فهرست مطالب

پژوهشنامه انقلاب اسلامی - پیاپی 9 (زمستان 1392)

پژوهشنامه انقلاب اسلامی
پیاپی 9 (زمستان 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/12/15
  • تعداد عناوین: 7
|
  • محمد رحیم عیوضی، عین الله کشاورز ترک صفحات 1-22
    عامل پویای برنامه ریزی در نظام اجتماعی فرهنگ و عامل پایایی فرهنگ، اخلاق می باشد. در راستای تبیین جایگاه جدید برنامه ریزی فرهنگی در آینده انقلاب اسلامی لازم است فرهنگ در متن نظام برنامه ریزی قرار گیرد، به عبارتی برنامه ریزی و چشم اندازها دارای ماهیت و هویت فرهنگی گردد. آینده پژوهی دانشی ارزش بنیان می باشد، لذا ارتباطی دوسویه با انسان شناسی، جامعه شناسی و فرهنگ دارد. از این حیث ریشه یابی نسبت بین برنامه ریزی فرهنگی شده و آینده پژوهی (آینده سازی) ضرورت می یابد. هدف از تشریح این نسبت نیز چشم انداز آینده ی است که به دنبال مختصات و نمادهای اسلامی - ایرانی است. در جهت تبیین مساله در این پژوهش تلاش خواهد شد جایگاه برنامه ریزی فرهنگی شده بر مبنای روش های آینده پژوهی تبیین گردد. با توجه به هدف مقاله سوال اساسی این است که برنامه ریزی فرهنگی شده در نظام برنامه ریزی شهری، منطقه ای و ملی بر پایه اهداف و ماهیت انقلاب اسلامی چه جایگاه و ویژگی هایی دارد؟ الگوی برنامه ریزی فرهنگی شده با رویکرد آینده پژوهی در راستای تحقق توسعه پایدار عمل می نماید. با توجه به مطالعات و بررسی های انجام گرفته، این الگو به دنبال استفاده از توانمندی های دو رویکرد تفکر راهبردی و برنامه ریزی آمایشی بر پایه مولفه فرهنگ است. پدیده انقلاب اسلامی نیز از ماهیت فرهنگی برخوردار می باشد، لذا این الگوی بر مبنای پیوند سطح تحلیل شهر به سطح تحلیل منطقه ای و ملی به دنبال تحقق فرهنگی سازی برنامه ریزی و توسعه پایدار می باشد.
    کلیدواژگان: آینده پژوهی، رصد فرهنگی، برنامه ریزی فرهنگی شده، انقلاب اسلامی
  • اصغر افتخاری، محمد جانی پور صفحات 23-46
    قدرت نرم را می توان از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد چرا که این مفهوم به شدت زمینه محور بوده و متناسب با عناصر هویتی جوامع معنا و مفهوم می یابد. از این منظر تحلیل اسناد راهبردی و بالادستی دارای اهمیت ویژه ای است که تحلیل گران معمولا به آن عطف توجه می نمایند. آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته، تبیین مولفه های قدرت نرم انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر وصیت نامه شهدا می باشد. وصیت نامه شهدا به مثابه بیان های راهبردی و سندی کاربردی مطرح است که حاوی معانی پایه و اساسی انقلاب اسلامی می باشد و همین امر اهمیت و اولویت آن را در حد مقاله حاضر آشکار می سازد. با این وصف تحلیل محتوای آن ها می تواند به درک هرچه بهتر چیستی و ساختار قدرت نرم ایران کمک نماید. سوال اصلی نگارندگان عبارتست از این که: مولفه های قدرت نرم ایران در وصیت نامه های شهدای دانشگاه امام صادق(ع) کدامند؟ محققان از روش تحلیل محتوای اسناد برای پاسخ گویی به این سوال بهره برده اند. با این تعریف جامعه ی آماری، وصیت نامه شهدای دانشجوی دانشگاه امام صادق(ع) در دوران دفاع مقدس می باشد. تعداد این شهدای گران قدر 38 شهید و حجم صفحات وصیت نامه ها، حدود 1000 صفحه است.
    کلیدواژگان: قدرت نرم، انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران، شهید، دانشگاه امام صادق(ع)
  • رضا خراسانی صفحات 47-68
    فقه شیعه از رهگذر اجتهاد پیوسته در حال تحول و نوآوری است و توانسته است مسائل مستحدثه سیاسی را با توجه به نیازهای جامعه در بافت های فرهنگی گوناگون پاسخ دهد. از سویی با پیروزی انقلاب اسلامی وحاکمیت فقه و فقی هان بر حوزه ی مدیریت جامعه بسیاری از پرسش های مستحدثه جامعه اسلامی به دستگاه فقه عرضه شده و توقع صدور حکم دارند که رویکردهای فقهی با توجه به مبانی فکری واجتهادی خود در صدد پاسخ به آن بر آمدند. دراین بین رویکرد فقه حکومتی، معتقد به توانمندی فقه اسلامی در اداره ی جامعه است و تنها راه تحقق شریعت در حوزه ی فردی و اجتماعی را تاسیس حکومت اسلامی می داند. این رویکرد در صدد است صورت بندی جدیدی از مناسبات فرد و دولت ارائه نماید. مقاله پیش رو آهنگ آن داردکه ویژگی ها، ابعاد و سویه های اجتهادی (روش شناسی) فقه حکومتی را در در جمهوری اسلامی و با تاکید بر اندیشه فقهی-سیاسی امام خمینی(ره) بررسی و تحلیل نماید و بر این فرض استوار است که فهم اجتهادی فقی هان معاصر به ویژه امام خمینی(ره) از شریعت و منابع فقهی، موجب گذار از فقه فردی به فقه حکومتی گردیده است از این رو علاوه بر اشتراکات فراوان با رویکردهای غیرحکومتی به فقه ویژگی های اجتهادی دیگری در آثار و اجتهادات ایشان وجود دارد که موجب تمایز با سایر رویکردهای فقهی می گردد.
    کلیدواژگان: فقه سیاسی، فقه حکومتی، اجتهاد، قواعد فقه سیاسی، فهم اجتهادی از شریعت
  • علی اکبر جعفری، سید محمد جواد قربی صفحات 69-90
    استکبار جهانی و جریان تاریخی امپریالیسم همواره مترصد برتری یابی نسبت به سایر کشورهای جهان بوده اند و به نوعی خود را داعیه دار جهان می دانند و به همین دلیل از هر شیوه و ابزاری برای سیطره یافتن بر سایر کشورها بهره می گیرند. مستکبرین جهانی در ابتدای حرکت خود از شیوه های نظامی در راستای تحقق اهدافشان بهره گرفتند اما با گذشت زمان و ظهور تکنولوژی های جدید و اهمیت یافتن کسب مشروعیت، این جریان به سوی سلطه فرهنگی روی آورد، به گونه ای که برای تسخیر کشورهای غیرهمسو به ابزار و شیوه های فرهنگی متوسل شدند و امام خمینی(ره) به عنوان پرچم دار مبارز با مستکبرین و سلطه گران فرهنگی در قرن اخیر، همواره به ملت های اسلامی هشدار داده اند و آنها را در خصوص ماهیت خطرناک سلطه فرهنگی بر حذر داشته اند. ایشان علاوه بر هشدار دادن نسبت به ماهیت متحول گشته استکبار و ترفندهای آن ها، به روشن سازی راهبردهای سلطه گران در عرصه ی فرهنگی می پردازند. با این وجود، پژوهش حاضر مترصد است با بهره گیری از روش اکتشافی- اسنادی و کنکاش در اندیشه ی سیاسی امام خمینی(ره) به این پرسش اساسی پاسخ دهد که امام خمینی(ره) برای مقابله با ترفندهای استکبار جهانی برای تحقق سلطه در عرصه فرهنگی، چه راهبردهایی را تجویز می نمایند؟ یافته های پژوهش در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) به این قرار است که امام خمینی(ره) برای مقاوم سازی فرهنگی در برابر سلطه فرهنگی و تهدیدات براندازانه استکبار، راهبردهای زیر را ارائه می دهند؛ شناخت کامل فرهنگ خودی، تعمیق و پاسداشت از فرهنگ دینی، زمینه سازی برای استقلال فرهنگی و پرهیز از وابستگی فرهنگی، صیانت از هویت انسانی- اسلامی، ایجاد اتحاد در جامعه، بسترسازی برای همگرایی دینی، گسترش فرهنگ مقاومت، مقابله با رواج اخلاق فاسده، مدیریت جریان های وابسته به غرب، صیانت از الگوها و مفاخر ملی، سیطره بر اذهان و قلوب ملت، خنثی سازی تبلیغات فرهنگی دشمنان.
    کلیدواژگان: استکبار جهانی، امام خمینی(ره)، سلطه فرهنگی، امپریالیسم، وابستگی فرهنگی، راهبردهای مقابله
  • سید حسین اطهری، مسعود درودی صفحات 91-108
    در چارچوب اندیشه ی سیاسی متاخر اسلام، وقوع انقلاب اسلامی به مثابه حرکتی آزادی خواهانه در تاریخ سیاسی ایران، بار دیگر پس از مشروطه، زمینه ی مناسبی را برای مداقه در باب مفهوم آزادی برای اندیشمندان و رهبران تئوریک انقلاب فراهم نمود. اگرچه که این مفهوم در سال های تثبیت نظام جمهوری اسلامی از فهرست دغدغه های رهبران اجتماعی به نوعی به حاشیه رانده شد اما شاید بتوان این ادعا را داشت که مفهوم آزادی و به ویژه نوع سیاسی آن مهمترین دغدغه ی انقلابیون در زمانه ی انقلاب بود. متفکران و اندیشمندان متعددی در آن مقطع تاریخی به اندیشه ورزی درباره این مقوله پرداختند. حضرت امام خمینی(ره) به عنوان رهبر انقلاب اسلامی به همراه دیگر اندیشمندان همچون آیت الله شهید بهشتی، آیت الله شهید مطهری و... مبادرت به تبیین مفهوم آزادی منطبق بر آرمان ها و ارزش های انقلاب اسلامی کردند و سعی در ارائه نظریاتی در مقابل نظریات رقیب سیاسی خویش داشتند. در این مقاله تلاش شده است تا با به کارگیری رویکردی تطبیقی- مقایسه ای، مفهوم آزادی در اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و شهید بهشتی به عنوان دو تن از مهم ترین رهبران فکری و سیاسی انقلاب اسلامی مورد مداقه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آزادی، امام خمینی(ره)، شهید بهشتی، انسان شناسی، آزادی سیاسی
  • جمال محمدی، حسین دانش مهر، عبدالله بیچرانلو صفحات 109-125
    انقلاب اسلامی ایران، صرف نظر از این که بساط استبداد کهن ایرانی را برچید و ساختارهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی نظم موجود را دگرگون ساخت، به موضوعی جالب توجه برای نظریه های رایج و بدیع در علوم اجتماعی تبدیل شد و حاصل مطالعه ی آن پدید آمدن چرخشی پارادایمی در نگاه به نظم جهانی بود. در این مقاله، پرسش اصلی این است که انقلاب ایران به چه دلایلی و از کدام ابعاد برای فوکو تامل برانگیز بود؟ او این رخداد را از چه زاویه ای تحلیل و قرائت می کرد؟ در تحلیل و قرائتش کدام جنبه ها را برجسته کرده و کدام سویه ها را مغفول نهاده است؟ و دست آخر این که آیا رویکرد فوکو انقلاب ایران را به ابژه تبدیل نموده یا موفق می شود با این «دیگری» وارد دیالوگ شود؟ بر این اساس، اصلی ترین مفاهیم، مضامین و متدهایی که فوکو برای تحلیل انقلاب ایران، به مثابه رخدادی علیه نظم به نجارساز و انضباطی مدرن، به کار می گیرد و نتایجی که او بدان دست می یابد به شیوه ای اسنادی و انتقادی بحث و بررسی می شود. از جمله نتایج تحقیق حاضر آن است که فوکو انقلاب اسلامی ایران را صرفا به نوعی نقد مدرنیته و شورشی علیه نظم جهانی فرو می کاهد و از وجوه ایجابی و غیرواکنشی آن غفلت می ورزد. حاصل این نوع تحلیل، ناتوانی رویکرد نظری فوکو در تحلیل و پذیرش پیامدها و نتایج انقلاب اسلامی است که به تغییر موضع او در مقام تحلیل گر در خصوص انقلاب اسلامی در سال های پس از وقوع انقلاب انجامید.
    کلیدواژگان: انقلاب اسلامی، مذهب تشیع، نظم بهنجارساز، جامعه ی انضباطی، دانش و قدرت
  • جلال درخشه، مسعود رحمتی، محمد جواد جاوری * صفحات 127-144

    جهانی سازی یکی از موضوعات مهم عصر کنونی است که برای جوامع اسلامی به عنوان یکی از دغدغه های مهم و چالش برانگیز به شمار می رود. شناخت مفهوم واقعی جهانی سازی، چگونه محقق شدن جهانی سازی واقعی، راهکارهای مقابله با جهانی سازی، اهداف مهم جهانی سازی و راه ورود به جهانی سازی، از جمله مسائل مهم و در خور توجهی است که این مقاله می کوشد تا به آن ها بپردازد. رجوع به اندیشه و آرای رهبران دینی برای پاسخ به پرسش های مذکور، از اهمیت بسزایی برخوردار است. سوال اصلی مقاله حاضر چیستی مفهوم جهانی سازی در اندیشه آیت الله خامنه ای و چگونگی مدیریت مطلوب جهانی در پرتو قرائت خاص گفتمان انقلاب اسلامی ایران است. بر این اساس مجموعه سخنان و بیانات ایشان از ابتدای تصدی جایگاه رهبری تاکنون، به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده است. محققین در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، جهت گیری ها، نقاط تاکید ایشان و تحلیل توجیهی، جهانی سازی را واکاوی و دسته بندی نموده و نشان داده اند که در نظر آیت الله خامنه ای؛ «جهانی سازی، جهانی شدن و جهانی گری» همه عناوین فریبنده و وارداتی غربی است که تحت عنوان یک تئوری شبه روشن فکرانه؛ وارد فرهنگ کشورها گردیده و هدف همه این ها سیطره بر منابع حیاتی و مالی همه دنیا و بلعیدن بیشتر دنیاست. از این رو، به عقیده ایشان تحقق صحیح جهانی سازی نیازمند مدیریت عرصه تحولات جهانی از قبیل حفظ استقلال کشورها، مقاومت ایجابی بنیان های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی می باشد.

    کلیدواژگان: جهانی سازی، جهانی شدن، آیت الله خامنه ای، اندیشه سیاسی
|
  • Mohammad Rahim Eivazi, Einollah Keshavarz Turk Pages 1-22
    Dynamic factor for planning in social system is culture and reliability factor of culture is ethic. In order to explain the new position of cultural planning in future of Islamic Revolution it is necessary that culture be in the context of planning system، In other words، planning in the system of Islamic Revolution have the nature and identity of culture. Future study is a knowledge which is based on value. Therefore، have bidirectional communication with anthropology، sociology and culture of the nations. In this respect، finding the roots of ratio between culturised planning and futures studies becomes necessary. In order to explain the problem state this paper will attempt to clarify the position of culturised planning in the prospect of the system of urban development based on futures studies methods in the domain of culture. According to this research fundamental question is that what are the position and features of culturised planning system in urban and regional planning and national development? Culturised planning system with Futures studies approach In order to achieve sustainable development acts.
    Keywords: culturised planning, cultural observations, futures studies, Islamic Revolution
  • Asghar Eftekhari, Mohammad Janipoor Pages 23-46
    Soft power has became an important concept - and also theory – in our recent decade. But it dosent mean that we Should – or even Could – use of it in all countries؛because Soft Power is a contextual concept. For thise reasone we need to analysis it in our discourse. From thise point of view authers analysis I. R. Irans Soft Power by referring to Martyeds Will (38 Wills) in Imam Sadig University. For answering the main question (What are the main sources of of I. R. Irans Soft Power) authers use an analytical method (context analysis). Results show that the first source of I. R. Irans Soft Power is Islamic Culture. After that is Political and at the end Economy. A strang point that economy is mensioned as an secondary factor and thise showes that for Martyeds culture is so powerful than economy. Thise idea has been emphasized by all Martyeds of Imam Sadig University.
    Keywords: soft power, Islamic Revolution, Martyeds, imam sadig university
  • Reza Khorasani Pages 47-68
    The Shia jurisprudence through the way of analytical thought is continuously being changed and developed، and could respond to the political modern issues، considering the society requirements in different cultural contexts. On one hand، by the victory of the Islamic revolution، and the governance of jurists and jurisprudence on the domain of management of the society، most of the modern queries of the Islamic society was presented with the jurisprudential system، from which they expect the issuance of writ، and then the jurisprudential approaches، considering their intellectual and analytical thought bases، sought to obtain a response for it. Therefore، this article is intended to analyze the analytical thought’s features، dimensions and lineages (methodology) of governmental jurisprudence in the Islamic republic with an emphasis on the jurisprudential-political thoughts of Imam Khomeini. Hence، it is still steady on the basis of this hypothesis that the analytical thought understanding of the contemporary jurists especially Imam Khomeini from the religion and jurisprudential resources، has caused the transmission of individual jurisprudence to the governmental jurisprudence. In this way، in addition to several communalities with non-governmental approaches toward the jurisprudence، there are other analytical thought features in his works and Jihads which has resulted in a distinction with other jurisprudential approaches.
    Keywords: Political Jurisprudence, Governmental Jurisprudence, Analytical Thought's Regulations, Analytical Thought Understanding from the Religion
  • Ali Akbar Jafari, Seyed Mohammad Javad Ghorbi Pages 69-90
    International imperialism and the imperialist history has always been seeking superior to the rest of the world، and somehow the world know your boss And because of the manner and means to domination by other countries are using. World oppressors at the beginning of its move from military practices were in line with the objectives، But with the passage of time and the emergence of new technologies and the importance of legitimacy، this process moved toward cultural domination، as opposed to conquer nations driven tools and cultural practices. Imam Khomeini as the oppressors and hegemonic powers flagged warrior culture in the last century، the Muslim nation warned them about the dangerous nature of cultural domination have been warned. However، this study utilizes heuristic is seeking - documents and questioning the political thought of Imam Khomeini to answer these basic questions that Imam Khomeini to deal with global arrogance tricks to achieve dominance in the field culturally، what strategies prescribe? Research findings on the political thought of Imam is the Imam Khomeini for cultural resistance to cultural domination and arrogance subversive threats، provide the following strategies; Own cultural understanding، deepen and celebrate the cultural religious، cultural and non-cultural affiliation prepare for independence، the preservation of human dignity، unity in the context of religious integration، promote tolerance، combat the spread of Ethics Corrupt management، affiliated to West flows، patterns، and preservation of national figures، dominated the minds and hearts of the people، culture and advertising neutralize enemies. Own cultural understanding، deepen and celebrate culture، religion، cultural background for independence، avoidance of cultural affiliation، the preservation of human dignity، unity in the context of religious integration، promote tolerance، combat the spread of moral corruption، West-related flow management، monitoring patterns and national figures، dominated the minds and hearts of the people، culture and advertising neutralize enemies.
    Keywords: global arrogance, Imam Khomeini, cultural hegemony, imperialism, cultural affiliation, coping strategies
  • Seyyed Hossein Athari, Masoud Doroudi Pages 91-108
    In the framework of contemporary Islamic political thought، Islamic revolution event as a democratic movement in Iran''s political history، once the constitution، provide appropriate context for consideration on the concept of freedom for scholars and theoretical leaders Although this concept in consolidation during of Islamic Republic somehow marginalized from list of concerns of community leaders But perhaps claim that the concept of political freedom، especially in times of revolution were most concerned by the revolutionaries. Many thinkers in the historical period began thinking about this subject. Imam Khomeini as Supreme Leader of the Islamic Revolution، along with other scholars such as Ayatollah Beheshti، Ayatollah Motahari and attempt and try to explain the concept of freedom based on the ideals and values ​​of the Islamic Revolution. In this article we have tried to employing a comparative approach will scrutinize، the concept of freedom in the political thought of Imam Khomeini and martyr Beheshti as two of the most important intellectual and political leaders of Islamic Revolution.
    Keywords: freedom, Imam Khomeini, martyr Beheshti, anthropology, political freedom
  • Jamal Mohammadi, Hosain Daneshmehr, Abdollah Bichranlou Pages 109-125
    Islamic revolution of Iran، disregarding of dismantling Iranian old dictatorship and transforming political، social and cultural structures، became a considerable subject for common and new theories in social science and study on this revolution resulted in a paradigmatic turn in examining world order. In this paper، the main concepts، themes and methods which applied by Michel Foucault to analyze Islamic revolution of Iran as an evident against normatizing order and modern discipline and his findings are examined in a documentary and critical method. The findings of this paper show that Michel Foucault degrades Islamic revolution of Iran as a kind of modernity critique and rebellion against world order and neglects affirmative and nonreactive aspects of this revolution. The result of such analysis is disability of Foucault theoretical approach to analyze and accept consequences and results of Islamic revolution which led to changing his position as analyst on Islamic revolution in the post revolution era.
    Keywords: Islamic Revolution, Shiite Religion, Knowledge, Power
  • Jalal Dorakhshah, Masood Rahmati, Mohammad Javad Javeri Pages 127-144

    Globalism is one of important subject in present era، that is one of important knot and makes problem. Recognition the real significance of Globalization، how to gain real Globalization، the ways for oppose with Globalizations the main goal of Globalization and the way of entry to Globalization، is the main subjects and important that this article try to discuss them. Reversion to opinion and toughts of religion leader for answer to these questions، is very important. the main subject of this article is the matter of the signicance of Globalization in the opinion of Ayatollah khamenei and the matter of global best manage in beam of special mention of the Islamic Republic of Iran،s policy. With this element. The collection of speechs and statements from the beginning of appointment as a leader to yet، is as a statistic society. Researchers in this article with the use of container analysis style، the orient and his emphasise point، survey and categorise and show that is in the opinion of Ayatollah khamenei، Globalization، universalize and generalize، all of them are tempter topics and arrived from the vest that as a quasi liberal manner they، enter to the culture of the countries and the goal of all of these، is dominance to vitol and financial sources of all the world and swallow most of the world. There fore، in his opinion، correct realization to Globalization، need to manage arena of vicissitude of the world for example the protect of independence of the countlies، exigency defiance of cultural economic، politic busis.

    Keywords: Globalism, Globalization, Ayatollah khamenei, political opinion