به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « گفتمان استعماری » در نشریات گروه « علوم انسانی »

  • محمدامین مذهب*

    در این مقاله، پژوهشگر بر آن است که نشان دهد رمان دل تاریکی (1899) اثر جوزف کنراد، یک متن استعماری است و تاییدگر ایدیولوژی و سیاست استعمارگری اروپایی، به خصوص بریتانیای عصر ویکتوریا، می باشد. در این راستا، با استفاده از تحلیل بینامتنی تاریخ باوری نوین و دیدگاه های نقادانه ی منتقدان نامی مطالعات پسااستعماری، پژوهش گر می کوشد تا گفتمان نژادپرستی متن را مشخص کند، و بدین ترتیب نشان دهد که رمان کنراد در حقیقت بخشی از نظام استعمارگری اروپایی است که با واژگون نمایی و فرومایه انگاری آفریقا و بومیان، تصویری ترسناک و ناخوشایند از سرزمین و مردمان غیراروپایی ترسیم کرده است تا بر لزوم سلطه ی استعماری آفریقا تاکید کند.

    کلید واژگان: جوزف کنراد, دل تاریکی, امپریالیسم, گفتمان استعماری, نژادپرستی}
    Mohammad Amin Mozaheb *

    Joseph Conrad’s novella “Heart of Darkness ‘(1899) is one of the most important literary writings in English literature. Due to its main theme of colonial issues in the African country Congo, the work has given rise to various debates and opinions to date. Some believe that Conrad’s text bears anti-colonialist discourse, whereas others stand against it. In this study, the researcher argues that Conrad’s “Heart of Darkness” is a colonial text which confirms the ideology and policy of European colonialism, especially the British one. In this regard, by using new historicist intertextual reading and critical views of eminent post-colonial critics, the researcher attempts to determine and examine the novella’s racist discourse in order to draw the conclusion that Conrad’s text is part of the European colonialist system. By misrepresenting and marginalizing Africa and its natives, Conrad has created a terrifying and unpleasant image of non-European lands and peoples to acknowledge the necessity of their colonization.

    Keywords: Joseph Conrad, Heart of Darkness, imperialism, Colonial Discourse, Racism}
  • Ayyub Dabiri *, Zahra Haqshenas
    The theme of savior is an important concept in post- colonial studies. Edward Said has widely discussed the theme in Orientalism and Culture and Imperialism. Putting forward the colonial discourse theory, he explores the way the colonizers exercise power on other nations through changing the meaning of the concept of savior. This research is an attempt to examine Savushun by Simin Daneshvar and A Passage to India by E. M. Forster using Edward Saeid’s theories. The study shows that some characters of the novels, as the victims of colonial powers, help them achieve their goals through ace-pting the artificial notions which are created by colonizers. One of these noti-ons is the concept of savior. In fact, the colonial powers introduce themselves as saviors of the other nations and individuals who accept them turn into instruments of power which help the colonial powers achieve their goals.
    Keywords: Colonial Discourse_Savior_Post- Colonial Studies – Savushon - A Passage to India}
  • سید صدرالدین موسوی، مسعود درودی
    مطالعات پسا استعماری از حوزه های مطالعاتی جدید درباره مسائل کشورهای غیرغربی و فرهنگ آنهاست و در چارچوب مطالعات فرهنگی جای می گیرد. این نگرش انتقادی در تعریفی اجمالی به مجموعه ای از رهیافت های نظری اشاره دارد که با تاکید بر پیامدهای استعمارگرایی به تحلیل گفتمان استعماری می پردازد. این مطالعات بر استعمار به مثابه امری غیرفیزیکی و فرهنگی که کماکان ادامه دارد، تاکید می ورزد. حوزه و دامنه مطالعات پسااستعماری، به دلیل طرح مباحث جدید دارای وسعت گسترده ای است. این آشفتگی به ویژه به دلیل دامنه وسیع موضوعات مورد علاقه مطالعات پسااستعماری است که از نظریه و نقد ادبی تا مطالعات اقتصاد سیاسی، پژوهش درباره حکومت های استعماری، مسئله هویت و مطالعات فرهنگی و...؛ را دربرمی گیرد. این امر باعث ابهامات و مناقشاتی در برخوردهای نخستتین مخاطبان و پژوهشگران با این حوزه از مطالعات می گردد وباعث شده است برخی از نویسندگان این مطالعات را به طور یکپارچه و دارای وحدت مفهومی استنباط کنند. به نظر می رسد تدقیق در رویکردهای و شاخه های این مطالعات ضروری می نماید. براین اساس در این مقاله سعی برآنست تا از رهگذر بررسی دقیق موضوعات و مسائل و رویکردهای مطالعات پسااستعماری، به شناخت هر چه صحیح و دقیق تر از این حوزه مطالعاتی رسیده و با نگرشی انتقادی، به ابعاد مغفول در این مطالعات بپردازد.
    کلید واژگان: مطالعات پسااستعماری, غرب و شرق, دیگری, گفتمان استعماری, شرقشناسی, مطالعات فرودستان, نگرش انتقادی}
    Postcolonial studies is a new discipline dealing with non-Western countries and their cultures، which fall within the scope of cultural studies. This critical approach refers to a set of theoretical attitudes which analyze the colonial discourse with emphasis on colonial consequences. These studies lay emphasis on colonialism as an intangible and cultural issue which still exists. The field and subject matter of postcolonial studies، due to emergence of new issues، has a very wide scope. This is because of the wide scope of the subjects falling within scope of postcolonial studies، which include، theory، literary critique، economic and political studies as well as research about colonial governments، identity and cultural studies. This leads to some ambiguities and controversies in the primary encounters of the researchers with this field of studies، causing some writers to consider conceptual unity and integrity for this field. It seems that a more precise study of the branches and approaches of this field is necessary. Hence، attempts have been made in the present paper to restudy the subject matter and approaches of postcolonial studies and analyze the ignored aspects of this discipline through a critical approach.
    Keywords: Postcolonial studies, west, east, other, colonial discourse, Orientalism, study of downtrodden, critical approach}
  • فاضل اسدی امجد، فاطمه اسمعیلی
    همانطور که بسیاری از نویسندگان دوره پسا استعمار به بازخوانی آثار استعماری پرداختند، در این مقاله سفرنامه در میان مؤمنان اثر وی. س. نایپول (V. S. Naipaul) به عنوان متنی استعماری بازخوانی شده و از دیدگاه شرق شناسی بررسی می شود. در واقع این بررسی پاسخی است به تصویرسازی از شرق، اسلام و به ویژه خاورمیانه اسلامی. در ادامه نویسندگان به دنبال علائمی اند که شرق را شرقی کلیشه ای و یکنواخت جلوه گر می سازد و مسلمانان را در قالب کلیشه و گفتمان غالب و استعماری به تصویر می کشد. افزون برآن، عوامل و فرایند این بازنمایی ساختگی، بررسی می شود. چراکه این بازنمایی سرانجام پای ای برای ایجاد رابطه ای مبنی بر «تضاد دوگانه» میان غرب و شرق می شود. «شرق ساخته شده» به دلیل اختلافات فرهنگی، مذهبی، سیاسی و تاریخی به عنوان تهدیدی جدی برای تمدن غرب معرفی می گردد. در پایان، از آنجایی که در مقابل هر قدرتی، مقاومتی هم صورت می گیرد، جلوه ها و نشانه های مقاومت شرقیان و نقش اسلام در پایداری مقابل استعمار غرب در سفرنامه نایپول مورد مطالعه قرار می گیرد.
    کلید واژگان: شرق شناسی, وی, س, نایپول, سفرنامه در میان مؤمنان, بازنمایی, شرق, اسلام, گفتمان استعماری}
    As a significant number of post-colonial writers have reread colonial masterpieces, the main purpose of the researchers in this study is a detailed analysis of Among the Believers by V. S. Naipaul in the light of Orientalism.This article is indeed a response to the representation of the Orient, Islam, and the Islamic Middle East in the West, in general, and in Naipaul’s travel writing, in particular. The present article is also an attempt to trace the concepts and images that led not only to the emergence of the stereotypical and monolithic Orient, but also the portrayal of the Muslims throughout colonial discourse and clichés. Moreover, it focuses on the process of generating the constructed representation that established in the end the binary opposition between the Orient and the Occident. In fact, the orientalized Orient with its cultural, religious, political, and historical differences has been turned into a serious threat against the Western civilization. Finally, the researchers endeavor to highlight the Orientals’ resistance as well as the role of Islam as a matrix of resistance against the dominance and hegemony of the West.
  • فرید قائمی، فاطمه اسمعیلی
    رمان ماجراهای حاجی بابا اصفهانی (The Adventures of Hajji Baba of Ispahan) اثر جیمز موریه (James Morier) تجلی آشکاری از شرق ساخته شده(Orientalism) ذهن اروپاییان است. نویسندگان سعی دارند تا ردپای مستشرقین را در این رمان شناسایی نمایند و نشان دهند که چگونه تمایلات و اهداف شرقشناسانه، خود را در لابلای سطور پنهان نموده است و به چه سان در یک رمان، بازنمایی شرق و فرهنگ شرقی، همگام با اهداف امپریالیستی پیش می رود. به خصوص درنویسنده ای نظیر موریه، که دو عنصر دیپلماسی و نویسندگی برای اهداف استعماری تلفیق یافته و منجر به شکل گیری گفتمانی سلطه گرایانه(Colonial Discourse) شده که شرقی ها را را دون مایه و حاشیه ای جلوه می دهد. در این مقاله به شیوه نگرش غرب به شرق و به تحلیل مبحث اسلام در شرق پرداخته می شود. همچنین به سوالاتی نظیر این که شرق و شرقیان با چه تصاویر و گفتمانی نشان داده شده اند؟ آیا شرقیان و مسلمانان به عنوان دیگری شناخته می شوند؟ و چه رابطه ای می توان بین امپریالیسم و ماجراهای حاجی بابا اصفهانی تعریف نمود، پاسخ داده می شود. شرق همواره خویشتن دیگر (Otherness) غرب بوده است و غربی ها همواره شرق را به گونه خویشتن غریب خود پنداشته است. و متذکر می شود که چگونه غربی ها خود را از منظر مبحث دو ارزشی(Binary Opposition) شرق- غرب تعریف کرده اند. در پایان نتیجه گیری می شود که در حقیقت این رمان قرن نوزدهمی بستر تبعیضات و تحریم های قرن بیستم جهان سوم را فرآهم می آورد. و در نهایت به عوامل پیدایش این تضاد دو گانه و پیشنهاد راهکارهای فرهنگی- اجتماعی پرداخته می شود.
    کلید واژگان: شرق شناسی, بازنمایی, شرق, غرب, اسلام, گفتمان استعماری, موریه, رمان ماجراهای حاجی بابا اصفهانی}
    Farid Ghaemi, Fatemeh Esmaeili
    The adventures of Hajji Baba of Ispahan by James Morier is a representation of the colonized Orient. The researchers have endeavored to trace the Orientalist intentions which lie beneath the text. It reveals how the representation of the Orient and Oriental culture goes hand in hand with Imperialism in the novel. In Morier، particularly، two factors of diplomacy and writing have been integrated in one activity aiming at colonialism، which leads to the emergence of the colonial discourse concerning the inferiority and marginalization of the Orient. The present article is also an attempt to study the Occidentals’ views about the Orient as well as analyze the question of Islam. Furthermore، the following questions are explored: Through what images and discourse are the Orient and the Orientals represented? Are the Orientals and Muslims represented as the “Other”? What is the possible relationship between Hajji Baba and Imperialism? As a result، Westerners through a kind of Binary Opposition define themselves as the superior center in the world. Finally، it unveils how a nineteenth- century novel serves the discrimination in the twentieth century. Moreover، the reasons and foundations of Orientalism are highlighted and a number of cultural-social solutions are dedicated.
    Keywords: Orientalism, Representation, the Orient, the Occident, Islam, Colonial discourse, Morier, The adventures of Hajji Baba of Ispahan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال