آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۸
شرکت ها
۲۵

برندسازی شهری کرمان آیدکس

سروناز شریفی / پژوهشگر توسعه شهری

در جهان امروز که به سرعت در حال تغییر است، شهرها تنها موجودیت جغرافیایی ندارند؛ بلکه مراکزی پویا برای فرهنگ، نوآوری و فعالیت اقتصادی محسوب می شوند. امروزه با رشد جمعیت شهری و تشدید رقابت میان شهرها برای جلب سرمایه گذاری، استعداد و گردشگران، مفهوم برندسازی شهری به عنوان یک ابزار حیاتی برای توسعه اقتصاد پایدار مطرح شده است.

برندسازی شهری فرآیندی است که در آن یک شهر سعی می کند هویت و شخصیت خود را به طور موثری به مخاطبان داخلی و خارجی ارائه دهد. این فرآیند شامل تعریف و تمایز شهر از سایر شهرها، ارتقای شناخته شدگی شهر، ترویج برای جذب سرمایه گذاری، گردشگری و استعدادهای محلی، و نهایتا افزایش رفاه شهروندان می شود. در واقع، برندسازی شهری متشکل از تمامی فعالیت ها، پروژه ها و سیاست هایی است که به طور مستمر برای ایجاد و تقویت تصویر مثبت و شناخته شده از شهر انجام می شود. این فرآیند معمولا شامل ارتقای فرهنگ، زیرساخت ها، خدمات شهری، حمایت از هنر و فرهنگ، ترویج گردشگری، حفاظت از محیط زیست و دیگر عوامل است که بر تصویر و هویت یک شهر تاثیر می گذارند. برگزاری رویداد کرمان آیدکس با توجه به فرصت های بالقوه استان کرمان در حوزه های مختلفی از قبیل زنجیره معدن و صنایع معدنی، توسعه پایدار زیست محیطی، گردشگری، صادرات و انرژی های نو در راستای برندسازی شهری، می تواند به افزایش میزان کمی و کیفی سرمایه گذاری به این استان کمک کند.

در واقع برندسازی شهری امری فراتر از راهکارهای بازاریابی سنتی برای جذب سرمایه و توسعه است؛ این موضوع درباره ایجاد هویت و داستان منحصر به فردی است که هر شهر را از دیگری متمایز می کند و با مخاطبانش ارتباط عمیق تری برقرار می کند. برندسازی شهری در مجموع هویت مشخص، ارزش های فرهنگی و معماری، وحدت جلوه بصری شهری، صنایع پویا و شاخص و آرزوها و چشم انداز آینده شهر و شهروندان یک شهر را انعکاس می دهد، که در عین حال مزیت های رقابتی و پتانسیل رشد آن را نیز بیان می کند.

یکی از نقش های اساسی برندسازی شهری در توسعه اقتصادی پایدار، توانایی جذب سرمایه است. یک برند شهری قوی پایداری، نوآوری و فرصت هایی را نشان می دهد که می تواند تصمیمات سرمایه گذاری توسط کسب و کارها، کارآفرینان و توسعه دهندگان املاک را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد و با شناساندن خود به عنوان مرکزی پویا، پیشتاز، با ثبات و در حال رشد می توانند با جلب اعتماد سرمایه گذاران و جذب سرمایه به رشد اقتصادی پایدار دست پیدا کنند.

علاوه بر این، برندسازی شهری نقش اساسی در جذب و حفظ استعداد و منابع انسانی متخصص دارد. در اقتصاد مبتنی بر دانش امروز، کارگران ماهر و نیروی کار متخصص در انتخاب محل کار و زندگی خود مخیر هستند و اغلب بر اساس عواملی مانند کیفیت زندگی، امکانات فرهنگی و فرصت های شغلی تصمیم می گیرند که کجا زندگی و کار کنند. یک برند شهری جذاب که بر کیفیت زندگی، پیشنهادهای فرهنگی متنوع و محیط کسب و کار مهیا تاکید می کند، می تواند به شهرها کمک کند تا استعدادهای برتر را جذب و حفظ کرده و نوآوری و کارآفرینی را ترویج دهد.

برندسازی شهری همچنین نقش اساسی در ترویج توسعه پایدار دارد. شهرهای پایدار آنهایی هستند که رشد اقتصادی را همزمان با رشد مسائل اجتماعی، حفاظت از محیط زیست و انعطاف پذیری در برابر تغییرات اقلیمی به تعادل می رسانند. با گرفتن اصول پایداری به تلاش های برندسازی خود، شهرها می توانند تعهد خود را به ایجاد یک محیط زندگی قابل زیست برای نسل های فعلی و آینده انتقال دهند. این ممکن است شامل اقداماتی مانند ترویج زیرساخت های سبز، سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر و حمایت از کسب و کارهای محلی با تاکید بر پایداری باشد. به طور خلاصه، برندسازی شهری یک ابزار استراتژیک برای توسعه اقتصاد پایدار است.