آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۸
خودرو
۱۶

جهان خودرو

برنامه لکسوس برای فروش یک میلیون خودروی برقی

دنیای اقتصاد: لکسوس علائم تجاری ای را ثبت کرده است که به نظر می رسد قصد دارد یک نسخه کاملا الکتریکی از سدان ES خود را عرضه کند. ES نسخه شیک تر تویوتا کمری است که پلتفرم دیفرانسیل جلو را با آن به اشتراک می گذارد، بنابراین ورود یک ES الکتریکی می تواند نشانه ای از معرفی نهایی کمری الکتریکی ارزان تر باشد. لکسوس به طور رسمی اعلام نکرده است که قصد دارد یک سدان با باتری عرضه کند، با این حال بر برنامه فروش یک میلیون خودروی برقی تا سال 2030 تاکید کرده است. این خودروساز پیش تر کانسپت سدان الکتریکی نسبتا جذاب خود را به عنوان بخشی از یک ناوگان کامل از مطالعات طراحی به نمایش گذاشت. لکسوس همچنین یک سدان الکتریکی مفهومی به نام LF-ZC را به نمایش گذاشت. این خودرو با ظاهر بسیار جسور، کلیشه طراحی ژاپنی را تایید می کند.

رشد صادرات خودروهای ساخت چین

دنیای اقتصاد: صادرات خودروی چین در ماه آوریل و در پی کاهش فروش داخلی، به رکورد بالایی رسید. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، آمارها نشان می دهد صادرات خودروی چین در آوریل به بالاترین حد خود رسیده است زیرا فروش داخلی 5.8درصد نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می دهد. انجمن خودروهای مسافری چین اعلام کرد صادرات خودرو در ماه آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل 38درصد افزایش یافت و به 417هزار دستگاه رسید. بر اساس داده های انجمن خودروهای مسافری چین، فروش خودروهای سواری در بزرگ ترین بازار خودروی جهان در آوریل 5.8درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته کاهش یافت و به 1.55میلیون دستگاه رسید. بر اساس این گزارش، فروش خودروهای برقی همچنان بسیار کندتر از خودروهای پلاگین هیبریدی است.خودروسازان ژاپنی که در فناوری های هیبریدی پیشگام بوده اند، عقب مانده اند و تنها 1.9درصد از بازار جهانی خودروهای پلاگین هیبریدی را در سه ماه اول به دست آورده اند.

خداحافظی جنرال موتورز با مالیبو

دنیای اقتصاد: با دور شدن از سدان های سنتی و احتراق داخلی برای نیروی الکتریکی، نفس های شورولت مالیبو مدت هاست به شماره افتاده است. جنرال موتورز اعلام کرد تولید مالیبو در ماه نوامبر به پایان می رسد. دیترویت نیوز گزارش می دهد که نسل بعدی بولت در نهایت جای مالیبو را در مجمع فیرفاکس جنرال موتورز در کانزاس خواهد گرفت. یکی از سخنگویان جنرال موتورز گفت: برای تسهیل نصب ابزار و سایر اصلاحات کارخانه، پس از 9 نسل و بیش از 10میلیون فروش جهانی، جنرال موتورز به تولید شورولت مالیبو در نوامبر 2024 پایان می دهد و تولید کادیلاک XT4 را پس از ژانویه 2025 متوقف می کند.

این کارخانه پس از مالیبو، مدل های بولت و کادیلاک XT4جدید را در کنار هم خواهد ساخت. کادیلاک با وجود اینکه در کنار بولت بعدی تولید می شود، فعلا قرار نیست الکتریکی شود. جنرال موتورز سال گذشته اعلام کرد 920میلیون دلار برای توسعه عملیات در کارخانه موتور دیزلی اوهایو برای تولید محصولات آینده کامیون های سنگین موتور احتراق داخلی (ICE) سرمایه گذاری کرده است. این شرکت قول داده تا سال 2035 فروش خودروهای جدید بنزینی و دیزلی را به نفع خودروهای الکتریکی متوقف کند. جنرال موتورز، مانند سایر خودروسازان، با الزامات آلایندگی فزاینده کالیفرنیا و آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده مواجه است و به افزایش کارآیی مدل های احتراق داخلی و افزایش فروش مدل های بدون آلایندگی برای رعایت مقررات سخت گیرانه تر نیاز دارد.

حساب ویژه نیسان روی بازار آمریکای شمالی

دنیای اقتصاد: نیسان موتور ژاپن انتظار دارد با افزایش 5.5درصدی سود عملیاتی در سال مالی جاری به دلیل فروش جهانی بالاتر، پیش بینی های تحلیلگران را پشت سر بگذارد، هرچند می گوید رقابت شدید و چالش های ناشی از تورم ادامه خواهد داشت.این خودروساز انتظار دارد افزایش اندک فروش در چین داشته باشد، که نشان دهنده تداوم مشکلات در بزرگ ترین بازار خودروی جهان است. نیسان برای بهبود عملکرد خود روی رشد قوی در آمریکای شمالی حساب می کند.این پیش بینی شامل افزایش 13.3درصدی فروش در آمریکای شمالی و رسیدن به فروش 1.4میلیون دستگاه است. نیسان در چین، زیر یک درصد رشد فروش داشته است. این شرکت پیش بینی می کند سود عملیاتی در سالی که از اول آوریل آغاز شد، به 600میلیارد ین برسد، در حالی که میانگین تخمین تحلیلگران 577.3میلیارد ین بود.برندهای خودروسازی ژاپنی مانند نیسان و هوندا موتور در رقابت با خودروسازان چینی (در بازار چین) کم آورده اند. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، نیسان در نمایشگاه خودروی پکن ماه گذشته، چهار مدل مفهومی را برای بازار چین به نمایش گذاشت و یادداشت تفاهمی را با شرکت بایدو برای انجام تحقیقات در مورد هوش مصنوعی و به اصطلاح «خودروهای هوشمند» امضا کرد.