آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
ورزشی
۹

خبر

آغاز مذاکره با گزینه های خارجی هدایت تیم ملی بسکتبال

فدراسیون بسکتبال به منظور انتخاب سرمربی تیم ملی، مذاکره با گزینه های خارجی مصوب کمیته فنی از ایتالیا و اسلوونی را آغاز کرده و پیگیر آن برای اعلام نتیجه در نشست آتی این کمیته است.

دومین نشست کمیته فنی فدراسیون بسکتبال در سال جاری که 10 اردیبهشت و با حضور جواد داوری رئیس فدراسیون و اعضای کامل کمیته برگزار شد، منجر به انتخاب سرمربی تیم ملی از میان 2 گزینه داخلی و گزینه هایی از ایتالیا و اسلوونی شد. «رادوان تریفانوویچ» مربی 54 ساله اهل اسلوونی و «مارکو راموندینو» از ایتالیا که 43 ساله است، گزینه های خارجی برای حضور در راس تیم ملی بسکتبال هستند.

فدراسیون بسکتبال از طریق مدیر برنامه های این دو مربی، مذاکره با آنها را آغاز کرده است و درحال پیگیری آن تا حاصل شدن نتیجه است. در مورد مربیان داخلی اما هنوز اقدامی جهت مذاکره انجام نشده است. سعید تابش نیا سخنگوی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال گفت: رایزنی با گزینه های خارجی هدایت تیم ملی در حال پیگیری است. شرایط و برنامه های مورد نظر فدراسیون از طریق امور بین الملل به مدیر برنامه های آنها اعلام شده است. آنها هم متعاقبا شرایط خود را مطرح کرده اند. این رایزنی ها با همین محور در حال پیگیری است. وی در پاسخ به این پرسش که «این مذاکرات تا به امروز به نتیجه قابل استنادی منجر شده است؟»، گفت: هنوز نتیجه ای که مبنای تصمیم گیری باشد، به دست نیامده است. نتیجه رایزنی ها در نشست آتی کمیته فنی مطرح و معیار تصمیم گیری نهائی خواهد بود.

سخنگوی کمیته فنی فدراسیون بسکتبال با تاکید بر اینکه این فدراسیون با گزینه های داخلی هدایت تیم ملی هنوز وارد مذاکره نشده است، خاطرنشان کرد: بعد از برگزاری دیدارهای فینال و اتمام لیگ برتر، مذاکره با مربیان داخلی آغاز می شود. تا آن زمان هیچ اقدامی در این زمینه انجام نخواهد شد.

المپیکی شدن عالمیان قطعی شد؟!

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز ضمن تشریح عملکرد نوشاد عالمیان در مسابقات گرند اسمش عربستان، گفت: به واسطه امتیازاتی که او از این رقابت ها گرفت، به کسب سهمیه از رنکینگ جهانی خیلی نزدیک تر شد.

جمیل لطف الله نسبی که در هر 6 دیدار نوشاد عالمیان در رقابت های تنیس روی میز گرند اسمش عربستان همراه او بود، گفت: ارزیابی خاصی نمی توان از عملکرد نوشاد در این مسابقات داشت وقتی او عالی و بدون نقص کار کرد و در هیچ دیداری کم کاری نداشت. نوشاد از همین مسابقات صاحب 400 امتیاز رنکینگی شد که به ارتقایش در رنکینگ جهانی خیلی کمک می کند. با این اوصاف او به احتمال90 تا 95 می تواند از رنکینگ جهانی سهمیه بگیرد. نوشاد در حال حاضر در رده 8 المپیکی است و از حاشیه امنیت خوبی هم برخوردار است. بازیکنانی که بعد از او هستند به ترتیب 50 و 130 اختلاف امتیاز دارند که فقط در شرایط غیرقابل پیش بینی قابل جبران است.

لطف الله نسبی گفت: 15 نفر از رنکینگ جهانی سهمیه می گیرند. البته توزیع سهمیه از رنکینگ جهانی قوانین خاص خود را دارد و به واسطه سهمیه های میکس دوبل از تعداد آنها کسر می شود. با این اوصاف نوشاد شانس زیادی برای کسب سهمیه از رنکینگ دارد و اگر این اتفاق رقم بخورد، برای اولین بار در تاریخ خواهد بود. وی همچنین در مورد عملکرد امیرحسین هدایی در رقابت های گرند اسمش که با شکست در اولین دیدار همراه بود، گفت: اصلا امیرحسین در این رقابت ها خودش نبود، شادابی قبل را نداشت و با همیشه متفاوت بود. فکر می کنم به خاطر رقابت های انتخابی تیم ملی و انتخابی المپیک در شرایط خوبی نیست.

تیم ملی والیبال امروز راهی برزیل می شود

تیم ملی والیبال ایران امروز از طریق دوحه برای حضور در لیگ ملت های 2024 والیبال راهی ریودوژانیرو خواهد شد.

لیگ ملت های 2024 والیبال آخرین فرصت تیم ملی والیبال ایران برای کسب سهمیه المپیک پاریس است، این مسابقات از 25 اردیبهشت ماه با مسابقات هفته نخست گروه زنان آغاز خواهد شد و مرحله مقدماتی این رقابت ها هم روز یکشنبه سوم تیر با برگزاری دیدارهای هفته پایانی گروه مردان به اتمام می رسد. تیم ملی والیبال ایران برای صعود به المپیک پاریس تنها یک راه دارد و آن هم حضور قدرتمند در لیگ ملت های 2024 و کسب سهمیه از طریق رنکینگ است.

به همین منظور تمرینات تیم ملی والیبال ایران از نیمه فروردین ماه سال جاری با حضور کادر فنی ایرانی و با هدایت پیمان اکبری زیر نظر «پائز و لئوناردو» آغاز شد و «موتا پائز» سرمربی برزیلی- فرانسوی کشورمان هم از پنجم اردیبهشت ماه با حضور در تهران هدایت تمرینات را به دست گرفت. تیم ملی والیبال ایران پس از چند هفته تمرین در تهران زیر نظر سرمربی جدید خود، امروز از طریق دوحه راهی ریودوژانیرو خواهد شد. میلاد عبادی پور، جواد کریمی، محمدطاهر وادی، مرتضی شریفی، امیرحسین اسفندیار، پوریا حسین خانزاده، مبین نصری، امیرحسین ساداتی، میثم صالحی، امین اسماعیل نژاد، محمد بربست، محمد ولی زاده، مهدی جلوه، علیرضا فراهانی مصلح آبادی، متین احمدی، آرمان صالحی و محمدرضا حضرت پور بازیکنان معرفی شده از سوی «موریس موتا پائز» برای این مسابقات است. مرحله مقدماتی لیگ ملت های والیبال سال 2024 در 9 کشور و چهار قاره برگزار خواهد شد و 32 تیم ملی در دو بخش مردان و زنان در آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی برای صعود به مرحله فینال این رقابت ها با هم پیکار خواهند کرد.

کامران قاسم پور به مسابقات ایتالیا می رود؟

در شرایطی که قرار است حسن یزدانی در مجارستان کشتی بگیرد، احتمال اعزام کامران قاسم پور نیز به تورنمنت ساساری ایتالیا آن هم در وزن 86 کیلوگرم وجود دارد.

چندی پیش فدراسیون کشتی چرخه المپیکی وزن 86 کیلوگرم که تا پیش از این در غیاب حسن یزدانی و با پیشتازی هادی وفایی پور دنبال شده بود را اعلام کرد که طبق آن دارنده 9 نشان المپیک و جهانی باید در تورنمنت رنکینگ دار مجارستان محک بخورد، مسابقه ای که 17 تا 20 خرداد در بوداپست برگزار شده و آخرین رقابت رنک دار اتحادیه جهانی تا قبل از المپیک است.

با شرایط اعلام شده، حالا دو گزینه پیش روی کامران قاسم پور، حضور در 86 کیلوگرم در صورت ناآمادگی حسن یزدانی و رفتن به پاریس است و یا اینکه برای حضور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی در تیرانا با مدعی اصلی 92 کیلوگرم که در حال حاضر امیرحسین فیروزپور است، مبارزه انتخابی بدهد. در حالی که حسن یزدانی قرار است در بوداپست محک بخورد، احتمالا کامران قاسم پور هم در وزن 86 کیلوگرم در جام ساساری ایتالیا روی تشک می رود تا در صورتی که حسن یزدانی قادر به حضور در المپیک نبود، قاسم پور نیز پیش از حضور در پاریس، در وزن المپیکی محک خورده باشد. احتمال اعزام نفر اول وزن 92 کیلوگرم جام تختی به این تورنمنت نیز وجود دارد.

اتفاقات عجیب قبل از برگزاری انتخابات ژیمناستیک

با وجود اعلام تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون ژیمناستیک تحرکاتی خطرناک و اتفاقاتی مشکوک در حال شکل گرفتن است.

ژیمناستیک ایران همانند چند سال اخیر شرایط خاصی را تجربه می کند. پس از برگزاری پرحرف و حدیث انتخابات که در آن به زهرا اینچه درگاهی اجازه حضور حضور داده نشد فدراسیون جهانی اعلام کرد که این انتخابات را به رسمیت نمی شناسد. در ادامه و با توجه به تاکید نهاد بین المللی، اینچه درگاهی به عنوان رئیس به فدراسیون بازگشت تا حداقل آرامش در این رشته برقرار شود اما ظاهرا برخی تلاش ها در حال صورت گرفتن است که این آرامش بار دیگر از ژیمناستیک و البته ورزش ایران گرفته شود.

در حالی که تمام مقدمات برای برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر یعنی دوشنبه 24 اردیبهشت فراهم شده اما شیطنت هایی برای برگزار نشدن انتخابات در حال انجام است. ضمن اینکه هنوز اسامی نامزدها به صورت رسمی اعلام نشده است. با توجه به سابقه قبلی، اگر این بار هم موضوع انتخابات با چالش هایی مواجه شود تیغ تیز تعلیق از هر زمان دیگری به این رشته نزدیک خواهد شد.

در این وضعیت بهترین کار این است که تمام نهادهای مرتبط از جمله وزارت ورزش عزم خود را برای برگزاری انتخابات در تاریخ مقرر جزم کنند چرا که در غیر این صورت این ژیمناستیک و البته ورزش ایران است که متضرر خواهد شد.