با هدف ورود به معادن افغانستان شکل داده اند.

قدیر قیافه در گفت وگو با ایلنا درباره سرمایه گذاری معدن کاران کشور در معادن افغانستان گفت: در چندین سال گذشته مذاکرات و رفت و آمدهایی بین ایران و افغانستان با تمرکز بر معادن شکل گرفته است و حدود 10 تا 12 سال گذشته بود که دو مجموعه ایرانی به معادن افغانستان وارد شدند اما دو مانع اصلی در پیشبرد این کار وجود دارد. وی افزود: یک شرکت صنعتی و معدنی یکی از شرکت های ایرانی بود که در سال های گذشته به سرمایه گذاری در معادن افغانستان وارد شد اما تحت فشار آمریکا، دولت وقت افغانستان پروژه را به شرکت ایرانی واگذار نکرد. همچنین در دولت قبل تیمی قوی از ایران با هدف توسعه فعالیت های معدنی به افغانستان سفر کردند و تفاهم نامه هایی هم امضا شد اما این توافقات هم با تغییر دولت دیگر پیگیری نشد.

او افزود: چند شرکت بزرگ معدنی کشور کنسرسیومی با هدف ورود به معادن افغانستان شکل داده اند و یک شرکت فولادساز بزرگ هم تصمیمات جدی برای ورود به بازار معدن افغانستان دارد. اگر ملل گوناگون مانند چینی ها، پاکستانی ها، ازبک ها و دیگرانی از این قبیل توانستند به معدن کاری در افغانستان روی بیاورند حمایت مالی چشمگیر از سوی دولت ها و موسسات مالی و اعتباری دریافت می کنند در حالی که شرکت های معدنی ایران از چنین حمایتی برخوردار نیستند.

ذخایر عظیم سنگ های قیمتی در افغانستان

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران به وجود ذخایر عظیم سنگ های قیمتی در افغانستان اشاره کرد و ادامه داد: انتظار بخش معدن این است که موسسات مالی و اعتباری، بانک ها و بازار سرمایه از حضور معدنی ها در این بازار حمایت کنند. همچنین از آنجا که افغانستان یک محدوده پرمخاطره به شمار می آید و بیش از چهار دهه درگیر جنگ بوده است حکومت افغانستان باید امنیت سرمایه را تضمین کند. البته سرمایه گذاری در افغانستان می تواند برای سرمایه داران ایرانی پرسود باشد، به روابط دو کشور عمق بخشد و به همکاری های درازمدت بینجامد.

گفتنی است، با توجه به تغییر نظم جهان به نظم منطقه ای، صادرات خدمات فنی- مهندسی کشور به همسایگان باید پویا شود و در این زمینه نه تنها موانع حضور شرکت های ایرانی (بخش خصوصی) در منطقه باید رفع شود بلکه حضور این شرکت ها باید جزو اولویت های حکمرانی باشد و حمایت شود.

ثبت بارنامه در سامانه جامع تجارت الزامی شد

سامانه جامع تجارت از الزام ثبت بارنامه و واگذاری آن به صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی، در این سامانه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سامانه جامع تجارت اعلام کرد: ثبت بارنامه و واگذاری آن به صاحب کالا برای استفاده در فرآیند اظهار گمرکی در این سامانه الزامی است.

در این اطلاعیه آمده است: با توجه به شروع فرآیند اظهار واردات در سامانه جامع تجارت در هفته های آتی و لزوم ثبت بارنامه های بین المللی (استعلام شده از سامانه جامع حمل وزارت راه و شهرسازی)، لازم است که شرکت های حمل بین المللی بارنامه های مذکور را در سامانه بارفرابران ثبت و عملیات واگذاری بارنامه به صاحب کالا (ظهرنویسی) را برای هر چهار روش حمل در این سامانه انجام دهند.

شرکت های حمل ونقل بین المللی باید با مراجعه به سامانه بارفرابران به آدرس https://barfarabaran.ir ابتدا ثبت نام نموده (در صورتی که قبلا ثبت نام نکرده باشند) و پس از آن نسبت به ثبت اطلاعات بارنامه، اخذ کد رهگیری حمل و سپس واگذاری آن به صاحب کالا (ظهرنویسی) در این سامانه اقدام کنند.

لازم به ذکر است فیلم های آموزشی عملیات فوق در کانال آپارات سامانه بارفرابران به آدرس https://www.aparat.com/barfarabaran بارگذاری شده است. در صورتی که عملیات فوق صورت نگرفته باشد امکان ثبت اظهار واردات در سامانه جامع تجارت و انجام عملیات ترخیص کالا وجود نخواهد داشت.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن: 45 هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن ملی آماده سازی شد

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از آماده سازی 45 هزار هکتار زمین نهضت ملی مسکن خبر داد و افزود: منابع مالی نهضت ملی مسکن را با مولدسازی تامین می کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ارسلان مالکی در نشست خبری با یادآوری اینکه در دولت سیزدهم برنامه بسیار ویژه ای برای سازمان ملی زمین و مسکن به دلیل ضرورت و نیاز کشور و تکلیف قانونی در نظر گرفته شد، افزود: تامین مسکن اقشار مختلف به عنوان برنامه مهم دولت پیش رفته است. پیگیری طرح های دولت ها در بخش مسکن، نیازمند زمین است. در شرایطی نهضت ملی مسکن را آغاز کردیم که موجودی زمین برای ساخت مسکن تقریبا صفر بود.

وی با بیان اینکه لازمه استفاده از زمین در طرح های مسکن، الحاق اراضی به شهرهاست، اضافه کرد: بحث تامین زمین نهضت ملی مسکن به صورت شبانه روزی پیش رفته که خروجی آن از محل منابع طبیعی، مازاد اراضی، مازاد سایر دستگاه ها، اراضی واقع در حریم، بخش خصوصی تاکنون 45 هزار هکتار زمین تامین و در اختیار اجرای طرح قرار گرفته شده است.

توجه دولت به شهرک سازی

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به توجه دولت به شهرک سازی، گفت: این برنامه خارج از محدوده و حریم شهرها اجرا می شود. تا امروز حدود 60 نقطه شناسایی و مطالعات مکان یابی به پایان رسیده است. در این راستا نیز پنج شهرک برای تهران در حال طی مراحل اجرائی است و در برخی از این شهرکها، ساخت و ساز مسکن آغاز شده است.

مالکی با بیان اینکه بیشترین تعاملات بین دستگاهی درخصوص تامین زمین اتفاق افتاده است، اظهار کرد: اراضی شناسایی شده به دلیل فقدان زیرساخت ها در محدوده شهری، نیازمند آماده سازی و تامین خدمات زیربنایی هستند. بر این اساس 1500 پروژه آماده سازی آغاز شد که عدد قابل توجه و چشمگیر بوده است. وی از آغاز آماده سازی 45 هزار هکتار زمین نهضت ملی مسکن خبر داد و با بیان اینکه مکلف بودیم منابع مالی را برای آماده سازی و خدمات را از طریق مولدساژی و منابعی داخلی کنیم، تصریح کرد: امسال و دارایی ها را مولدسازی کرده ایم تا بتوانیم منابع مالی نهضت ملی مسکن را تامین کنیم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با تاکید بر اینکه مشارکت مردم در ساخت واحدهای مسکونی را با سرعت پیش می بریم، اظهار کرد: با توجه به شعار سال، سازمان ملی زمین و مسکن روش هایی را به کار می برد تا از ظرفیت های مردمی در این بخش نهایت استفاده را ببرد.

مالکی با اشاره به پیگیری ویژه مسکن کارگری یادآور شد: در این راستا زمین 140 هزار واحد مسکن توسط سازمان ملی زمین و مسکن تامین شده است. در بحث تصویب شهرک ها و تامین زمین برنامه ها را پیش می بریم.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به طرح مولدسازی و استفاده از آن برای تامین منابع مالی، اظهار کرد: در این راستا تاکنون 61 هزار میلیارد تومان از محل اراضی ملی در راستای اجرا پروژه های نهضت ملی مسکن مولدسازی شده که در مراحل مختلف قرار دارد. 34 هزار میلیارد تومان از این مبلغ تا امروز تامین شده و مابقی یعنی 27 هزار میلیارد تومان نیز یا فروخته شده یا در حال انجام کارهای فروش است.