آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۸
فرهنگ و هنر
۳۲

کوتاه از فرهنگ و هنر

مبارزه شیرازی ها با مغول ها روی صحنه

دنیای اقتصاد: سهراب پورناظری که در سال 1401 کنسرت نمایش «سیصد» را با داستانی درباره کتاب سوزی نیشابور و نجات شاهنامه ها روی صحنه برده بود، این بار این رویداد را با داستانی تازه اجرا می کند. کنسرت نمایش سیصد، این بار با داستانی به نام «گات» نوشته محمد رحمانیان شکل گرفته است. داستان «گات» درباره مبارزه و مقاومت مردم شیراز در مقابل لشکر مغول است. مردم شیراز در این مبارزه در مقابل ویران کردن تخت جمشید و تصرف جام جم توسط لشکر مغول و ممنوع شدن زبان فارسی در ایران می ایستند. کنسرت نمایش «سیصد» با داستان «گات» از خرداد امسال در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد روی صحنه خواهد رفت.

نمایش رایگان نسخه ترمیم شده «فردوسی» در موزه سینما

دنیای اقتصاد: موزه سینما همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و با همکاری فیلمخانه ملی ایران فردا سه شنبه بخش هایی از یکی از مهم ترین آثار تاریخ سینمای ایران به نام «فردوسی» را نمایش می دهد. فیلم سینمایی «فردوسی» ساخته عبدالحسین سپنتا به تهیه کنندگی اردشیر ایرانی محصول سال 1313 است که در حدود 20 دقیقه از این فیلم برای علاقه مندان سینما نمایش داده خواهد شد. عبدالحسین سپنتا پس از ساختن فیلم «دختر لر» فیلم «فردوسی» را در سال 1313 کلید زد و بدین ترتیب فیلم «فردوسی» ششمین فیلم تاریخ سینمای ایران لقب گرفت. پس از نمایش این فیلم، دکتر فریبا شکوهی، عضو هیات علمی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سخنرانی می کند و دکتر هومن شبیری نیز شاهنامه خواهد خواند. نمایش این فیلم برای علاقه مندان به سینما و این شاعر نامدار ایرانی آزاد و رایگان است و مخاطبان برای دیدن آن می توانند ساعت 15 به سالن فردوس موزه سینما مراجعه کنند.

انتشار رمان جنجالی نویسنده فلسطینیر

«نکته جزئی» شاخص ترین اثر عدنیه شبلی، نویسنده برجسته فلسطینی، با ترجمه سارا مصطفی پور منتشر شد. در معرفی این کتاب آمده است: این رمان در سال 2017 به عربی منتشر و در سال 2020 به انگلیسی ترجمه شد و به مرحله نهایی جایزه کتاب ملی در بخش ترجمه و جایزه بین المللی بوکر راه یافت و توانست جایزه لیت بروم برای ترجمه آلمانی را از آن خود کند.

این جایزه قرار بود در نمایشگاه فرانکفورت سال 2023 به این نویسنده اعطا شود که به دلیل آغاز جنگ اسرائیل و حماس، این جایزه به تعویق افتاد که موجب اعتراض هزار نویسنده از جمله کالم توبین، عبدالرزاق گورنه، هشام مطر، کامیلا شمسی، آنی ارنو و الگا تورکاچوک شد. رمان «نکته جزئی» در دو دوره زمانی و حول یک ماجرای واقعی اتفاق می افتد. بخش اول رمان روایتگر تابستان 1949 است؛ یعنی یک سال پس از «روز نکبت» که منجر به تبعید بیش از هفتصدهزار فلسطینی و تشکیل دولت اسرائیل شد که اسرائیلی ها آن را «روز استقلال» می نامند. سربازان اسرائیلی پس از تجاوز دسته جمعی به یک دختر عرب بادیه نشین، او را به قتل می رسانند و در صحرا دفن می کنند. سال ها از این اتفاق می گذرد؛ تا اینکه یک زن جوان فلسطینی، به طور تصادفی از آن باخبر می شود و یک نکته جزئی نظرش را جلب می کند و دنبال کشف حقیقت ماجرا می رود... این رمان در 112 صفحه با شمارگان 550 نسخه و قیمت 90هزار تومان از سوی نشر ققنوس عرضه شده است.

نشست پژوهشی ردیف ابوالحسن صبا در ارسباران

دنیای اقتصاد: نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی ایرانی با موضوع بررسی ردیف استاد ابوالحسن صبا، فردا سه شنبه با مشارکت مکتب صبا و با حضور جمعی از هنرمندان و چهره های موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار می شود. در این نشست سخنرانی هنرمندان موسیقی و چندین اجرای موسیقی مرتبط با این ردیف انجام خواهد شد. بابک خضرایی، عادل حسینجانی و مهدی نور محمدی از جمله سخنرانان این نشست هستند و همچنین طینوش بهرامی، آریا تاری و رضا سمندی به اجرای موسیقی در ردیف استاد صبا خواهند پرداخت. حضور در این برنامه برای عموم آزاد و رایگان است و علاقه مندان برای شرکت در آن می توانند ساعت 18 به فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا مراجعه کنند.

«زنبور» روی صحنه تالار مولوی

دنیای اقتصاد : نمایش «زنبور» به کارگردانی محمد مطهری پور و بهزاد آقاجانی در تالار مولوی به روی صحنه می رود. در خلاصه داستان این نمایش به نویسندگی بهزاد آقاجانی آمده است: «مرد کفترباز چهل ساله ای که در بافت قدیمی یک محله در پایین شهر زندگی می کند. سال هاست از فوت اهالی خانه پدری می گذرد و شهرداری قصد دارد خانه قدیمی آن را خراب کند. اما او یک تنه ایستاده و می خواهد از این اتفاق جلوگیری کند و...» محمد مطهری پور بازیگر این نمایش است. نمایش «زنبور» پیش از این در شهرهای مشهد، نیشابور و شیراز و همچنین در فستیوال کوچه به روی صحنه رفته است و با استقبال مخاطبان روبه رو شده است. علاقه مندان برای تماشای نمایش «زنبور» که از فردا سه شنبه افتتاح می شود، می توانند هر شب ساعت 19 به سالن کوچک تئاتر مولوی مراجعه کنند.