به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Theosophy » در نشریات گروه « علوم قرآن و حدیث »

تکرار جستجوی کلیدواژه « Theosophy » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سید محمد کاظم علوی *
    دلالت خودشناسی بر خداشناسی و پیوند میان معرفت نفس و معرفت رب، در فرهنگ اسلامی و در جریان های مختلف فکری بسیار مورد توجه بوده و تحلیل های مختلفی از آن صورت گرفته است. در این میان، تفاسیر قرآن که حجم گسترده ای از میراث فکری اسلامی را در بر می گیرند، جایگاه خاصی می توانند داشته باشند. در این تحقیق، به این پرسش پرداخته می شود که از نظر مفسران نخستین خودشناسی چه جایگاهی در تفسیر دارد و با توجه به نقل حدیث معرفت نفس، چه ارتباطی میان خودشناسی و خداشناسی وجود دارد؟ این تحقیق با روش معنایی و منطقی به بررسی این مسئله می پردازد. تحلیل معنایی حاکی از آن است که در این تفاسیر، خودشناسی در حوزه ی معنایی «نفس» و «علم» یا «معرفت» شکل گرفته و مفسران را بر آن داشته تا در تفسیر آیات متضمن این واژه ها و معانی، به نقل حدیث معرفت نفس و تبیین آن بپردازند. نتایج نشان می دهد که در نگرش مفسران نخستین با فرض امکان حصول معرفت نفس و بدون بیان تعلیق به محال، سه نوع دلالت قابل استنباط است: دلالت تمثیلی، دلالت برهانی در آیات انفسی، و دلالت تقابلی در شناخت صفات خدا. دلالت نوع اول دارای ارزش اقناعی و فاقد ارزش برهانی بوده و دلالت دوم در راستای برهان نظم است و دلالت سوم با گذر از نقص به کمال در حوزه صفات تبیین می گردد.
    کلید واژگان: حدیث من عرف نفسه, خودشناسی, خداشناسی, تفسیر, معرفت نفس}
    Sayyed Mohammad Kazem Alavi *
    Implication of self-knowledge on theosophy and relation between soul cognition and God cognition in Islamic culture and different currents of thought has been considered and about this matter various analyses have been done. Meanwhile, Quran exegeses which have extensive amount in Islamic intellectual heritage have important position in this regard. This paper is going to clarify the Quran initial interpreter's viewpoint regarding the position of self-knowledge and its influence on theosophy. This research examines this issue in a semantic and logical way. Semantic analysis shows that in these interpretations self-knowledge has formed in semantic fields of "soul", "knowledge" and "wisdom". Therefore, the commentators in interpretation of the verses containing these vocabulary and expressions explain hadith of Knowledge of the Soul The result shows that according to the initial commentators by assuming the possibility of acquiring knowledge of the soul and without expressing the suspension to the impossible three types of implications are inferred. They are as follow: Allegorical implication, discursive implication, opposite implication of recognizing the attributes of God. The first type has a persuasive value and does not have any proof value, the second is related to the proof of order and the third one has been explained through passing from defect to perfection in the field of attributes of God.
    Keywords: Who knew himself, Self-knowledge, Theosophy, Interpretation, Knowledge of the Soul}
  • مجتبی مطهری (الهام)
    تاویل از مباحث میان رشته ای است که با علوم قرآن، حدیث، فلسفه، کلام و عرفان پیوند داشته و هر کدام از این علوم از منظری خاص به آن می نگرند. مذاهب مختلف اسلامی نیز رویکردی متفاوت به آن داشته اند. برخی چون اسماعیلیان و متصوفان راه افراط را در تاویل پیش گرفته و عده ای نیز همانند اهل حدیث، منکر هرگونه تاویلی بوده اند. این نوشتار درصدد بیان معنای اصطلاحی تاویل و گستره معنایی و کارکرد های تاویل الحدیث، و نیز بیان دیدگاه های مخالفان و موافقان تاویل الحدیث در حوزه حدیث شیعه است.
    کلید واژگان: تاویل, تاوین الحدیث, تاویل ادبی, حل تعارض, موافقان تاویل, مخالفان تاویل}
    Mojtaba Motahari Elhami
    The author of the present paper has a deep look into hadith scholarship and views it from mystical and philosophical perspective. He tries to demonstrate this point that hadith scholars have not paid attention to hadith semantics as it deserves. They have grasped a meaning according to their level of perception. This restricts the comprehension of the Infallible Imams’ sayings. However understanding deep levels of a hadith demands a more comprehensive approach to it. This approach takes shape out of transcendent theosophy and mystical views of Ibn Arabi which is a kind of intuitive approach to the sayings of infallible Imams, peace be upon them, and is perceived through direct intuition. This is the secret referred to by Mullad Sadra in his Tafsir which is inspired by deep levels of verses of the holy Quran and sayings of the Infallible Imams, peace be upon them, and his Commentary on ‘Usul al-Kafi and works of Muhi al-Din. This is demonstrable with a kind of ontology, based on Mulla Sadra’s theosophy and interpretation of mystical themes in the sayings of the Prophet and Ahl al-Bayt, peace and blessings be upon them.
    Keywords: Hadith Scholarship, Description, Interpretation, Secret, Mysticism, Intuition, Philosophy, Theosophy}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال