جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « globalism » در نشریات گروه « علوم سیاسی »
تکرار جستجوی کلیدواژه « globalism » در نشریات گروه « علوم انسانی »-
این مقاله به تحلیل تغییرات در خط مشی سیاسی- اقتصادی آمریکا در دوره پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید می پردازد. ناسیونالیسم اقتصادی تفکری است که اساس روابط اقتصادی با کشورهای دیگر را بر مبنای اصل توسعه زیرساخت های اقتصادی داخلی از طریق حمایت گرایی هوشمند تعریف می کند. گرایش به ناسیونالیسم اقتصادی در برابر گلوبالیسم یکی از ویژگی های مهم دولت ترامپ بوده است. سوال اصلی مقاله این است که چرا آمریکا پس از به آغاز به کار دولت ترامپ به ناسیونالیسم اقتصادی گرایش یافته است. این مقاله برای پاسخ به سوال از یک زاویه تاریخی وارد بحث شده است. فرضیه این است که ناسیونالیسم اقتصادی نوین ریشه عمیقی در گذشته تاریخی آمریکا از شرایط دوره جنگ استقلال و پس از آن دارد. ظهور آن در سال های اخیر نتیجه پیروزی جریانی است که خواهان بازگشت کشورشان به سنت های سیاسی-اقتصادی قبل از جنگ جهانی دوم است. ناسیونالیسم اقتصادی در سال های بین استقلال آمریکا و جنگ جهانی دوم به صورت گفتمان غالب در این کشور عمل می کرده است. این مقاله از روش تاریخی-تحلیلی استفاده می کند و برای تایید فرضیه تلاش خواهد شد از شواهد و داده های معتبر تاریخی استفاده شود.کلید واژگان: آمریکا, ناسیونالیسم اقتصادی, دونالد ترامپ, حمایت گرایی, انزواگرایی, گلوبالیسم, نهادهای بین المللی}This paper deals with the new changes in the economic and political policies of the US in the Donald Trump era. Economic nationalism refers to an ideology that favors smart protectionism over free market system in order to strengthen internal economic infrastructures. Rising of economic nationalism against globalism has been one of the main characteristics describing the Trump administration. The question is, why the US government has been returning to economic nationalism during the Trump era. The current economic nationalism has historical origins reaching back to America's War of Independence in the 18th century. It flourished during the 19th century and remained until the 1940s. There are many signs of American economic nationalism until the outbreak of World War II in spite of the first wave of globalization in the late 19th century. Donald Trump's election victory shows the fact that advocates of the return to American economic nationalism have been surprisingly growing during the last decade.Keywords: US, economic nationalism, Donald Trump, protectionism, isolationism, globalism, international institutions}
-
فقر از مسائلی است که نظریهپردازان عدالت و عدالتخواهان همواره نگران آن بودهاند و دغدغه حل آن را داشتهاند. شکاف فزاینده میان کشورهای ثروتمند و تهیدست، گسترش فاجعهآمیز فقر جهانی را در پی داشته و حل این مسئله را بیش از پیش ضرورت بخشیده است. ملی گرایی حاکم بر نظریه هنجاری سیاسی، برخی از نظریهپردازان معاصر، مانند رالز را به این نتیجه رسانده است که در ترسیم اصول عدالت، مرزهای ملی را مهم بشمارند و برخورد با فقر را در عرصه داخلی و عرصه بین المللی پیرو اصولی متفاوت قرار دهند. جهانمیهنگرایان با مخالفت با این دیدگاه کوشیدهاند با نامربوط دانستن مرزهای ملی از نظر اخلاقی، آموزه عدالت جهانمیهنانه را طرح کنند. مقاله حاضر با نگاهی گذرا به جهانمیهنگرایی معاصر، به بررسی چگونگی طرح این آموزه در چارچوب رهیافتهای مختلف میپردازد.کلید واژگان: فقر, فقرجهانی, عدالت, جهان میهن گرایی, رالز}Political Science, Volume:19 Issue: 4, 2017, PP 171 -202Poverty is the matter of concern for the theorists of justice as well as the fans of it. The increasing gap between the wealthy and deprived countries has been along with devastating development of universal poverty and this issue is deeply in need of investigation. Nationalism dominant over the political standard theory has directed the contemporary theorists such as Rawls to overestimate the national boarders while illustrating the principles of justice and dealing with poverty should be regarded as a different principle related to the international and international domains. Globalists have endeavored to state the instruction of global justice being against this approach and regarding the national borders irrelevant with ethics. The present article investigates the way of developing this instruction within the framework of various approaches with transient view towards the contemporary globalism.Keywords: poverty, global poverty, globalism, Rawls}
-
این نوشتار با برجسته کردن اهمیت تنوع الگوهای رفتاری چین در موضوعات مختلف بین المللی و توجه به این مفروض که گفتمان های متکثر هویت بین المللی در این موضوعات نقشی اساسی دارند، به دنبال ارائه پاسخ به این پرسش است که چرا سیاست خارجی چین با روندی متکثر در عرصه گفتمان های هویت بین المللی مواجه بوده است؟ به همین منظور، به عواملی چون اصلاحات اقتصادی، تمایلات رهبران، تغییرات اجتماعی، ناسیونالیسم و هنجارهای سیاست خارجی در سطح داخلی و دگردیسی در هنجارهای بین المللی و چالش های ژئوپلتیک در سطح خارجی به عنوان مولفه های تاثیرگذار بر تکثر گفتمان های هویت های بین المللی چین اشاره می شود. در این رابطه، بررسی نظری نسبت هویت و منافع در سیاست خارجی، برشمردن گفتمان های هویتی متکثر در سیاست خارجی چین و تبیین دلایل داخلی و خارجی تاثیرگذار بر این تکثر هویتی، محورهای اصلی مورد بحث در این مقاله است.
کلید واژگان: چین, سیاست خارجی, هویت بین المللی, بومی گرایی, جهان گرایی}Highlighting the significance of various patterns of the China behavior in different fields and with due attention to the fact that pluralistic international identity discourses have a crucial role to play, the author would like to answer the following question: why China faces different international identity discourses in its foreign policy? And in answering the question, he points out that there are effective elements that contribute emergence of such a situation and those elements are as follows: economic reforms, the leaders’ tendencies, social changes, nationalism, foreign policy norms, changes in international norms and geo-political challenges. Thus the author explains theoretical and practical aspects of the issue and focuses on some main elements like the relationship between identity and interests, the existing identity discourse in China and illustration of efficient internal and external causes with regard to this plural identity discourse.Keywords: China, foreign policy, International Identity, Localization, Globalism} -
پژوهشنامه انقلاب اسلامی، پیاپی 9 (زمستان 1392)، صص 127 -144
جهانی سازی یکی از موضوعات مهم عصر کنونی است که برای جوامع اسلامی به عنوان یکی از دغدغه های مهم و چالش برانگیز به شمار می رود. شناخت مفهوم واقعی جهانی سازی، چگونه محقق شدن جهانی سازی واقعی، راهکارهای مقابله با جهانی سازی، اهداف مهم جهانی سازی و راه ورود به جهانی سازی، از جمله مسائل مهم و در خور توجهی است که این مقاله می کوشد تا به آن ها بپردازد. رجوع به اندیشه و آرای رهبران دینی برای پاسخ به پرسش های مذکور، از اهمیت بسزایی برخوردار است. سوال اصلی مقاله حاضر چیستی مفهوم جهانی سازی در اندیشه آیت الله خامنه ای و چگونگی مدیریت مطلوب جهانی در پرتو قرائت خاص گفتمان انقلاب اسلامی ایران است. بر این اساس مجموعه سخنان و بیانات ایشان از ابتدای تصدی جایگاه رهبری تاکنون، به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است. محققین در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، جهت گیری ها، نقاط تاکید ایشان و تحلیل توجیهی، جهانی سازی را واکاوی و دسته بندی نموده و نشان داده اند که در نظر آیت الله خامنه ای؛ «جهانی سازی، جهانی شدن و جهانی گری» همه عناوین فریبنده و وارداتی غربی است که تحت عنوان یک تئوری شبه روشن فکرانه؛ وارد فرهنگ کشورها گردیده و هدف همه این ها سیطره بر منابع حیاتی و مالی همه دنیا و بلعیدن بیشتر دنیاست. از این رو، به عقیده ایشان تحقق صحیح جهانی سازی نیازمند مدیریت عرصه تحولات جهانی از قبیل حفظ استقلال کشورها، مقاومت ایجابی بنیان های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می باشد.
کلید واژگان: جهانی سازی, جهانی شدن, آیت الله خامنه ای, اندیشه سیاسی}Globalism is one of important subject in present era، that is one of important knot and makes problem. Recognition the real significance of Globalization، how to gain real Globalization، the ways for oppose with Globalizations the main goal of Globalization and the way of entry to Globalization، is the main subjects and important that this article try to discuss them. Reversion to opinion and toughts of religion leader for answer to these questions، is very important. the main subject of this article is the matter of the signicance of Globalization in the opinion of Ayatollah khamenei and the matter of global best manage in beam of special mention of the Islamic Republic of Iran،s policy. With this element. The collection of speechs and statements from the beginning of appointment as a leader to yet، is as a statistic society. Researchers in this article with the use of container analysis style، the orient and his emphasise point، survey and categorise and show that is in the opinion of Ayatollah khamenei، Globalization، universalize and generalize، all of them are tempter topics and arrived from the vest that as a quasi liberal manner they، enter to the culture of the countries and the goal of all of these، is dominance to vitol and financial sources of all the world and swallow most of the world. There fore، in his opinion، correct realization to Globalization، need to manage arena of vicissitude of the world for example the protect of independence of the countlies، exigency defiance of cultural economic، politic busis.
Keywords: Globalism, Globalization, Ayatollah khamenei, political opinion} -
نظریه پردازان روابط بین الملل به مفهوم جهانی شدن به صورت روابط بین المللی اندیشیده اند بدون آنکه توجه داشته باشند که دنیای جهانی شده صرفا رابطه بین «انسان با انسان» نیست و رابطه بین «انسان با محیط» و«محیط با محیط» در فهم ما از جهانی شدن نیز حائز اهمیت است. این معضل آنجایی بیشتر رخ می نماید که بدانیم به طورکلی در نگاه پژوهشگران به جهانی شدن، روندها و فرایندها دارای اشکال و محتوای ناقصی است که به «فراگیرنمایی» مفاهیمی تبدیل شده است که آن را به عنوان جهانی شدن معنا می کنیم. این پژوهش ضمن بررسی و نقد نظریه های مرتبط با جهانی شدن و به ویژه نگاه متفکران علم روابط بین الملل به آن، نواقص، کاستی ها و تقلیل گرایی های خودساخته را بررسی کرده و از برآیند چنین دیدگاهی به مفهومی نوین، تحت عنوان «نوجهانی شدن» دست می یابد.
Theorists of international relations have conceived "globalization" as international relations without paying attention to the fact that the globalized world is not simply about "human-to human" and “human-to-environment" relations. “Environment -to-environment" relations are also important. This problem arises when we see that researchers’ views on globalization depend on defective processes used for generalizing some concepts known as globalization. This article, while reviewing theories related to globalization and especially the views of international relations thinkers on it, studies self–made defects, shortages and reductionism to explore a new concept titled "neo- globalization".Keywords: Globalization, Humanism, Globalism, Neo– Globalization, Planetary View} -
دوره کنونی، عصر تفوق مدرنیته بر سنت های فکری پیشین محسوب می شود. اما تحلیل های تاریخی و پیش بینی دگرگونی های آن منجر به شکل گیری سه نظریه شاخص در این عرصه شده است. فوکویاما و همفکرانش که معتقد به پایان تنازعات و قبول لیبرال دمکراسی هستند؛ هانتینگتون که با طرح نظریه برخورد تمدن ها، استدلال می کند که شیوع مدرنیته و تجددگرایی در حوزه تمدن های دیگر، سبب ناهنجاری و تشتت شده و به صورت واکنش های تلافی جویانه علیه غرب متجلی می گردد؛ و گفت وگوی تمدن های سیدمحمد خاتمی که با بهره گیری از تکثرگرایی در متن اندیشه مدرنیته و تلفیق آن با سنت ها، مبانی فلسفی دنیای باستان را پایه جهانگرایی اخلاقی خود قرار می دهد و گفت وگو را در مواجهه بین تمدنی تجویز می نماید.نویسنده در این مقاله، ضمن بررسی رویکردهای فوق، به اثبات این امر می پردازد که تمدن حالتی انبساطی و برون فکنانه به سوی جهانی شدن دارد، درحالی که جهت فرهنگ به درون خود بوده و حالتی انقباضی دارد. درنتیجه، می توان با طرح جهانگرایی و تبادل کثرت گرایانه که هدف آن همزیستی فرهنگ های متنوع است، الگوی بهتری برای جهانی شدن و روابط بین المللی یافت.
کلید واژگان: تمدن, جهانی شدن, جهان گرایی, فرهنگ, گفتمان, گفت و گو, همزیستی}The present era is that of the domination of modernity over the previous intellectual traditions. But historical analyses and forecast of the changes have led to the formation of three notions in this regard. Fokoyama and his colleagues believe in the end of conflicts and acceptance of liberal-democracy; Samuel Huntington through his theory of Clash of Civilizations argues that the spread of modernity and modernization in the sphere of other civilizations causes disorderliness and strain which will be manifested in the form of retaliatory reactions to the West. Seyed Mohammad Khatami’s notion of Dialogue Among Civilizations, which combines pluralism of modernity with traditions, relies on the philosophical bases of the ancient world for his ethical universalism and advocates dialogue among civilizations. The author tries in the present article to prove that civilization has an expansive, extravert approach to the globalization, while culture has an introvert, contractive approach towards this phenomenon. Hence through propounding globalism and pluralistic exchange whose objective is coexistence of cultures, a better model for globalization and international relations could be found.
Keywords: Discourse, dialogue, globalization, globalism, civilization, culture, coexistence}
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.