به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Spiritual » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مهدی یعقوبی*، علی اکبر فرهنگی، سید جمال الدین طبیبی

    جنبش های معنوی جدید بیانگر حرکت از معنویتی تجریدی به سمت سوژه هایی است که بتدریج شکلی متافیزیکی یافته اند. هنر با استمداد از رسانه، بازنمایی کننده و متاثر از تفکر جهانی است که معانی و راه های ممکن نگریستن به اخلاق و معنویت را پیش می نهد. در ورای انگاره های اثباتی، تفسیری و انتقادی جهان مدرن-پست مدرن، تعداد قابل توجهی از آثار سینمایی، تصویر جدیدی از حضور تجمیعی گزاره های معنوی- تاریخی پیشامدرن با مولفه های دانشی - تفسیری مدرن و پسامدرن و نیز گزاره های اخلاقی و معنوی نوپدید را ارایه می کنند که به خصوص در جوامع دینی می تواند به عنوان یک نسخه ارتباطی جدید فیمابین نهاد علم و دین و یا یک معضله جدید فیمابین آن ها تلقی شود. این پژوهش، درصدد بازنمایی نشانه های ماوراءالطبیعی پارادایم ترنس مدرنیسم در فیلم «ثور» ساخته کنت برانا است. به منظور شناسایی و صورت بندی مفاهیم و پیش فرض های ماوراءالطبیعی پارادایم ترنس مدرن، از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده است.تحلیل گفتمان عناصر داستانی، با استناد به نظریه تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف با رویکرد پدام در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین صورت گرفته است. روش انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده و نگارنده با تحلیل بخش های منتخب از فیلم به این نتیجه رسید که اسلوب های گفتمانی از قبیل منجی و آینده، توجه مخاطب را معطوف به رمزگشایی مباحث متافیزیکی کرده و این مولفه را زمینه ساز تحولات آینده قلمداد می کند. یافته های تحقیق بیان گر بوجود آمدن آینده ای جدید در هزاره سوم برای بشر با رویکرد پارادایم ترنس مدرن و تاثیر آن بر سینمای هالیوود می باشد.

    کلید واژگان: ترنس مدرنیسم, تحلیل گفتمان انتقادی, آینده معنوی و فرهنگی, فیلم ثور, ماوراءالطبیعه}
    Mahdi Yaghoobi *, Aliakbar Farhangi, Seyyed Jamaluddin Tabibi

    New spiritual movements express the movement from abstract spirituality towards subjects that have gradually found a metaphysical form. Art, with the help of the media, is representative and influenced by the world thought, which presents the meanings and possible ways of looking at morality and spirituality. Cinema, as a media consisting of various scientific and artistic paradigms, and as a source with special capabilities in producing effective content and representing complex concepts, has displayed human concerns regarding the world, God, and human relationships on its screen. This research tries to represent the supernatural signs of trans-modernism paradigm in the movie "Thor" by Kenneth Branagh. In order to identify and formulate the supernatural concepts and presuppositions of the trans-modern paradigm, the descriptive-analytical method has been used. The discourse analysis of the story elements, based on Fairclough's critical discourse analysis theory with the PDAM approach, has been carried out on three levels: description, interpretation and explanation. The method of conducting this research is descriptive-analytical, and by analyzing selected parts of the film, the writer came to the conclusion that discourse styles such as the savior and the future, direct the attention of the audience to the decoding of metaphysical topics, and this component is considered to be the basis of future developments. slow The findings of the research indicate the emergence of a new future for mankind in the third millennium with the approach of the modern trans paradigm and its impact on Hollywood cinema.

    Keywords: Transmodernism, Critical Discourse Analysis, Spiritual, Cultural Future, Thor Film, The Supernatural}
  • سواره امیرعشایری، لیدا بلیلان اصل*، داریوش ستارزاده، فرح حبیب

    هندسه، در معماری ایرانی (چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام) جایگاه ویژه ای داشته است. اساسا هدف از به کارگیری هندسه در معماری، توسعه و گسترش اشکال و نمودهای برگرفته از طبیعت برای ارتقای ماده و بیان مطلوب اصول و عقایدی بوده که در هر دوره در ذات خود مقدس شمرده می شد که در دوره معماری ایرانی-اسلامی غایت اصلی رسیدن به کمال (یگانه مطلق هستی) می باشد. هندسه می تواند به عنوان ابزاری جهت ارتقاء کیفیت بنا و درک معنا و مفهوم معماری تاثیرگذار باشد. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی می باشد. مجموعه ای از شاخصه ها براساس مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و همچنین تجزیه و تحلیل ها برای هندسه، در دو بخش معقول، مشتمل بر رمز و نماد و هندسه محسوس، مشتمل بر وجوه کمی و کیفی جهت واکاوی نقش پردازی آن در معماری گنبد سلطانیه در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که هندسه معقول در ساختار گنبدخانه با بهره گیری از رموز (اعداد) و نمادها (اشکال) بیشترین بیانگری را در بخش کالبدی-فضایی ایجاد می کند. همچنین وجود قوانین و ویژگی های (وجوه کیفی و کمی (اندازه ها) هندسه محسوس اعم از تقارن، تعادل، هماهنگی و... باعث شده است مواد و مصالح استفاده شده در جنبه های محسوس و مادی ارتقا یافته و شانیت حمل معانی ، در کالبد آن افزایش یابد.اهداف پژوهش:1.بررسی و تحلیل جایگاه هندسه در معماری ایرانی.2.بررسی ویژگی های وجوه کیفی و کمی هندسه محسوس اعم از تقارن، تعادل، هماهنگی در گنبد سلطانیه.سوالات پژوهش:هدف از به کارگیری هندسه در معماری ایرانی- اسلامی چیست؟2.وجوه کیفی و کمی هندسه چه نقشی در معماری گنید سلطانیه دارد؟

    کلید واژگان: هندسه, معماری ایرانی, گنبد سلطانیه}
    Sware Amirashayeri, Lida Balilan Asl *, Dariush Satarzadeh, Farah Habib

    Geometry has a special place in Iranian architecture (both pre-Islamic and post-Islamic). Basically, the purpose of using geometry in architecture was to develop and expand the forms and manifestations derived from nature to promote matter and express the principles and beliefs that were considered sacred in their essence in each period. In the period of Iranian-Islamic architecture, the main goal is perfection (the absolute sole of existence). Because geometry can be effective as a tool to improve the quality of the building and understand the meaning and concept of architecture, The aim of this study is to investigate the role of spiritual geometry (abstract world) and corporeal (material world) as a connection point and interface between meaning and body in the architecture of Soltaniyeh dome. The method of the present study is descriptive-analytical. A set of characteristics based on documentary and library studies as well as analyzes for geometry, in two spiritual parts, including symbol and corporeal geometry, including quantitative and qualitative aspects to investigate its role in the architecture of Soltaniyeh dome Is considered. The results of the research show that the spiritual geometry in the structure of the dome using the codes (numbers) and symbols (shapes) creates the most expression in the physical-spatial part. Also, the existence of laws and characteristics (qualitative and quantitative aspects (sizes)) of corporeal geometry, including symmetry, balance, coordination, etc., has caused the materials used in corporeal and material aspects to be improved and the ability to carry meanings, Increase in its corporation.

    Keywords: Geometry, Spiritual, corporeal, Persian architecture, Soltaniyeh dome}
  • محمدتقی پیربابایی، حسن سجادزاده
    اگرچه در مطالعات طراحی شهری و کیفیت مکان، بحث های فراوانی در ارتباط با اهمیت عناصر کالبدی - فضایی، معانی، ساختارهای اجتماعی و... در ایجاد حس مکان شده است، اما در این بین، تحقیقات کمتری در مورد تعلق جمعی به مکان به عنوان پارامتری که به مکان معنا و مفهوم می بخشد، صورت گرفته است. این مقاله با تبیین شاخص های روابط مذکور و تحقیقات میدانی، به اندازه گیری و مقایسه آنها در یکی از محله های سنتی شهر همدان پرداخته است. مطالعات میدانی و مصاحبه های حضوری با ساکنین محله جهت ارزیابی ابعاد تعلق جمعی به مکان و تاثیر آن روی یکدیگر با تحلیل های آماری انجام گرفت. این تحقیق نشان می دهد که تعلق به مکان، نقطه تلاقی عناصر کالبدی، مفاهیم ذهنی فرد از مکان و ساختارهای اجتماعی می باشد که در سه رابطه روحی - روانی، اخلاقی و بیوگرافیکی قابل دسته بندی می باشد و همچنین ثابت می کند که تعلق جمعی به محله سنتی، بالا و قوی می باشد و همین امر ذهنیت ساکنان محله را بر روی هویت مکان ها و تعلق به آنها تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین روابط مذکور بر همدیگر تاثیر مستقیم و بسزایی داشته، طوری که پیوند بین آنها در ایجاد تعلق جمعی غیر قابل انفکاک می باشد.
    کلید واژگان: محله سنتی, تعلق اجتماعی به مکان, سکونت جمعی, رابطه روحی, روانی, رابطه ایدئولوژیکی و اخلاقی, رابطه بیوگرافیکی}
    Mohammad Taghi Pirbabaei, Hassan Sajjadzadeh
    Studies in urban design and quality of place of residence include a lot of discussions about the importance of physical-spatial and semantic elements as well as social structures etc. to convey a sense of place. However, less emphasis is placed on the concept of group belonging to place of residence as a parameter that gives a location a specific meaning.This article outlines three types of relationships between a society and the place it belongs to:spiritual-mental, moral-ideological and biographical. It then strives to determine,measure, and compare these relationships in one of the traditional neighborhoods of the city of Hamedan. The authors have conducted field studies and interviews with residents of this neighborhood to evaluate the dimensions and influences of group belonging to place of residence.This research shows group belonging to a traditional neighborhood are strong and have strongly influenced the mentality of residents regarding the identity of the place they live in.The three types of spiritual-mental, moral and biographical relationships between society and place of residence are interconnected and play an indivisible role in creating a sense of belonging.
    Keywords: Traditional neighborhood, group belonging to place of residence, Collective residence, Spiritual, Mental relationships, Ideological, Moral relationships, Biographical relationships}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال