فهرست مطالب

مطالعات هنر اسلامی - پیاپی 45 (بهار 1401)

نشریه مطالعات هنر اسلامی
پیاپی 45 (بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/04/23
  • تعداد عناوین: 37
|
  • محسن آذرپیرا، حمیدرضا اردستانی رستمی*، نصرالله امامی، مسعود خردمند پور صفحات 7-26

    منظومه حماسی بهمن نامه ایرانشاه ابن ابی الخیر در سال 1373 با ویرایش رحیم عفیفی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر گردیده و منظومه حماسی فرامرزنامه از سرایندگان ناشناس اواخر قرن پنجم نیز با کوشش ماریولین فان زوتفن و ابوالفضل خطیبی در سال 1394 به چاپ رسیده است. در این منظومه های حماسی، با افراد موفق زیادی با ویژگی های والای انسانی مواجه هستیم. از طرفی، ارج نهادن به شاخصه های مطلوب و مثبت انسانی، یکی از محورهای اصلی در مکتب روانشناسی انسان گرا است. بنابراین، می توان این شاخصه ها را در شخصیت های اساطیری مورد بررسی قرار داد. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی سعی دارد ساختارهای انسان گرایی در شخصیت های اساطیری فانتزی منظومه های حماسی بهمن نامه و فرامرزنامه منطبق با نظریه خودشکوفایی آبراهام مزلو را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد. نتایج پژوهش که از بررسی منابع کتابخانه ای با تحلیل محتوا به دست آمده نشان می دهد که ویژگی های خاص و خارق العاده شخصیت های اصلی این دو اثر حماسی که با استعدادهای خدادادی به خودشکوفایی رسیده اند، در ابعاد رفتاری، گفتاری و فکری، قابل مقایسه با «نظریه خودشکوفایی مزلو» می باشند.اهداف پژوهش:1.بررسی و تحلیل ساختارهای انسان گرایی در شخصیت های اساطیری فانتزی منظومه های حماسی بهمن نامه و فرامرزنامه.2.بررسی و تحلیل ساختارهای انسان گرایی نظریه خودشکوفایی آبراهام مزلو منطبق با شخصیت های اساطیری فانتزی منظومه های حماسی بهمن نامه و فرامرزنامه.سوالات پژوهش:1.ساختارهای انسان گرایی در شخصیت های اساطیری فانتزی منظومه های حماسی بهمن نامه و فرامرزنامه کدامند؟2.کدام ساختارهای انسان گرایی نظریه خودشکوفایی آبراهام مزلو منطبق با شخصیت های اساطیری فانتزی منظومه های حماسی بهمن نامه و فرامرزنامه می باشند؟

    کلیدواژگان: حماسه، شخصیت اساطیری فانتزی، آبراهام مزلو، بهمن نامه، فرامرزنامه
  • سواره امیرعشایری، لیدا بلیلان اصل*، داریوش ستارزاده، فرح حبیب صفحات 27-49

    هندسه، در معماری ایرانی (چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام) جایگاه ویژه ای داشته است. اساسا هدف از به کارگیری هندسه در معماری، توسعه و گسترش اشکال و نمودهای برگرفته از طبیعت برای ارتقای ماده و بیان مطلوب اصول و عقایدی بوده که در هر دوره در ذات خود مقدس شمرده می شد که در دوره معماری ایرانی-اسلامی غایت اصلی رسیدن به کمال (یگانه مطلق هستی) می باشد. هندسه می تواند به عنوان ابزاری جهت ارتقاء کیفیت بنا و درک معنا و مفهوم معماری تاثیرگذار باشد. روش پژوهش حاضر، توصیفی- تحلیلی می باشد. مجموعه ای از شاخصه ها براساس مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و همچنین تجزیه و تحلیل ها برای هندسه، در دو بخش معقول، مشتمل بر رمز و نماد و هندسه محسوس، مشتمل بر وجوه کمی و کیفی جهت واکاوی نقش پردازی آن در معماری گنبد سلطانیه در نظر گرفته شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که هندسه معقول در ساختار گنبدخانه با بهره گیری از رموز (اعداد) و نمادها (اشکال) بیشترین بیانگری را در بخش کالبدی-فضایی ایجاد می کند. همچنین وجود قوانین و ویژگی های (وجوه کیفی و کمی (اندازه ها) هندسه محسوس اعم از تقارن، تعادل، هماهنگی و... باعث شده است مواد و مصالح استفاده شده در جنبه های محسوس و مادی ارتقا یافته و شانیت حمل معانی ، در کالبد آن افزایش یابد.اهداف پژوهش:1.بررسی و تحلیل جایگاه هندسه در معماری ایرانی.2.بررسی ویژگی های وجوه کیفی و کمی هندسه محسوس اعم از تقارن، تعادل، هماهنگی در گنبد سلطانیه.سوالات پژوهش:هدف از به کارگیری هندسه در معماری ایرانی- اسلامی چیست؟2.وجوه کیفی و کمی هندسه چه نقشی در معماری گنید سلطانیه دارد؟

    کلیدواژگان: هندسه، معماری ایرانی، گنبد سلطانیه
  • فائزه امیری پویا، خسرو افضلیان*، ایرج اعتصام، محسن طبسی صفحات 50-64

    در دوران معاصر، انسان ها موفق به کشف زوایایی از مقوله هرمنوتیک شده اند که همیشه در حال انجام آن بوده اند، ولی کمتر به آن توجه کرده اند. هرمنوتیک فلسفی به معنای دقیق کلمه، مشخصا به فهم اشاره می کند و آن هم، فهم خالص است. در فرآیند ادراک و فهم هر مقوله ای اصولا دو سویه وجود دارد. یک سویه در اثر و یک سویه در مخاطب. دنیای هرمنوتیک فلسفی هایدگر مربوط به زبان مخاطب و نحوه برخورد او با اثر است. ارتباط بین مخاطب و اثر یک ارتباط فلسفی می باشد. بحث مکانمندی یکی از محورهای اصلی هرمونتیک هایدگر است. تلاش برای تطبیقی کاربردی آن با مکان های کنونی می تواند زمینه را برای بهره جویی بهتر انسان از مکان در معماری مدرنفراهم سازد. پژوهش حاضر از روش استدلال منطقی با تکیه بر روش پژوهش کیفی و توصیفی و تحلیلی با دیدگاه هرمنوتیک فلسفی انجام گرفته است. گردآوری اطلاعات در دو دسته اسنادی (کتابخانه ای) و میدانی بوده، محقق با انجام مصاحبه های باز و عمیق با کشف ابعاد تقریب از طریق خوانش متون به اشتراک گذاشته از روایت مکان هایدگر و شولتز و کاربران، می توان به مدلی برای ارایه الگوها و مولفه های کیفی موثر بر فضاهای معماری در فرایند فهم مکان و احساس این همانی با فضا دست یابیم. مولفه های به دست آمده از یافته های تحقیق برای فهم مکان فرهنگسرای نیاوران شامل: جهت یابی، شناسایی، خط آسمان، دیالکتیک بیرون و درون، هندسه و محیط که میزان تاثیرگذاری این مولفه ها را در فرایند خلق مکان می توان خوانش کرد.اهداف پژوهش:1.بررسی مکان از منظر هرمنوتیک فلسفی در معماری.2.بررسی مکان مندی دازاین با توجه به فرم، فضا و مکان در فرهنگسرای نیاورانسوالات پژوهش:مکان از منظر هایدگر در معماری ب اساس چه مولفه هایی شکل می گیرد؟هرمنوتیک فلسفی هایدگر چگونه در فرهنگسرای نیاوران نمود پیدا می کند؟

    کلیدواژگان: مکان، هرمنوتیک فلسفی، هایدگر، دازاین، فرهنگسرای نیاوران
  • مرتضی پورملایی، رحمت فرحزادی* صفحات 65-79

    فریضه حج، در فرهنگ اسلامی، نمادی از وحدت امت اسلامی است. با توجه به اهمیت آن در جوامع اسلامی و نزد هنرمندان اسلامی در بسیاری از آثار هنری نمود یافته که بی شک یکی از آنها هنر نگارگری است. وحدت امت اسلامی این است که همه مسلمانان با وجود دیدگاه ها و سلیقه های متفاوت، در برابر دشمنان مشترک یکدست و هماهنگ و منسجم عمل کنند. وحدت به معنای کنار گذاشتن مذاهب و آرای آن و ایجاد مذهب جدید نیست. امروزه دشمنان اسلام، نه تنها مسلمانان، بلکه اسلام و قرآن و آرمان های ارزشمند اسلامی را نشانه گرفته اند. در این میان برخی افراد جاهل و متعصب با استناد به دلایلی بی اساس، همبستگی امت پیامبر(ص) را برهم می زنند و از این طریق اسلام ستیزان را به اهدافشان نزدیک می کنند. امام موسی صدر، یکی از شخصیت هایی است که مبانی وحد اسلامی را بررسی کرده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که فریضه حج یکی از جلوه گاه های وحدت اسلامیست و می تواند نمادی برای معرفی تمدن اسلامی به دیگر تمدن ها باشد.اهداف پژوهش:1.بررسی مبانی دینی (فقهی،کلامی و اخلاقی) اصل وحدت در امت اسلامی  با محوریت اندیشه امام موسی صدر.2.بررسی وحدت اسلامی در فریضه حج در نگارگری.سوالات پژوهش:1.در اندیشه امام موسی صدر، وحدت اسلامی چه جایگاهی دارد؟2.مفهوم حج چه بازتابی در هنر نگارگری یافته است؟

    کلیدواژگان: مبانی دینی، وحدت اسلامی، امام موسی صدر، حج، نگارگری
  • مهرانگیز پیریایی، سید مجید مفیدی شمیرانی*، ژاله صابرنژاد صفحات 80-95

    علی رغم نقش مهم تهویه هوای طبیعی بر آتریوم، شرایط گرمایی درونی و کاهش بار استفاده از انرژی به مانند سیستم حیاط مرکزی، نقاط ضعفی که چگونه پارامترهای طراحی مختلف بر شرایط گرمایی تاثیر می گذارد. پیچیدگی طراحی تهویه هوا طبیعی آتریوم که نیز شباهت ساختاری زیادی با حیاط مرکزی اقلیم گرم و خشک ایران دارد، نمی توان به تنهایی به طراحی شبیه سازی آن اکتفا نمود. در چند سال گذشته، محققان روش های مختلفی از قبیل ارایه نمونه مدل، تحقیقات و محاسبات پیکره بندی را مطرح نمودند تا عملکردهای گرمایی و تهویه هوای آتریوم را شناسایی کنند. با این حال تنوع در ارایه مدل سازی، در نظر گرفتن همه پارامترهای مشترک موجود در طراحی آتریوم دستیابی به نتیجه مطلوب را مشکل می سازد. این پژوهش به روش کمی و کیفی و با تکیه بر داده های کتابخانه ای انجام شده است.  با مروری کوتاه بر مطالعات صورت گرفته قبلی، در مورد نقش تهویه هوای طبیعی در ساختمان های آتریوم در آب و هوای مختلف، پارامترهای طراحی موثر و کاربرد آنها برای ارتقا عملکرد گرمایی و کاهش مصرف انرژی را فراهم می کند. این پارامترها شامل پیکربندی آتریوم های مختلف و اجزای مختلف آن از قبیل هندسه، ویژگی های دهانه، سقف، مصالح و داخل آن می باشد. اندازه درزهای بیرونی تNثیرگذارترین پارامتری است که بر شرایط گرمایی درونی و عملکردهای تهویه هوای آتریوم و در نتیجه کاهش بار مصرف انرژی تاثیر می گذارد.اهداف پژوهش: بررسی حیاط مرکزی در معماری موجود در فلات مرکزی ایران.بررسی نقش آتریوم در تهویه هوای طبیعی و تشابه برخی عملکرد و اجزای آن با حیاط مرکزی.سوالات پژوهش: حیاط مرکزی چه نقشی در تهویه هوای درونی ساختمان داشته است و عملکرد آن به چه صورت بوده است؟در کارکرد بهینه تهویه ساختمان، چه پارامترهایی در طراحی آتریوم می تواند تاثیرگذار باشد؟

    کلیدواژگان: آتریوم، حیاط مرکزی، تهویه هوای طبیعی، پارامتر طراحی، خنک سازی
  • مریم توفیق، جلال فروزان فر* صفحات 96-112

    بافت های تاریخی شهرهای ایرانی- اسلامی با ارزش کالبدی و فرهنگی نهفته در خود، از هویت شهری بالایی برخوردار هستند. شهر یزد از جمله شهرهای است که از بافت تاریخی و معماری منحصر به فردی برخوردار است. بازشناسی  نگاره های موجود در معماری آن می تواند بخشی از این هویت تاریخی را معرفی کند. در همین راستا، پژوهش حاضر که از نوع تحقیقات کیفی و توصیفی است و در آن از مطالعات اسنادی بهره گرفته شده، با روشی پیماشی تلاش دارد تا با استناد به دو رویکرد "دید مکانی" (هستی شناسی) و "معنای مکان" (پدیدارشناسی) محیط زیسته را در جهانی شدن شهر یزد و خاصه نمونه مورد مطالعه پژوهش، خانه ملک زاده مورد کنکاش قرار داده و هر بخش را با عناصر هویت سازی که معماری به فرد منتقل می کند، تبیین و ارزیابی نماید؛ در حقیقت محقق از میان نیازهای روانشناختی، دو نیاز "ابراز وجود" و "احراز وجود" را مورد تاکید قرار داده و تلاش دارد تا با روش «تیوری برخاسته از زمینه»، به شناسایی معیارهای خانه های سنتی یزد در پاسخگویی به این نیازها بپردازد. نتیجه حاصل نشان می دهد، تاثیری که عناصر هویت ساز معماری ایرانی اسلامی در غالب خانه های سنتی در بافت های تاریخی بر جهانی شدن شهر یزد می گذارد، در جستجوی هستی شناسی و شناخت شناسی در هویت و فرهنگ شهر است.اهداف پژوهش:تبیین و بررسی مولفه های هویت دهنده به معماری سنتی شهر یزد و جستجوی عناصر موثر آن در جهانی شدن این شهر.ارایه راهکاری برای زدودن بحران های ایجاد شده در معماری خانه های معاصر شهر یزد.سوالات پژوهش:طرحواره های معماری سنتی شهر یزد چه نقشی در ماهیت این شهر و ثبت میراث فرهنگی جهان دارند؟چگونه می توان با استناد به طرحواره های معماری سنتی یزد بحران هویتی فرهنگی ایجاد شده در خانه های معاصر این شهر را در ردایی مدرن برطرف نمود؟

    کلیدواژگان: معماری سنتی، هویت، معناشناسی، خانه ملک زاده، نگاره
  • ندا تولایی، فهیمه دانشگر* صفحات 113-133

    در گفتمان شرق شناسی، آنچه رسانه ی غربی از خود و دیگری ارایه می دهد برساختی است که تحت تاثیر جایگاه مولف شکل گرفته است. در این گفتمان، غرب، با دست آویزی به تصویری که از شرق بازنمایی می کند درباره آن تولید دانش کرده و بدین ترتیب برتری خود بر دیگری را مشروعیت می بخشد. این نوشتار می کوشد ریشه های بازنمایی شرق در رسانه های غربی را با بررسی انیمیشن علاءالدین ساخت کمپانی والت دیزنی، در گفتمان شرق شناسانه بازجوید. کمپانی دیزنی با به تصویر کشیدن ملل مختلف در آثار خود، پنجره ای از فرهنگ های نا آشنا را به روی کودکان گشود که در پی آن شناخت کودکان از جهان و از فرهنگ های بیگانه، با تعریفی که این شرکت در آثارش ارایه داده شکل می گیرد. پژوهش با تکیه بر نظریه بازنمایی استوارت هال و با استفاده از رویکرد نشانه شناسی رولان بارت در رمزگان پنجگانه به تحلیل اثر انتخابی می پردازد. براساس این رویکرد سعی داریم به این پرسش پاسخ دهیم که مشرق زمین در انیمیشن مورد نظر چگونه بازنمایی شده؟ نتیجه این بررسی ها بیانگر این است که اگر چه اثر مورد بحث از ارزش های هنری، ادبی و تکنیکی برخوردار است اما در بر دارنده نگاه طرفمند مولف است که می تواند موجب شکل گیری تصور دور از حقیقت مخاطب، از فرهنگ شرق گردد.اهداف پژوهش: 1.کشف چگونگی تبیین قدرت در غرب، به واسطه بازنمایی های رسانه ای با بررسی موردی انیمیشن علاءالدین.2.واکاوی نقش استراتژی های بازنمایی رسانه ای، و کشف دلالت های ضمنی تاثیرگذار در ایجاد برساخت شرق از منظر غرب با بررسی موردی انیمیشن علاءالدین.سوالات پژوهش:1.شرق، به مثابه دیگری فرهنگی از دید مولف غربی در انیمیشن علاءالدین چگونه بازنمایی شده است؟2.مناسبات گفتمان غرب و دیگری چگونه در انیمیشن علاءالدین تبیین می گردد؟

    کلیدواژگان: انیمیشن علاءالدین، بازنمایی، نشانه شناسی بارت
  • طیبه حاتمی نصاری، آراز نجفی*، زرین فخار صفحات 134-149
    معماری مساجد در هنر اسلامی جایگاه ویژه ای دارد. معمار اسلامی که به دنبال معنی دادن به حیات و توجیه زندگی هدف دار خود است، در بیان و تجسم توحید، هندسه را که با قیود اعتقادی خود سازگار است، برگزیده و به مدد آن نقش های زیبایی را خلق می کند. هرگونه طراحی معماری در اصل کاری در زمینه هندسه است؛ هر دو با خواص خطوط، سطوح و اشکال در فضا سر و کار دارند. معماری اسلامی به شیوه های گوناگون در سنت های مختلف معماری به کار رفته است. تحول و روند ساخت گنبد در بناهای ایرانی از پیش از اسلام آغاز شده است. در این پژوهش سعی  بر آن است که با تمرکز بر روی سیر تکاملی گنبد در طول ادوار مختلف به این سوال پاسخ دهیم که که آیا گنبدها در دوران اسلامی تغییرات بسیاری با دوران های قبل از خود داشته اند؟ و آیا فرم خارجی و داخلی گنبدها در تمام دوران اسلامی ثابت بوده یا تحولاتی داشته است؟ این پژوهش به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده ها منابع کتابخانه ای و ترسیم نمودار و آنالیز اطلاعات انجام شده است. انتایج این پژوهش حاکی از افزایش نسبت خیز خارجی گنبد مساجد تا دوران مظفری- تیموری و کاهش این نسبت در دوران صفویه است. شایان ذکر است که سیر تاریخی تغییر فرم گنبدهای مساجد ایران، از گنبد "خاگی" به گنبد"نار" و از گنبد نار به گنبد "شبدری"تبعیت کرده است.اهداف پژوهش:تبیین تحول انواع گنبدسازی در مساجد دوران اسلامی.بررسی انواع گنبد در دوران اسلامی.سوالات پژوهش:روند تحول گنبدسازی در مساجد دوران اسلامی چگونه بوده است؟آیا نسبت خیز خارجی و داخلی انواع گنبد در تمام دوران اسلامی ثابت بوده است؟
    کلیدواژگان: گونه شناسی، گنبد، هندسه، ایرانی - اسلامی
  • سالار حسن زاده، اسماعیل بنی اردلان*، ایرج داداشی صفحات 150-159
    ذات هنرهای اسلامی و به تبع آن نقاشی اسلامی- ایرانی است که گل و مرغ، قسمت کوچکی از آن به حساب می آید. این ویژگی مشتق شده از جهان بینی و ایدلولوژی دین اسلام بوده و منشاء خلاقیت هنری آن دارای یک نظام پیش متنی بازنمودی است. روایت گل و مرغ با روش آیکونولوژی پانوفسکی قابل تحلیل بود. اما در اینجا با نقش مایه ای مواجهیم که واضحا به یک داستان یا واقعه ی خاص نمی پردازد. بنابراین تحلیل محتوای اثر در این گام باید به شکلی روشمند و نظام مند انجام شود. در این نوشتار شیوه ای از به کارگیری روش اسطوره شناسی ژیلبر دوران مد نظر نگارنده است. ذات هنرهای اسلامی و به تبع آن نقاشی اسلامی- ایرانی که گل و مرغ قسمت کوچکی از آن به حساب می آید. که مشتق شده از جهان بینی و ایدلولوژی دین اسلام بوده و منشاء خلاقیت هنری آن دارای یک نظام پیش متنی بازنمودی است. و ریشه های آن را می توان در کهن الگوها، اساطیر و ادبیات عارفانه- عاشقانه ایران جست. در مواجهه مکرر پرنده و درخت چرخه ای را بنیان می نهند که پیوسته می آفریند و تعالی می دهد. در پس هر دیدار پرنده و درخت، قوه یا نیرویی نهفته است که به آفرینشی نو منجر می شود. پس، مضمون کهن الگوی پرنده و درخت همانا "آفرینش نو" است.اهداف پژوهش:1.بررسی تحلیل نقش نمادین گل و مرغ به روش اسطوره شناسی ژیلبر.2.بررسی نقش نمادین گل و مرغ در دوره صفویه تا قاجار.سوالات پژوهش:1.نقش نمادین گل و مرغ به روش اسطوره شناسی ژیلبر چگونه است؟2.نقش نمادین گل و مرغ در دوره صفویه تا قاجار چگونه است؟
    کلیدواژگان: روایت سازی، گل، مرغ، اسطوره شناسی
  • سیروس حسین پور، محمدحسین پوریانی*، حسین اژدری زاده صفحات 160-175
    در ایران بعد از انقلاب اسلامی(1357ش) زنان نقش مهمی در تحولات اجتماعی از جمله مشارکت سیاسی بر عهده گرفتند. در این میان، این مشارکت در زوایای مختلف حیات فرهنگی، هنری و سیاسی منعکس شده است. بر این اساس، هدف اصلی این پژوهش تبیین جامعه شناختی مشارکت سیاسی زنان اقوام لر بختیاری و عرب استان خوزستان در 1398 است. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و با ابزار پرسشنامه است که روایی آن با نظر صاحب نظران و پایایی آن (آزمون آلفای کرونباخ 77/0) تایید شده است. جامعه آماری این پژوهش شهروندان زن بالای 18 سال است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 584 تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی ساده است. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد میانگین مشارکت سیاسی زنان لر بختیاری (72/39) بیشتر از زنان عرب (01/32) است. زنان مجرد (01/35) گرایش بیشتری نسبت به زنان متاهل (10/33) در امر مشارکت سیاسی دارند و در نهایت به لحاظ قومیتی زنان لر بختیاری (56/33) در مقایسه با زنان عرب (15/27) گرایش بیشتری به مشارکت سیاسی داشتند.اهداف پژوهش:تبیین جامعه شناختی مشارکت سیاسی زنان اقوام لر بختیاری و عرب استان خوزستان در سال1398.بررسی نقش هنر در شناخت جوامع و مختصات آن ها.سوالات پژوهش:نقش زنان اقوام لر بختیاری و عرب استان خوزستان در سال 1398 در تحولات سیاسی را چگونه می توان با رویکرد جامعه شناسی تبیین کرد؟2. آثار هنری چه نقشی در تبیین جامعه شناختی یک قوم یا جامعه دارند؟
    کلیدواژگان: مشارکت سیاسی زنان، اقوام، هویت ملی، زنان عرب و بختیاری
  • ساناز خداخواه جدی، وحید قبادیان*، سعید تیزقلم زنوزی صفحات 176-186

    مسکن مناسب، جزو اولین نیازهای بشر بوده  است و کیفیت آن یکی از مولفه های مور نظر انسان در ساخت آن  است. مسکن فاقد استاندارد جهت سکونت دایم، به طور مستقیم و غیر مستقیم، پیامدهای اجتماعی، آثار زیا ن آور روانی و نقض قوانین و مقررات را به همراه دارد. جرم خیزی جزو عوامل زیان باری است که حاصل مساکن شلوغ یا منازل ویرانه و محله های دارای میزان پایین استاندارد، است. اطلاعات برگرفته از پرسش نامه ها با روش های تجزیه و تحلیل آماری آزمون های همبستگی اسپیرمن و رگرسیون در محیط نرم افزار SPSS بررسی شدند. جهت بررسی فرضیه تحقیق از تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد. جامعه آماری ساکنین محلات منطقه 12 شهر تهران هستند. 5 شاخص عدالت اقتصادی، بهزیستی فردی، رضایت از دسترسی، کیفیت محیط و مسکن وارد الگو شدند. در بین شاخص های کیفیت زندگی، عدالت اقتصادی بیشترین تاثیر را بر تغییرات کیفیت مسکن محلات منطقه 12 داشته است. متغیر کیفیت مسکن در 12 محله آبشار، سنگلج، شهید هرندی، فردوسی، قیام،کوثر، پامنار، امامزاده یحیی، ایران، بازار، بهارستان و تختی، دارای رابطه ای مستقیم با شدت به نسبت قوی با متغیر کیفیت زندگی است. این رابطه در تمام 12 محله یاد شده با میزان معناداری محاسبه شده کمتر از 05/0 معنادار است و رابطه متغیر کیفیت مسکن با متغیر کیفیت زندگی در محله دروازه شمیران  با میزان معناداری 0574/0 و بیش تر از 05/0، معنادار نیست. از بین ابعاد اقتصادی، اجتماعی و محیطی متغیر کیفیت زندگی، دور بعد اقتصادی و محیطی با متغیر کیفیت مسکن رابطه مستقیم داشتند؛ از بین ابعاد کالبدی، زیست محیطی، رفاه و آسایش و معیشت و اقتصاد در متغیر کیفیت مسکن رابطه مثبت  سه بعد کالبدی، زیست محیطی و رفاه و آسایش با متغیر کیفیت زندگی ثابت شد.اهداف پژوهش:ارزیابی نقش مسکن در کیفیت زندگی و تجدید ساختار منطقه 12 به عنوان مرکز تاریخی کلان شهر تهران.استخراج شاخص های کیفیت زندگی شهری و تحلیل عوامل کاهش دهنده کیفیت زندگی در منطقه 12 تهران.سوالات پژوهش:نقش مسکن در کیفیت زندگی چیست؟عوامل موثر در کیفیت زیستی و تجدید ساختار منطقه به عنوان مرکز تاریخی کلان شهر تهران چیست؟

    کلیدواژگان: فضاهای زیستی، کیفیت زندگی، مسکن، منطقه 12 تهران، عدالت اقتصادی
  • حدیث داوده، بهزاد وثیق*، محمدابراهیم مظهری صفحات 187-204
    توجه به زندگی انسان و نحوه ی حضور و رفتار او، از دغدغه های اصلی در طراحی معماری است. از رویکردهای مطرح در این خصوص، تفکر روایت محور و سناریومحور در معماری و آموزش آن است. هدف پژوهش بررسی نقش سناریونویسی و فرصت های آن در کارگاه آموزش طراحی است. پژوهش حاضر که به روش نیمه تجربی انجام شده، حاصل تامل در گزارش ثبت فرآیند تدریس در کارگاه طراحی معماری با موضوع پیشنهادی «طراحی ویلای من» است. در این پژوهش 52 دانشجوی معماری دانشگاه تهران شرکت نمودند و آموزش طراحی «ویلای من» با روش سناریونویسی در طی شش گام مشخص انجام گرفت که هر یک از این گام ها در یک جلسه آموزش داده شد. در هر جلسه یک آزمون طراحی از شرکت کنندگان گرفته شد تا تغییرات حاصل از نمرات هر مرحله نسبت به مرحله قبل مشخص شود. در دو بخش کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با کمک آزمون تی همبسته و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 صورت گرفت. یافته ها بین میانگین نمرات آزمون طراحی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد (P<0.05). نوع سناریو (فضاها، فعالیت، تجسم زمینه و...) بر مراحل بعد تاثیرگذار است و درصد گرایش افراد پس از آموزش سناریونویسی به سمت رویکردهای کاربرمحور (55.77 درصد) و رویدادمحور (28.85 درصد) بیشتر از قبل شده است. در نتیجه آموزش سناریونویسی و تمرین های مرتبط، بازخورد مثبتی در پیش برد و تسهیل فرآیند طراحی دارد. رویکرد روایت محور با روش سناریونویسی در معماری روند طراحی کاربرمحور را توصیف می کند و چارچوب های نظری و فنی مرتبط را معرفی می کند.اهداف پژوهش:بررسی نقش رویکرد روایت محور در طراحی با روش سناریونویسی.بررسی تفکر روایت محور در معماری مبتنی بر زندگی.سوالات پژوهش:رویکرد روایت محور با روش سناریونویسی چه تاثیری بر طراحی معماری دارد؟روش سناریونویسی چه تاثیری بر فرایند خلق ایده در طراحی دانشجویان معماری دارد؟
    کلیدواژگان: آموزش معماری، روایت، سناریو نویسی، طراحی معماری، زندگی
  • غلامرضا رادمهر، محمدحسین ناظمی اشنی*، سید علیرضا حسینی صفحات 205-226
    یکی از وظایف مهم دولت، تامین رفاه و معیشت مردم است که از وظایف اصلی دولت های رفاه و در صدر آنها دولت اسلامی می باشد. اقتصاد اسلامی چه به عنوان یک نظام یا مکتب اقتصادی از نظر برخی از اقتصاددانان مسلمان-متاثر از جهان بینی و نظام ارزشی اسلام است. تبیین رابطه فیمابین نظام ارزشی اسلام و اقتصاد اسلامی و همچنین توضیح نحوه تبلور این ارزش ها در نظام اقتصاد اسلامی موضوع بحث بسیاری از اقتصاددانان مسلمان بوده است. حق معاش نیز به عنوان یک اصل موضوعه اقتصاد اسلامی معرفی می شود که منعکس کننده جهان بینی و نظام ارزشی اسلام است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که حقوق شهروندی به عنوان یکی از حقوق شهروندان بر دولت جلوه خاصی پیدا نموده است که دارای چهارحوزه اصلی مدنی، سیاسی، اقتصادی- اجتماعی و فرهنگی است. وجود قوانین موضوعه در این زمینه از جمله قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی، قانون مسیولیت مدنی، قانون کار، قانون بیمه اجباری مسیولیت مدنی و همچنین قانون دریایی گویای این مسیولیت دولت است که آن را موظف ساخته است تا رفاه شهروندان را تامین و معیشت آنها را در شرایط خاص فراهم آورد. این قوانین مبتنی بر اصول فقهی و حقوقی بنا نهاده شده است که در مجموع اصل عدالت اسلامی را یادآور می گردد. البته جایگاه دولت را نیز باید در این زمینه یادآور شد که از طریق دریافت مالیات، پرداخت یارانه، اصلاح نظام مالکیت و تغییر قیمت ها می تواند این مسیولیت مدنی را به انجام برساند. مسیله عدالت اجتماعی در دوره معاصر در آثار هنری مانند گرافیک نیز بازتاب یافته است و از مضامین اجتماعی مهم محسوب می شود.اهداف پژوهش:شناخت مسیولیت دولت نسبت به معاش مردم از دیدگاه فقهی و حقوقی.بررسی مسیله ثبات و عدالت اجتماعی در آثار گرافیکی معاصر.سوالات پژوهش:دولت از نظر فقهی و حقوقی چه مسیولیتی در جهت معاش مردم دارد؟مسیله ثبات و عدالت اجتماعی در آثار گرافیکی معاصر چه بازتابی یافته است؟
    کلیدواژگان: مسئولیت مدنی، دولت، فقه و حقوق، معاش، گرافیک معاصر
  • توران رزمجو، عبدالحسین فرزاد*، فرهاد طهماسبی، رقیه صدرایی صفحات 227-238

    فرهنگ و تمدن هر کشور را میتوان از طریق ادبیات و هنر آن کشور شناخت؛ به عبارتی، ادبیات و هنر همچون آیینهای است که فرهنگ و تمدن هر کشور را در خود منعکس میکند. ایران از جمله کشورهایی  است که رماننویسی در آن به شکل گستردهای جریان دارد و نویسندگان آن تحت تاثیر  تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به نوشتن رمان پرداختهاند. علیمحمدافغانی از جمله نوی سندگانی است که با مطالعه آثار میتوان به چگونگی جایگاه زن در جامعه ایران پی برد. از سوی دیگر در آثار هنری این دوره مانند هنر نقاشی نیز می توان به در ک روشنی از سیمای زن در جامعه دست یافت. نسخه مصور هزار و یک شب از جمله آثاری است که به زنان نیز پرداخته است لذا در پژوهش حاضر سیمای زن در رمان شوهر آهوخانم و نقاشی های نسخه مصور هزار و یک شب بررسی می شود. روش تحقیق در این پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی با رویکرد مقایسهای است. یافته های پژوهش حاکی از این است که زن از در این دوره از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و در تلاش برای تجدد و احقاق حقوق خویش است.اهداف پژوهش:بازشناسی سیمای زن در رمان شوهر آهوخانم از علی محمد افغانیبررسی تطبیقی سیمای زن در رمان شوهر آهوخانم و نقاشی های نسخه مصور هزار و یک شب.سوالات پژوهش:براساس داده های رمان شوهر آهوخانم از علی محمد افغانی زنان دارای چه وضعیتی در جامعه بوده اند؟سیمای زن در رمان شوهر آهوخانم چه شباهت و تفاوت هایی با سیمای زن در نقاشی های نسخه مصور هزار و یک شب دارد؟

    کلیدواژگان: شوهر آهوخانم، علی محمد افغانی، سیمای زن، نسخه مصور هزار و یک شب
  • فرامرز رضایی، محمدعلی چیت ساز*، شاپور بهیان صفحات 239-259
    گرافیک شهری یکی از مقوله های مهم در شکل دهی به فضای اجتماعی و سیاسی باشد. دولتها و جوامع میکوشند تا از حداکثر مشارکت سیاسی شهروندان خود برخوردار شوند. روی دیگر، بیتفاوتی سیاسی است که میتواند به تضعیف یا حتی توقف فرایند توسعه ملی منجر شود. هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر بیتفاوتی سیاسی شهروندان شهر اهواز در سال 1398 بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف نیز پژوهشی کاربردی بود. جامعه آماری شامل شهروندان 18 سال به بالای شهر اهواز 800) هزار نفر) بودند که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 385 نفر تعیین و با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساختهای بود که اعتبار آن از طریق اساتید مورد بررسی قرار گرفت (اعتبار صوری) و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ (0/84) به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمونهای آماری همبستگی و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS 24 استفاده شد. یافته ها نشان داد جنسیت، دینداری (اعتقادی، پیامدی، مناسکی، عاطفی، تجربی)، گرایش به هویت ملی، اعتماد اجتماعی، احساس عدالت اجتماعی و رضایت از کیفیت زندگی با بیتفاوتی سیاسی رابطه معنیداری دارند و فقط سن با بیتفاوتی سیاسی فاقد رابطه بود. نتایج رگرسیون نیز نشان داد مجموع متغیرهای مورد بررسی توانستند به میزان R 2 =0/38 واریانس متغیر بیتفاوتی سیاسی را تبیین نمایند.اهداف پژوهش:شناخت تاثیر گرافیک شهری بر اوضاع اجتماعی و اقتصادی.بررسی بی تفاوتی سیاسی و دینداری در شهروندان.سوالات پژوهش:جایگاه گرافیک شهری در ترسیم فضای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه چیست؟چه عواملی در بی تفاوتی سیاسی شهروندان تاثیر دارد؟
    کلیدواژگان: بی تفاوتی سیاسی، گرافیک شهری، گرایش به هویت ملی، احساس عدالت اجتماعی
  • علیرضا رضایی نژاد، مهدی محمدی نیا*، احمد مجوزی صفحات 260-280
    رویکرد پیکره بنیاد، رویکردی است که در دهه های اخیر دیدگاه محققین را نسبت به تدریس زبان و استفاده از آن تغییر داده است. بر طبق تعریف باربیری و اکارت (2007)، زبانشناسی پیکرهای رویکردی برای مطالعه زبان است که با استفاده از مجموعه های اصولی رایانه ای متنی، الگوهای استفاده از زبان را بررسی می کنند. با توجه به فقدان مطالعات تحقیقی نظام مند و منسجم در این زمینه، تحقیق حاضر بررسی استعاره بر یادگیری زبان خارجی را مورد بررسی قرار داده است . بدین منظور پس از انتخاب 90 زبان آموز زن و مرد در چندین آموزشگاه زبان، ابتدا برای همگن کردن آنها از نظر مهارت زبانی و طبقه بندی به دو سطح مهارتی متوسط و پیشرفته، آزمون تعیین سطح آکسفورد از آنها به عمل آمد. سپس پژوهشگر از طریق بسامد نگار اینترنتی (COCA) چندین جمله را که اصطلاحات مورد نظر محقق در آن به کار رفته است را به صورت تصادفی انتخاب نمود. به گروه شاهد لیستی از اصطلاحات و معانی آنها و به گروه آزمایشی همان اصطلاحات ولی به همراه جملاتی که آن اصطلاح در آن به کار رفته است، داده شد. پس از دو هفته آزمون استعاره از هر دو گروه گرفته شد. داده های جمع آوری شده به طور استنباطی و با استفاده از آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یک سویه تجزیه و تحلیل شد. یافته های پژوهش حاکی از تاثیر استفاده از استعاره و تزیینات پوسترهای آموزشی در افازیش یادگیری زبان خارجی در حافظه است.اهداف پژوهش:بررسی نقش استعاره و تزیینات پوستر آموزشی در یادگیری.بررسی نقش استفاده از استعاره در افزایش یادگیری و تثبیت مطالب زبان خارجی در حافظه.سوالات پژوهش:بررسی نقش استعاره و پوسترهای آموزشی در یادگیری.استفاده از استعاره چه نقشی در افزایش یادگریری و تثبیت مطالب زبان خارجی در حافظه دارد؟
    کلیدواژگان: استعاره ها، افزایش میزان یادگیری، تثبیت مطالب زبان خارجی، حافظه
  • مجید رفعتی، پرویز ضیاء شهابی*، عباس مسعودی، مالک حسینی صفحات 281-304
    نظریه های شعرشناختی در دوران معاصر و در پیوند با آن ها شعر معاصر، متاثر از زبان شناسی ساختاری یا زبان به مثابه موضوع علم است. رویکردی به زبان که بنیان اش را در نظریات فردینان دوسوسور باید جست. او زبان را در چرخه ای از دال های آوایی و مدلول هایی که در تصور ذهنی، محدود می مانند تعریف کرد و سرآغاز فضای یکسان ساز بوطیقای فرمالیستی و انتزاعی قرن بیستم شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. این رویکرد به زبان و نظریه ی ادبی، نسبتی ماهوی با سوبژکتیویسم دکارتی دارد که مبتنی بر تفکیک ذهن از عین است و در مقابل بداهت در-جهان-بودن انسان و هستی شناسی زبان نزد هایدگر، و همچنین تقاطع انسان و جهان در پدیدارشناسی تن بنیاد مرلوپونتی قرار می گیرد. نزد هایدگر تنها آنجا که زبان هست، جهان هست و ما همواره خود را در فضایی که زبان می گشاید بازمی یابیم و به نظر می رسد همین فضای پدیداری ست که می تواند در-جهان-بودن انسان از یک سو و در-زبان-بودن انسان از سوی دیگر را، به هم پیوند دهد؛ زیرا زبان و جهان توامان به ما عرضه می شوند و شیوه ی هستی هر دو فضامند است. بنابراین فضا و تلقی زبان همچون فضا در مقابل تلقی زبان همچون فرم، منشا شعر و بوطیقای فضاست، نظریه ای که در آن شعر را نه با رویکردی زیبایی شناختی با فرم و محتوا، بلکه با آشکارگی آن نسبت به جهان از یک سو و تن یافتگی آن نسبت به انسان از سوی دیگر، باید سنجید. فضامندی در نگارگری نیز مورد توجه هنرمندان قرار گرفته است.اهداف پژوهش: بررسی فضامندی در شعر از دیدگاه فلسفی و عرفانی.برسی فضامندی در نگارگری از دیگاه فلسفی و عرفانی.سوالات پژوهش:از دیدگاه فلسفی و عرفانی چه عواملی در ایجاد فضامندی در شعر تاثیر دارند؟از دیدگاه فلسفی و عرفانی فضامندی در نگارگری چگونه ایجاد می شود؟
    کلیدواژگان: سوبژکتیویسم، فرمالیسم، زبان انتولوژیک، فضای پدیداری
  • تبیین نقش مسجد در انسجام ساختار کالبدی- فضایی محله
    وحید سرافراز، رضا خیرالدین*، مهران علی الحسابی صفحات 305-325
    از نظر ماهیت و نوع مطالعه،مفهومی؛از نظر روش مطالعه، توصیفی- تحلیلی است."همبستگی اجتماعی"و"انسجام کالبدی - فضایی"دو مفهوم وابسته به یکدیگرند. به نظر می رسد یکی از دلایل کاهش این ارتباط را باید در عدم هماهنگی و تعادل بین این دو جستجو کرد.از طرفی در شهرهای اسلامی توحید از اصول شریعت در دین اسلام است.تجلی اصل توحید، انسجام وحدت گرا در شهر اسلامی - ایرانی را به وجود آورده است. بدین ترتیب شناخت و تجلی اصول حاکم بر جوامع، راهبردی عمیلیاتی در جهت انسجام و یکپارچگی محیط خواهد بود. نتایج پژوهش نشان داد از بین شاخص هایی که مسجد را به عنوان عنصری انسجام بخش در فضای شهر تبدیل می کند عبارتند وحدت، امت واحده و قرارگاه رفتاری بودن مسجد به عنوان مهمترین معیارها در جهت نقش تعیین کننده مسجد بوده اند. همچنین مسجد و تاثیر آن بر حوزه پیرامونی خود، در شرایط هرج ومرج و نامطلوب ساختار شهری، راهبردی زودبازده در مقیاس های خرد و کلان شهری است. طراحی مسجد به گونه ای که پاسخ گو به مقتضیات زمان خود باشد،دیدگاه جهان بینی در فضای سکونت را به عینیت تبدیل خواهدکرد. مسجد اضافه بر پاسخ گویی به نیازهای مادی و معنوی در فضای سکونت همیشه وحدت بخش و شاخص هویت محله های اسلامی-ایرانی بوده است.لذا می توان با تقویت ابعاد مورد نظر مسجد در مقیاس خرد همسایگی تا محله و فرامحله ای به سطحی از یکپارچگی و انسجام فضایی در بافت شهری رسید.
    کلیدواژگان: مسجد، انسجام، ساختار، کالبدی- فضایی، محله
  • علی سرگزی، مهین شریفی اصفهانی*، محمدهادی امین ناجی صفحات 326-340

    حرم مطهر رضوی، یکی از مهم ترین بناهای مربوط به شیعیان است. لذا در می توان از بررسی آثاری و کتیبه های برجای مانده در این بنای تاریخی به برخی از انگاره های مذهب شیعه پی برد. غلو در دین، یکی از مهم ترین آسیب هایی تهدیدکننده دین در هر روزگاری، باورهای ناصواب در این حوزه است. ازجمله مهم ترین باورهای ناصواب دینی، اعتقادات و اندیشه های غلوآمیز می باشد. این اعتقادات می تواند در حوزه های مختلف مرتبط با دین، نتایج سویی به بار آورد. در جهان اسلام، اواسط قرن نخست هجری یعنی دوران خلافت حضرت علی (ع)، مبداء ظهور اندیشه های غالیانه یا زیاده روی در باورهای دینی در میان مسلمانان است. این باورها در قرون بعد نه تنها از میان نرفت بلکه آشکارا و نهان به راه خویش ادامه داد، تا اینکه در زمان صادقین (ع) تبدیل به جریان هایی گردید که به شکلی نظام مند اقدام به جعل حدیث و ترویج عقاید نمودند. در پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیل و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. در این پژوهش با گذری بر غلو از دیدگاه قرآن کریم و روایات معصومین که گاه موجب می شود روش هایی از قبیل بررسی سند و اعتماد به اقوال و کتب مشهور در تشخیص آن ها ناکارآمد باشد، بیان می گردد. آنگاه با بررسی و تحلیل سه نمونه از احادیث مهمی که تاکنون مستمسکی برای اندیشه های غالیانه بوده، شیوه کشف باورهای غلوآمیز، با تکیه بر روشی که مورد تاکید امامان (ع) بوده است، تبیین و مردود بودن این اندیشه ها آشکار می گردد. از سوی دیگر در کتیبه های حرم امام رضا(ع) نیز برخی شاخص های غلو  و مقابله با آن مشهود است.اهداف پژوهش:1.بازناشناسی شاخصه های غلو در دین اسلام و علل پیدایش آن.2.بررسی مسیله غلو در احادیث و روایات کتیبه های حرم مطهر امام رضا(ع).سوالات پژوهش:1.علل بروز اندیشه های غلو در جامعه اسلامی چیست؟2.آیا در احادیث و روایات کتیبه های حرم امام رضا (ع) به مسیله غلو اشاره شده است؟

    کلیدواژگان: اندیشه غالیانه، باورهای دینی، عقاید، غلو
  • ملیحه سلیمانی صدر، مرجان خانمحندی*، وحید قبادیان، فرهاد شفیع پور مطلق صفحات 341-363

    معماری ایرانی- اسلامی از آغاز تا کنون سیر تکوینی متفاوتی را پشت سر گذاشته است و در دوره معاصر مختصات جدیدی در آن راه یافته است لذا بررسی این شاخصه ها، نقش مهمی در بازشناسی الگوی ایرانی- اسلامی معماری در دوره معاصر دارد. روش پژوهش حاضر، کیفی-پدیدارشناسی بوده است. محیط پژوهش شامل کلیه استادکاران معماری سنتی و نیز کلیه مقالات و مستندات علمی چاپ شده در مجلات معتبر علمی در رابطه با معماری اسلامی است. شیوه نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع  بوده و بدین ترتیب تعداد 18 نفر از استادکاران معماری سنتی برای تحقیق انتخاب شدند. برای تکمیل کدهای مورد لزوم از تعداد 41 مقاله در رابطه با معماری اسلامی از پایگاه های معتبر داخلی و خارجی استفاده شد. ابزار جمع آوری اطلاعات برای روش کیفی، مصاحبه عمیق بوده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش هفت مرحله کلایزی استفاده شد. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد، نظرات استاد کاران معماری سنتی  در رابطه با کیفیت معماری اسلامی با تکیه بر حرم حضرت معصومه(س) شامل 9 مضامین فرگیر (ادراک وحدت، ادراک ارزش بودن، ادراک ملکوتی شدن، ادراک حس تعلق به مکان، ادراک جاودانگی، ادراک معنا، ادراک عالم وجود، ادراک هدفمند بودن عالم هستی، ادراک حیات معقول)، 29 مضمون سازمان دهنده و 252 مضمون پایه بوده است.اهداف پژوهش:تحلیل معماری ایرانی-اسلامی دوره معاصر از نگاه استادکاران معماری سنتی با تکیه بر حرم حضرت معصومه«س».تحلیل معماری ایرانی-اسلامی به منظور ارایه یک مدل کیفی.سوالات پژوهش:ابعاد و مولفه های الگوی غنی سازی معماری ایرانی-اسلامی حرم حضرت معصومه(س) کدامند؟الگوی تفسیری-نمادین مستخرجه از دیدگاه استادکاران معماری سنتی و مقالات و مستندات علمی برای بهبود کیفیت معماری اسلامی با تکیه بر حرم حضرت معصومه(س) چگونه است؟

    کلیدواژگان: معماری ایرانی- اسلامی، حرم حضرت معصومه(س)، استادکاران معماری سنتی، اندیشمندان معماری
  • هما سیدالماسی، غلامرضا طلیسچی*، محمدمهدی سروش صفحات 364-378

    موضوع رابطه انسان و محیط در چهار دهه اخیر، در کانون توجه بسیاری از صاحب نظران در علوم مختلف بوده است. اگرچه نگاه علمی به پدیده پیوند انسان و مکان مقوله تازه ای نیست، هنوز پرسش های متعددی در ارتباط با چگونگی تعریف رابطه انسان و مکان برای استفاده در فرآیند طراحی معماری مطر ح می شود. درک مسیله حس آمیزی و ادراک تنانه در معماری سنتی این مسیه ای است که این پژوهش به دنبال آن است. روش این تحقیق کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی به دنبال تحلیل بازنمایی حس آمیزی و ادراک بدنی در تجربه فضا معماری است. روش گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه های نیمه ساختاریافته و نیمه عمیق می باشد. حجم نمونه براساس منطق اشباع نظری و همزمان با انجام مصاحبه ها، 16 نفر انتخاب شدند که 7 نفر آنها زن و 9 نفر آنها مرد بودند. روش تجزیه و تحلیل داده های این تحقیق، با استفاده از تحلیل تماتیک(مضمون) می باشد. نتایج این تحقیق در قالب مدل مفهومی در سه وضعیت بسترها/ شرایط ارایه شد و وضعیت و موقعیت فضایی و مکانی در قالب 3 مقوله ارایه شد و در مرحله بعد، پیامدها در 4 مقوله، دسته بندی شد و در این مسیر، مقوله هسته برای بعد سازگاری در قالب احاطه بدن و احساسات در  امنیت و روح مندی فضای بازارارایه شد. محیط بازار کرمانشاه، بدن فرد را با شکل و ساختار خود در برمی گیرد و امینت را به بدن فرد می دهد و فرد با ارتباط حسی و آگاهانه، در ارتباط با گذشته و نیز رفع نیازهایی انسانی خود را در محیط باز تعریف می کند و با روح این مکان ارتباط برقرار کند. اهداف پژوهش:تحلیل بازنمایی حس آمیزی و ادراک بدنی در تجربه فضا معماری.بررسی حس آمیزی و ادراک تنانه در تجربه فضای معماری در بازار سنتی کرمانشاه.سوالات پژوهش:ادراک تنانه و حس آمیزی چه نقشی در تجربه فضا در معماری دارد؟ادراک تنانه و حس آمیزی در مقام منبع الهامی برای تجربه فضای معماری، چه نقشی در فهم بازار سنتی کرمانشاه ایفا می کنند؟

    کلیدواژگان: حس آمیزی، ادراک تنانه، بازار سنتی کرمانشاه، امنیت، روح مندی فضا
  • فاطمه شاد، علیرضا اسماعیلی*، عیسی حسن زاده صفحات 379-393
    سبک زندگی افراد جامعه تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد و در عصر حاضر با توجه به گسترش روزافزون رسانه های محلی، مسیله تاثیرگذاری این عامل نیز مطرح می شود. شهر بجنورد یکی از شهرهایی است که دارای رسانه محلی می باشد. در این پژوهش میزان تاثیرگذاری رسانه های محلی بر سبک زندگی افراد در این شهر بررسی می شود. این تحقیق به روش همبستگی و از نوع کاربردی به بررسی تاثیر گرافیک و جذابیت های بصری رسانه های محلی بر سبک زندگی در شهر بجنورد می پردازد. حجم نمونه تحقیق به روش تصادفی خوشه ای به تعداد 380 نفر بود. برای تحلیلی داده ها از نرم افزار آماری و معادلات ساختاری اسمارت استفاده شد. آزمون فرضیه ها از طریق محاسبه ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی بود. نتایج تحقیق نشان داد؛ میانگین سبک زندگی و رسانه محلی در حد متوسط می باشد. همچنین میزان همبستگی بین رسانه محلی با متغیر سبک زندگی برابر با 0.026 است. مقدار ضرایب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی برای تمامی متغیرهای موجود در پژوهش بیشتر از 0.7 مورد قبول می باشد و جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزار spss  و pls استفاده شد که طبق نتایج حاصل از پژوهش، رسانه های محلی بر سبک زندگی شهروندان در شهر بجنورد تاثیر دارد.اهداف پژوهشبررسی نقش گرافیک و جذابیت های بصری رسانه های محلی در سبک زندگی.بررسی رسانه های محلی بجنورد بر سبک زندگی افراد این شهر.سوالات پژوهشگرافیک و جذابیت های بصری رسانه های محلی چه تاثیری می توانند در سبک زندگی افراد جامعه داشته باشند؟رسانه های محلی بجنورد چه تاثیر می توانند بر سبک زندگی افراد این شهر داشته باشند؟
    کلیدواژگان: سبک زندگی، رسانه های محلی، گرافیک، شهروندان بجنوردی
  • امیر شایانیان، فاطمه مظفری قادیکلائی* صفحات 394-407
    امروزه یکی از دغدغه های مهم در مسیله طراحی، چگونگی مدیریت انرژی است. آتریم ها یکی از مولفه های تاثیرگذار در مصرف انرژی است. روش تحقیق در این پژوهش با توجه به ماهیت آن، شبیه سازی و با رویکرد مطالعه موردی و تحلیلی و ازنظر نوع کاربردی است. در این تحقیق، ابتدا مدل پایه با توجه به قبوض مصرفی مرکز تجاری موردنظر، اعتبارسنجی می گردد. سپس با مقایسه 11 فاز مختلف در نرم افزار مورد تجزیه وتحلیل قرار  می گیرد. پس از اعمال راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی و هوشمند سازی ساختمان، مشخص می گردد که آتریوم مرکزی به ترتیب در مراکز تجاری کوتاه مرتبه (3 طبقه)، میان مرتبه (5 طبقه) و سپس بلندمرتبه (13 طبقه)، راندمان بهتری نسبت به مدل پایه (بدون اعمال راهکارها) داشته و حذف جداره های جانبی در این آتریم ها، تهویه طبیعی را در ساختمان بهبود می بخشد. از این مطالعات که با دقت محاسباتی بالا و توسط مدل سازی دینامیکی با نرم افزار دیزاین بیلدر انجام می گردد، نشان می دهد که پتانسیل افزایش بهره وری و صرفه جویی انرژی در این ساختمان ها بسیار بالاست. همچنین این تحقیق نشان می دهد که مجموع کاهش مصرف انرژی سالیانه پس از اعمال راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی نسبت به عدم اجرای این راهکارها، در مقایسه دو ساختمان آتریمی 13 طبقه (11 درصد) و در مقایسه دو ساختمان 5 طبقه (بدون آتریم و با آتریم با اعمال راهکارها) به میزان (11.7 درصد) و در مقایسه دو ساختمان آتریمی 5 طبقه  (16 درصد) و در مقایسه دو ساختمان آتریمی 3 طبقه (19درصد) و در مقایسه دو ساختمان آتریمی 3 طبقه با 5 طبقه (50.8 درصد) است. در نهایت نیز موجب کاهش قابل توجه گاز دی اکسید کربن و بهبود ضریب آسایش حرارتی در ساختمان های تجاری می گردد.اهداف پژوهش:کاهش مصرف انرژی با تاکید بر نقش حرارتی آتریم ها در مراکز تجاری بخش مرکزی تهران.تامین آسایش حرارتی و کاهش انتشار گازهای دی اکسید کربن در مراکز تجاری بخش مرکزی تهران.سوالات پژوهش:بهینه ترین نوع جداره جانبی آتریم ها جهت تامین آسایش حرارتی در مراکز تجاری بخش مرکزی تهران چیست؟بهینه ترین ارتفاع آتریم ها جهت افزایش بهره وری انرژی در مراکز تجاری بخش مرکزی تهران چیست؟
    کلیدواژگان: بهینه سازی، انرژی، آتریم، تجاری، تهران
  • علیرضا شهریاری، سید اسدالله اطهری*، علی اکبر امینی صفحات 408-425

    بازار مربوط به تولید و صادارت صنایع دستی یکی از فرصت های مهم برای توسعه اقتصادی است. در این میان تحولات بین المللی نقش مهمی در فراز و فرود این بازار دارد. یکی از تحولات سیاسی بین المللی ایران در دوره معاصر مسیله برجام است. بررسی برجام نه صرفا از حیث سیاسی، تاثیرات منطقه ای و فرامنطقه ای آن بلکه از بعد اقتصادی نیز قابل بررسی و حایز اهمیت است. بعد اقتصادی آن نه تنها اقتصاد داخلی ایران را تحت اثر قرار خواهد داد، بلکه پیامدهای را در بازارهای خارجی و داخلی در بخش نفت و گاز و مواد غیر نفتی خواهدداشت. پژوهش حاضر به روش توصیفیو و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که بعد از توافق اتمی درسال 2015 و گذر مقطعی از آن می توان اثرات و پیامدهای آن را در بازار ایران چه در خارج و چه در داخل مورد بررسی مشاهده کرد. برجام یک اتفاق تاریخی نیست، گرچه نقطه عطفی در تاریخ سیاسی و اقتصادی ایران است، اما می توان تمام کمیت های پتانسیلی ایران را چه قبل و چه بعد از برجام مورد بررسی قرار داد و به کمیت ها و حتی نظریات جدید دست یافت. حتی می توان قدم را فراتر گذاشت و برجام را یک انجماد در بازار خارجی و بررسی پتانسیل ایران در حفظ بازار داخلی خود در نظر گرفت. مقاومت اقتصادی نیز از مباحث جدیدست که خود از پیامدهای برجام است.اهداف پژوهش:واکاوی نقش برجام در توسعه اقتصادی ایران در دوره معاصر.بررسی نقش برجام بر صنایع دستی معاصر ایران.سوالات پژوهش:برجام چه نقش در وضعیت اقتصادی ایران داشته است؟وضعیت صنایع دستی معاصر ایران در ساختار اقتصادی چگونه است؟

    کلیدواژگان: برجام، توسعه، توسعه اقتصادی، ایران، سیاست
  • نیما صیاد، حسین ذبیحی*، زهرا سادات سعیده زرآبادی صفحات 426-445

    در دهه های اخیر و با توجه به وخامت اوضاع محیط زیستی در سطح جهان، توجه به مسایل محیط زیستی و بوم شناختی مورد توجه نظریه پردازان، برنامه ریزان و طراحان شهری قرار گرفته است. متخصصان مکان شهری نیز از این قاعده مستثنی نبوده اند. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدلی مفهومی برای تبیین ارتباط بین نظریه مکان شهری و بوم شناسی سیمای سرزمین و سپس تبدیل این مدل به الگو انجام شده است. در الگوی ارایه شده در این پژوهش با بهره گیری از رویکردهای بوم شناسی سیمای سرزمین، ایجاد مکان شهری با تعیین جایگاه مولفه های دخیل در آن انجام گرفته است. الگوی ارایه شده، تحت عنوان الگوی مکان بوم شناختی، دارای چهار مولفه کالبدی، فعالیتی، معنایی و بوم شناختی می باشد. برای هر مولفه تعدادی معیار تعیین شده است که در کل شامل دوازده معیار می باشد. این معیارها عبارتند از: بوم شناسی سیمای سرزمین، دسترسی، مقیاس انسانی، خوانایی، انعطاف پذیری، زیبایی بصری، آسایش محیطی، امنیت و ایمنی، فعالیت پذیری، توجه به اقتصاد، غنای حسی و هویت. دریاچه شهدای خلیج فارس به عنوان نمونه موردی پژوهش انتخاب گردیده و میزان انطباق آنها با الگوی مکان بوم شناختی به روش ANP بررسی شده است. نتیجه بررسی ها نشانگر میزان انطباق زیاد آن در حال حاضر، با الگوی ارایه شده می باشد ولی با توجه به اهمیت روند تغییرات در اصول بوم شناسی سیمای سرزمین، اصلاح روندهای بوم شناختی به منظور عدم کاهش کیفیت این مکان شهری توصیه می گردد.اهداف پژوهش:تبیین الگو در شناسایی روند ایجاد مکان شهری با رعایت اصول بوم شناسی سیمای سرزمین.ارایه مدل مفهومی در تبیین ارتباط بین نظریه مکان شهری و بوم شناسی سیمای سرزمین.سوالات پژوهش:چگونه می توان الگویی برای ایجاد مکان شهری با در نظر گرفتن اصول بوم شناسی سیمای سرزمین ارایه کرد؟راهکارهای ایجاد تعامل بین مباحث مربوط به ایجاد مکان شهری و بوم شناسی سیمای سرزمین چیست؟

    کلیدواژگان: فضای عمومی، مکان شهری، بوم شناسی سیمای سرزمین، مکان بوم شناختی
  • سیما عابدی، حسن سجادزاده*، مرجان خان محمدی صفحات 446-470

    بافت ها و محلات مسکونی همچون سایر بافت های شهری در پی تغییرات سریع شهرها در معرض چالش ها و تغییرات عمده قرار گرفته اند. تاب آوری با ماهیت اجتماع محور بودن، به عنوان مفهومی نوین؛ با آماده سازی محلات و بافت های مسکونی در برابر تغییرات و چالش های پیش رو، با بهبود شرایط و ارتقاء جنبه های کمی و کیفی زندگی و با جلوگیری از در معرض خطر قرار گرفتن سلامت، رفاه، وحدت، انسجام اجتماعی و... نقشی عمده در تاب آوری کل جامعه ایفا می کند. بر این اساس، پژوهش حاضر، با روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از رویکرد کمی؛ با استفاده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و مدل معادلات ساختاری؛ به دنبال افزایش ظرفیت و توان تاب آوری در محلات و طراحی مجموعه های زیستی تاب آور می باشد. برای گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای- اسنادی و از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را ساکنان سه محله به نام های کلپا، حاجی و کبابیان تشکیل می دهند. نحوه نمونه گیری به صورت تصادفی ساده و حجم نمونه براساس فرمول کوکران 386 نفر محاسبه شد. به منظور سنجش اعتبار درونی و پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (784/0) و برای روایی همگرا(892/0) از میانگین واریانس استخراج شده (AVE) استفاده شدکه نشان از اعتبار بالای پرسشنامه ها دارد. یافته های پژوهش نشان می دهد که ابعاد سرمایه اجتماعی از جمله؛ اعتماد اجتماعی، حمایت عاطفی، پیوند اجتماعی و وساطت اجتماعی به ترتیب براساس واریانس تبیین شده بیشترین رتبه بندی در بین سایر ابعاد را دارند؛ که در این میان، اعتماد اجتماعی اهالی نسبت به سازمان ها و نهادهای محلی با بار عاملی 795/0درصد مهمترین متغیر تشکیل دهنده شاخص شبکه اجتماعی با واریانس کل620/8 درصد می باشد.اهداف پژوهش: بررسی عوامل موثر و مولفه های مطرح در مقوله تاب آوری اجتماعی در محلات سنتی و بافت های مسکونی.تدوین چارچوب جامع تاب آوری اجتماعی به منظور سنجش؛ ارزیابی و اولویت سنجی مولفه های تاب آوری اجتماعی در محلات.سوالات پژوهش: مولفه ها و شاخص های اثرگذار و ارتقادهنده تاب آوری اجتماعی در محلات کدامند؟علت ماندگاری و تاب آوری برخی از محلات نسبت به سایر بافت ها و محلات چیست؟

    کلیدواژگان: تاب آوری، تاب آوری اجتماعی، مجموعه های زیستی، محلات شهر همدان
  • رضا عریانی نژاد، امید دژدار*، محمدمهدی سروش صفحات 471-488

    در مساجد بازمانده از دوره صفویه در شهر اصفهان،  اصول معماری به چشم می خورد که به عنوان زیرساخت تصمیم گیری طراحان این دوره در طراحی نقوش و تزیینات بوده است. بخشی از این تزیینات ارتباط مستقیمی با مفاهیم شیعی دارد لذا بررسی آن می توان سهمی در شناخت ماهیت معماری این دوره داشته باشد. روش این پژوهش توصیفی و تحلیلی و با رویکرد کمی و کیفی است. ترکیبی از نوع لانه به لانه کیفی در کمی است که در مرحله کیفی از دو تکنیک مجزا برای شناخت و ارتباط دهی استفاده می شود که شامل دلفی و کدگزاری است. در بخش کمی با آزمون های آماری استنباطی است. کاربران فضای در این مساجد می باشند که به علت عدم داشتن اطلاعات دقیق با استفاده از جدول مورگان محاسبه شده که تعداد 384 نفر برای انتخاب بیشترین تعداد برگزیده می شود. نتایج مصاحبه با  آن متخصصین با نرم افزار ATLASTI مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کمی با آزمون های آماری استنباطی و با استفاده از نرم افزار SPSS سهم عاملی هر یک از نشانه ها مورد بررسی قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد بیشترین سهم عاملی مربوط به شکل دهی به فضاهای بزرگ و کوچک که شامل محراب، حوض خانه، شبستان، صحن مسجد، گنبد می شوند، با مقدار (000/1) است و کمترین سهم عاملی مربوط به مصالح معماری با مقدار (523/0) است. آرایش فضاها در مساجد در دوره صفوی به خصوص مساجد شیخ لطف الله و امام، موجب شده که انگاره ای فضایی آرام و زیبا شکل گیرد و ترکیبی پرمایه و شگفت انگیز ابداع شود.اهداف پژوهش:بررسی و تحلیل انواع نشانه های شیعی در مسجد شیخ لطف الله و امام اصفهان.بررسی نقش نشانه های شیعی بر طیف های گوناگون حس مکان در مسجد شیخ لطف الله و امام اصفهان.سوالات پژوهش:نشانه های شیعی در در مسجد شیخ لطف الله و امام اصفهان کدام اند؟کدام یک از نمادهای شیعی در هر یک از مراتب حس مکانی دارای تاثیر بیشتری می باشند؟

    کلیدواژگان: نشانه های شیعی، مراتب حس مکان، اماکن مقدس دوران صفویان، مسجد امام، مسجد شیخ لطف الله
  • فرزانه غزالی، مهناز رمضانی*، مریم یوزباشی صفحات 489-504
    زبان در قالب ارتباطات کلامی، اهداف و انگیزه هایی را به دنبال دارد و این امر وابسته به قصد و منظور گوینده ارتباط کلامی است. شاعران پارسی سرای بزرگ نیز از این امر برکنار نبوده اند و در قالب اشعار و حکایات و منظومه های خویش از ارتباطات کلامی بهره های متعددی برده اند. یکی از کارکردهایی که ارتباطات کلامی می تواند در قالب نقش های زبان در دیدگاه یاکوبسن، داشته باشد؛ کارکردهایی اجتماعی آن است. نگارنده در این پژوهش تلاش کرده به بررسی کارکردهای اجتماعی ارتباطات کلامی در حدیقه سنایی و مثنوی بپردازد. بررسی کارکردهای اجتماعی ارتباطات کلامی حدیقه سنایی و مثنوی مولوی به صورت توصیفی- تحلیلی  نشان داد که کارکردهای اجتماعی ارتباطات کلامی به صورت هایی چون امر به معروف و نهی از منکر مخاطب، ترغیب کردن او، آگاهی بخشی و تنبه او، القای مفاهیم والای تعلیمی و عرفانی و... نمود پیدا کرده است.اهداف پژوهش:بررسی کارکردهای اجتماعی ارتباط کلامی حدیقه سنایی.بررسی تطبیقی کارکردهای اجتماعی ارتباطات کلامی در حدیقه سنایی با مثنوی مولوی مصور در آستان قدس رضوی.سوالات پژوهش:در حدیقه سنایی و مثنوی مولوی کدام کارکردهای اجتماعی ارتباط کلامی وجود دارد؟کارکردهای اجتماعی ارتباط کلامی در حدیقه سنایی و مثنوی مولوی مصور در آستان قدس رضوی چه مختصاتی دارند؟
    کلیدواژگان: ارتباطات کلامی، کارکردهای اجتماعی، ترغیبی، ادبی، حدیقه سنایی و مثنوی مولوی
  • معصومه قاسمی، اسماعیل بنی اردلان*، علی صادقی شهپر، حسین اردلانی صفحات 505-518
    نمادها یا نشانه ها از زمان پیدایش نخستین انسان ها، با جوامع انسانی همراه و همزاد بوده است. در این میان این عامل در زایش بسیاری از آثار ادبی و هنری نیز تاثیر بسزایی داشته و مشهود است. در جهان متن، متن ها در گفتمان با نوشته های پیشین و پسین اند. نشانه ها که از قدرتمندترین عناصر زبان ادبی «جهان متن» اند، در فرایند همنشینی، پیوسته به آفرینش معنا می پرداند. در گفتمان بینامتنیت برداشت واحدی از متن در کار نیست. آغازی متصور نیست و مقصد متن نیز ناپید است. تنها «متن» است و خوانش مخاطب. خوانشی که به واسطه ویژگی متن های نویسایی به آفرینش معناهای بی شمار می انجامد. بارت با اعلام مرگ نمادین نویسنده امکان پدیدار شدن معنا را فراهم می آورد، زیرا دریافته است که وجود نویسنده همیشه حامل پیش فرض هایی است که متن را به داوری شدن فرا می خواند، اما اثر ادبی در غیاب سوژه در صیرورتی که ذاتی زبان ادبی است؛ امکان به عینیت درآمدن معانی در ادراک حسی مخاطب را فراهم می سازد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. براساس یافته های پژوهش، نشانه شناسی، دورنمایی را ترسیم می کند تا  آثار هنری و متن های نویسایی کهن در غیاب نویسنده و آفریننده در حضور مخاطب از خود سخن بگویند و  به زبان هنر ادبی چیستی خویش را آشکار سازند.اهداف پژوهش:بررسی نشانه شناسی در آرای رولان بارت.مطالعه نشانه شناسی متون نویسایی و آثار هنری کهن براساس تفکر فلسفی بارت.سوالات پژوهش:نشانه شناسی در آرای رولان بارت دارای چه مختصاتی است؟نشانه شناسی چگونه می تواند در خوانش آثار ادبی و هنری تاثیرگذار باشد؟
    کلیدواژگان: جهان متن، اثر ادبی، نویسنده، مخاطب
  • یاشار قراچمنی اصل، محمد بهاروند*، سحر طوفان صفحات 519-538
    ظهور نظریات و روش های رایانشی نوین برگرفته از سیستم های زیست شناختی، در طی چند دهه اخیر، تعمیق در اصول و قواعد فرآیند تولید فرم را امکان پذیر کرده است. فرآیند الگوبرداری و الگوسازی، امروزه فراتر از حوزه شکلی بوده و مجموع دانشی که در نحوه شکل گیری اجزاء زیستی وجود دارد به حوزه ارزشمند برای تولید الگو تبدیل شده است. چنین الگوبرداری نوینی از طبیعت، در مسیری تحت عنوان طراحی الگوریتمیک یعنی خدمت گرفتن رایانش به عنوان ساختار اصلی فعالیت های رایانه، از طریق الگوریتم ها و کد ها و برنامه ها، معادل آنچه در طبیعت به عنوان ژنوم شناخنه شده است میسر می گردد. در این پژوهش هدف عمده بر روی ارایه چارچوبی مشخص و روشی نظام مند از نقش سیستم های زایشی در تولید فرآیندی فرم معماری می باشد. برای این منظور با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی به استناد تحقیقات کتابخانه ای، به مطالعه، دسته بندی و توصیف ویژگی ها و مکانیسم سیستم های زایشی و مقایسه توانمندی هریک از آنها در تولید فرم پرداخته شده است نتیجه اینکه سیستم های زایشی با الهام از اصول زیست شناختی شکل گیری پدیده ها، در مسیر الگوریتمیک، نقش عمده ای در  تولید فرآیندی فرم معماری، می تواند داشته باشد.اهداف پژوهش:مطالعه مکانیسم های سیستم های زایشی.بررسی نقش سیستم های الگوریتمیک در فرایند تولید فرم معماری.سوالات پژوهش:سیستم های زایشی چه مختصاتی دارند؟چگونه می توان از سیستم های زایشی در فرایند تولید فرم معماری استفاده کرد؟
    کلیدواژگان: فرآیند تولید فرم، سیستم های زایشی، رایانش، الگوریتم
  • منیژه قلی زاده، معصومه حافظ رضازاده*، محمودرضا انوری صفحات 539-559

    معماری سبز یکی از گرایش ها و رویکردهای نوین معماری است که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از طراحان، مدیران و برنامه ریزان شهری و طراحان حوزه ساختمان قرار گرفته است. این معماری نوین که برخاسته از مفاهیم توسعه پایدار می باشد در پی سازگاری و هماهنگی با محیط زیست یکی از نیازهای اساسی بشر در جهان کنونی است. لذا هدف پژوهش حاضر ارزیابی تحقق معیارها و اصول معماری سبز از دیدگاه شهروندان به عنوان کنشگران اصلی شهر رشت می باشد. تحقیق حاضر، یک تحقیق کاربردی و دارای ماهیتی توصیفی- تحلیلی و بر حسب نحوه اجرا از نوع پیمایشی می باشد؛ . در نهایت جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز از نرم افزار SPSS و آزمون t تک نمونه ای و نرم افزار Excel استفاده شده است سپس با استفاده از مدل بارومتر پایداری میزان پایداری معماری سبز شهر رشت از دیدگاه شهروندان مورد سنجش قرار گرفته است. مولفه های پژوهش شامل، حفاظت از انرژی، کار با اقلیم، کاهش استفاده از منابع جدید، احترام به سایت، احترام به کاربران می باشد. نتایج حاصل نشان می دهد پایداری معماری سبز به صورت متوسط (48/0) بوده؛ که این نشان دهنده وضعیت نامطلوب در کل مولفه های معماری سبز در شهر رشت می باشد.سوال: 1-هماهنگی بامحیط زیست چه تاثیر برمعماری سبز دارد؟2-سازگاری با محیط زیست چه تاثیر بر معماری سبز دارد؟

    هدف

    1- معماری سبز تاثیر پایداری بر سازگار محیط زیت دارد.2-معماری سبز تاثیر شگرفی بر هماهنگی با محیط زیست دارد.

    کلیدواژگان: معماری سبز، شهروندان، پایداری، شهر رشت، مدل بارومتر
  • عباس کمال الدینی، شهرزاد ساسانپور*، منیژه صدری، معصومه قره داغی صفحات 560-579
    دوره حکومت پهلوی (1304تا 1357ش) در ایران یک دوره متفاوت از نظر فرهنگی و هنری بود. در این دوره  تحولات نوینی در ساختار کالبدی، معماری و شهرسازی ایران ایجاد شد که با دوره قاجار متفاوت بود. در این میان، عوامل داخلی در زمینه اوضاع سیاسی، تحولات تاریخی و فکری، تغییرات اجتماعی و عوامل خارجی در خلال انتقال دوره قاجار به پهلوی در نحوه ساختار کالبدی شهرها و شهرسازی دوره پهلوی بسیار حایز اهمیت است. شهر تاریخی بم یکی از اشهرهایی است که از نظر معماری در این دوره تاریخی تحولاتی را پشت سر گذاشته است. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی در صدد پاسخگویی به این سوال است که مهم ترین عامل موثر در تحولات تاریخی- هنری شهر بم در دوره پهلوی چه بود. برای این واکاوی دو بنای شهر بم؛ مدرسه احمدیه و خانه سروش زابلستانی به عنوان آثار معماری مربوط به دوره پهلوی به عنوان نمونه معماری این دوره بررسی می گردد. یافته های پژوهش حاکی از این است که تقلید از الگوی غرب، اصلاحات ارضی و پیامدهای آن و سیطره مدرنیته از مهم ترین عوامل موثر در تحولات تاریخی- کالبدی شهر بم در دوره پهلوی بود که در نتیجه آن بافت میانی و بافت جدید در اطراف بافت قدیم شهر بم ایجاد شد. این موضوع به نوبه خود منجر به گسترش شهر بم به سوی مزارع و باغات، مهاجرت روستاییان به شهر بم و گسترش حاشیه نشینی و بورس بازی زمین گردید.اهداف پژوهش:تبیین تحولات تاریخی و هنری شهر بم در دوره پهلوی.بررسی بازتاب تحولات تاریخی و هنری شهر بم در دوره پهلوی در آثاری معماری این شهر.سوالات پژوهش:عوامل موثر در تحولات تاریخی -هنری شهر بم در دوره پهلوی چه بود؟مدرنیته چه تاثیری بر تحولات معماری شهر بم در دوره پهلوی داشت؟
    کلیدواژگان: تحولات تاریخی و هنری، شهر بم، دوره پهلوی، معماری
  • زهره مرتضی زاده طوری، حسین پارسائی*، سوزان جهانیان صفحات 580-595
    در دوره معاصر، به ویژه از دهه چهل شمسی شاهد رشد سبک سمبولیسم در شعر و هنر در ایران هستیم. شعر اجتماعی، با گرایش سمبولیستی، گسترده ترین و معروف ترین جریان شعر معاصر است؛ جریانی شاعرانه اندیشمندانه که سهم برجسته ای در تاریخ ادبیات معاصر ایران دارد. بارزترین ویژگی این جریان، پیوند معنادار شعر با جامعه است. گونه ی شعر انتقادی اجتماعی در این مقطع از زمان، نمودی آشکار می یابد؛ بر این اساس، حساسیت انسانی و شاعرانه ی شاعران از یک سو و استبداد حاکم بر جامعه ی ایرانی، از دیگر سو، این گروه از شاعران را به سرایش سروده هایی اجتماعی سمبلیک سوق می دهد؛ اینان با به کارگیری این شیوه می توانند به صورتی غیرمستقیم، اعتراض خویش را بازتاب دهند؛ اینان با کاربست شگردی ادبی: سمبل، که از پوشیدگی ذاتی برخوردار است، به طرح مسایل مورد نظر خویش می پردازند. در این جستار، به شیوه ی توصیفی تحلیلی، پس از واکاوی سروده های نیما، شاملو، اخوان، فرخزاد و شفیعی کدکنی از این منظر، مشخص می گردد که سمبولیسم اجتماعی بازتاب گسترده ای در سروده های این گروه از شاعران یافته و اشعار اجتماعی - اعتراضی شاعران مذکور، در بیداری جامعه ی غفلت زده ایران، نقشی برجسته داشته است. از سوی دیگر در آثار هنری، این دوره چون خانه ها نیز شاهد کاربست سبک سمبولیسم هستیم.اهداف پژوهش:مطالعه نمادشناسی و نمادگرایی اجتماعی _ سیاسی در شعر شاعران معاصر.بررسی سبک سمبولیسم در خانه های مشروطه تبریز.سوالات پژوهش:سبک سمبوالیسم چه کاربردی در اشعار شاعران دوره معاصر داشته است؟شاعران دوره معاصر بیان اعتراضی خویش چه نمادهایی را به کار گرفته و یا آفریده اند؟
    کلیدواژگان: اعتراض، سمبولیسم اجتماعی و سیاسی، شعر معاصر، نابسامانی اجتماعی
  • عرفان میر بلوچ زهی، عسکر جلالیان*، بهروز بهبودیان صفحات 596-615
    طبیعت و محیط زیست در ادیان و آیین های گوناگون بشر به دلیل اهمیت حیاتی و جایگاه قدسی آن، همواره مورد تکریم و تقدیس بوده است. در ادیان غربی: جهان مسیحی و یهودی و در ادیان و آیین های شرقی: اسلام، بودیسم، آیین کنفوسیوس و جین، حفظ نظم طبیعت و الهیات محیط زیست همواره مورد توجه و تامل بوه است. حق بر محیط زیست سالم، یکی از حقوق بنیادین بشر در دنیای امروز است که حساسیت و توجه به ان، با توجه به پیشرفت علم و فناوری از رشد بی رویه صنایع و فعالیت های توسعه ای کنترل نشده، افزایش جمعیت کره ی زمین و تغییر الگوی مصرف در جهان نشات گرفته است، تا آنجا که حفاظت از آن یکی از مهم ترین مسایل اواخر قرن بیستم به شمار می آید. طبق آموزه های اسلام نیز، حفظ طبیعت و تخریب نکردن آن یک وظیفه ی الهی است. نتایج نشان می دهد حفظ محیط زیست به عنوان یک حق بشری در آموزه های اسلامی و حقوق بشری به کررات دیده شده و تحقق این حق یک مسوولیت جمعی در قالب مسوولیت حقوقی برای حفظ آن ایجاد می کند.سوال پژوهش:1-چگونگی حفظ محیط زیست به عنوان یک حق بشری در آموزه های اسلامی و حقوق بشری2- چگونگی به کارگیری حقوق عناصر زیست محیطی و انعکاس تصاویر طبیعتهدف پژوهش:1-بررسی حفظ محیط زیست به عنوان یک حق بشری در آموزه های اسلامی و حقوق بشری2- بررسی حقوق عناصر زیست محیطی در تصاویر طبیعت
    کلیدواژگان: محیط زیست، حق بر محیط زیست سالم، حقوق انسانی، فقه اسلامی
  • تینا نیکنام، راضیه زواریان*، مهناز رمضانی صفحات 616-635
    هنجارگریزی یکی از روش های کاربردی در آشنایی زدایی شعر است. شاعران زیادی از این روش، برای انتقال معانی استفاده کرده اند. شاعر هنجارگریز با هدف رستاخیز ادبی در شعر، موجب ایجاد لذت هنری می شود. بررسی میزان هنجارگریزی در شعر شاعران معاصر، میزان توانمندی آن ها در برجسته سازی کلمات را به خوبی نشان می دهد. از آنجایی که یکی از مهم ترین عوامل انتقال فرهنگ، زبان است. نوع به کارگیری زبان از مهم ترین ویژگی های شاعران محسوب می شود. در این پژوهش با مرور مفاهیم مربوط به اهمیت فرمالیست های روسی و تقسیم بندی لیچ به بررسی جلوه های مختلف هنجارگریزی در اشعار رهی معیری و مهرداد اوستا  و هنر معاصر پرداخته شده است. رسالت این پژوهش در به کارگیری یافته های علم زبان شناسی و معرفی دلایل علمی برای جذابیت و ماندگاری آثار مورد بررسی و شناخت بیشتر شاعران معاصر و التذاذ بهتر از شعر آنها و ایجاد زمینه لازم برای تحقیقات و پژوهش های بیش تر در این حوزه، برای محققین و دانشجویان علاقه مند، اهمیت پژوهش حاضر را دو چندان کرده است.  این پژوهش ، بر آن است که به سوال های مطرح شده  پاسخ دهد.  با ژرف نگری در مبانی نظری، ویژگی های هنجارگریزی معنایی در اشعار رهی معیری و مهرداد اوستا بررسی شده است و پس از مطالعه مبانی نظری و منطبق کردن آن ها با شعرهای معیری و اوستا، نتیجه ی مطرح شده به روش کتابخانه ای به شیوه ی تحلیلی- توصیفی بیان شده است.اهداف پژوهش:بررسی هنجارگریزی معنایی براساس نظریه لیچ در اشعار رهی معیری و مهرداد اوستا.بررسی هنجارگریزی در هنر معاصر ایران.سوالات پژوهش:آیا رهی معیری و مهرداد اوستا از هنجارگریزی معنایی، بهره برده اند؟کدام یک از مفاهیم هنجارگریزی معنایی (جسم پنداری، سیال پنداری، جانورپنداری، گیاه پنداری و انسان پنداری) در اشعار رهی معیری و اوستا بسامد بیشترین و کمترین بسامد را دارد؟
    کلیدواژگان: برجسته سازی، هنجارگریزی معنایی، رهی معیری، مهرداد اوستا، نظریه لیچ
  • سیده آذین نیک نام اصل، کاوه بذرافکن*، پریسا علی محمدی صفحات 636-656
    در عصر حاضر با وجود پیشرفت‎های نرم‎افزاری و نیز استفاده از رویکردهای گوناگون مانند ساخت تکاملی و رهیافت محاسباتی، طراحان موفقیت کمتری در پیوند ایده‎های خویش به محصول نهایی کسب می‎نمایند. رویکرد ساخت تکاملی موضوع تسلسل و فرآیندهای شکل‎گیری را بیشتر هدف قرار داده، در حالی که رهیافت محاسباتی محصول محورتر بوده و توانایی ارایه طرح‎های پیجیده را دارا می‏باشد، بنابراین با پیوند این دو رویکرد شاید طراحی تا ساخت انسجام بیشتری یافته و محصول نهایی شباهت بیشتری به ایده اولیه‎ای داشته باشد که در ذهن طراحان بوده است. این پژوهش براساس معیار هدف در گروه پژوهش های کاربردی، بر اساس معیار زمان گردآوری داده ها در گروه پژوهش های پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل افرادی است که در این زمینه دارای پیشینه پژوهش و مطالعه بوده و اطلاعات کسب شده از این طریق دارای روایی و پایایی قابل ملاحظه ای می باشد، حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS SAMPLE POWER برابر با 200 نفر و شیوه نمونه گیری در این پژوهش نمونه گیری تصادفی ساده می باشد. ابزار تجزیه وتحلیل اطلاعات پرسشنامه ای نرم افزارهایSPSS & AMOS می باشند. به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تی تک نمونه ای و مدل عاملی مرتبه اول استفاده گردیده است. یافته های این پژوهش نشان داد که؛ تحقق همبستگی و انسجام فرآیند ایده- محصول در زمان حال، منوط به استفاده درست و بجا از رویکرد ساخت تکاملی و رهیافت محاسباتی است. متغیرهای موجود در طراح شامل حدس، ارزیابی و تصمیم‎گیری باشد، در حالی که متغیرهای ابزاری منوط به رایانه شامل انجام محاسبات پیچیده و ارایه طرح‎های چندبعدی و پیچیده است. اهداف پژوهش:تبیین همبستگی ایده- محصول در روند ساخت تکاملی و رهیافت محاسباتی.بررسی نظام ساخت تکاملی در معماری سنتی و مدرن.سوالات پژوهش:ایده محصول در روند ساخت تکاملی و رهیافت محاسباتی چه نقشی دارد؟نظام ساخت تکاملی و رهیافت های محاسباتی چه تفاوت هایی در معماری سنتی و مدرن دارد؟
    کلیدواژگان: ایده، محصول، ساخت تکاملی، معماری سنتی، معماری مدرن
  • امیرعطا جولایی، سعید شاپوری*، مصطفی مختاباد امرئی صفحات 657-676
|
  • Mohsen Azarpira, Hamid Reza Ardestani Rostami *, Nasrolah Emami, Masoud Kheradmand Pour Pages 7-26

    The purpose of this study is to "study and analyze the structures of humanism in the mythical characters of fantasy epic poems Bahmannameh and Faramarznameh in accordance with the theory of self-actualization of Abraham Maslow" with a descriptive-analytical method. Library resources and research articles have been used to collect data. Research tools have been taking notes and taking notes. The statistical population is the epic poem of Bahmannameh of Iranshah Ibn Abi al-Khair, which was published in 1994 by Rahim Afifi and published by scientific and cultural publications. It was published in 2015. In epic poems such as Bahmannameh and Faramarznameh, we encounter many successful people. The main characters of these two epic works are comparable to Maslow's "theory of self-actualization" in behavioral, verbal and intellectual dimensions. In this study, first, Abraham Maslow's theory of "self-actualization" is presented. Then, in the main discussion, the successful fantasy mythological characters in these two epic works are explored and analyzed. It can be said that the special and extraordinary features of the fictional characters of Bahmannameh and Faramarznameh are compatible with "Maslow's theory of self-actualization" and have reached self-actualization with God-given talents.

    Keywords: epic, Mythical Fantasy Character, Abraham Maslow, Bahmannameh, Faramarznameh
  • Sware Amirashayeri, Lida Balilan Asl *, Dariush Satarzadeh, Farah Habib Pages 27-49

    Geometry has a special place in Iranian architecture (both pre-Islamic and post-Islamic). Basically, the purpose of using geometry in architecture was to develop and expand the forms and manifestations derived from nature to promote matter and express the principles and beliefs that were considered sacred in their essence in each period. In the period of Iranian-Islamic architecture, the main goal is perfection (the absolute sole of existence). Because geometry can be effective as a tool to improve the quality of the building and understand the meaning and concept of architecture, The aim of this study is to investigate the role of spiritual geometry (abstract world) and corporeal (material world) as a connection point and interface between meaning and body in the architecture of Soltaniyeh dome. The method of the present study is descriptive-analytical. A set of characteristics based on documentary and library studies as well as analyzes for geometry, in two spiritual parts, including symbol and corporeal geometry, including quantitative and qualitative aspects to investigate its role in the architecture of Soltaniyeh dome Is considered. The results of the research show that the spiritual geometry in the structure of the dome using the codes (numbers) and symbols (shapes) creates the most expression in the physical-spatial part. Also, the existence of laws and characteristics (qualitative and quantitative aspects (sizes)) of corporeal geometry, including symmetry, balance, coordination, etc., has caused the materials used in corporeal and material aspects to be improved and the ability to carry meanings, Increase in its corporation.

    Keywords: Geometry, Spiritual, corporeal, Persian architecture, Soltaniyeh dome
  • Faezeh Amiripouya, Khosrow Afzalian *, Iraj Etesam, Mohsen Tabbasi Pages 50-64

    The present study explores the place in Niavaran Cultural Center from the perspective of philosophical hermeneutics. The final goal of the research is the location of Dasein according to the form, space and place in Niavaran Cultural Center. The question now is, from Heidegger's point of view, what are the components of architecture in architecture? How does Heidegger's philosophical hermeneutics manifest itself in the Niavaran Cultural Center?In order to answer the above questions, logical reasoning method was performed based on qualitative, descriptive and analytical research methods with a philosophical hermeneutic perspective. Data collection is in two categories: documentary (library) and field. The researcher can conduct in-depth interviews by discovering the dimensions of approximation by reading shared texts from Heidegger and Schultz narration of location and users, can be used as a model to provide patterns and components. Achieve quality effects on architectural spaces in the process of understanding place and feeling this identity with space. The components obtained from the research findings to understand the location of Niavaran Cultural Center include: orientation, identification, skyline, dialectics of outside and inside, geometry and environment, which can be read to the extent of the impact of these components in the process of creating space.

    Keywords: Place, philosophical hermeneutics, Heidegger, Dasein, Niavaran Cultural Center
  • Morteza Pourmolaii, Rahmat Farahzadi * Pages 65-79

    The unity of the Islamic Ummah is that all Muslims, in spite of different views and tastes, act in a united and harmonious manner against the common enemies. Unity does not mean abandoning religions and their views and creating a new religion. Today, the enemies of Islam have targeted not only Muslims, but also Islam, the Qur'an, and valuable Islamic ideals. They get closer to their goals. For this purpose, we have dedicated the subject of this article to the study of religious principles (jurisprudential, theological and moral) of the principle of unity of Islamic courage with the focus on the thought of Imam Musa Sadr. At the beginning of the article, detailed information about the concept of unity, ummah, types of unity of the Islamic ummah, the importance and functions of unity, the role and principles of jurisprudence, morality, theology, jurisprudential, moral and theological obstacles to the unity of the Islamic ummah and Imam Musa Sadr's thought on the unity of the Islamic ummah. We have summarized the issues and mentioned a few suggestions that we hope to take a step towards the unity of the Islamic Ummah, which has a very high status.

    Keywords: Religious Principles, Islamic Unity, Imam Musa Sadr
  • Tayebeh Hatami Nasari, Araz Najafi *, Zarin Fakhar Pages 134-149
    The architecture of mosques has a special place in Islamic art. In this research, We try to focus on evolution of the dom over different eras,let us answer this question Have the domes changed a lot in the Islamic era Compared to their predecessor,s? Has the internal and extend Rise of dome,s been constant throughat the Islamic period Or hare there been ups and down,s daring this periods?Research has been done by descriptive – analytical method and drawing diagrams and analyzing information and library Studies. Among result,s of this study is increase in the Exteral rise ratio of the dome of mosque,s in the Mozaffari – Teimori priod and the de crease in this ratio is in the Safavi era.It is worth mentioning that the historical Course of transformation of the dome,s of Iranian mosgue,s has been from Khahi dome to Nar dome and from Nar dome to Shabdari dome
    Keywords: Typology, Dome, Geometry, Iranian- Islamic
  • Salar Hasanzadeh, Esmail Bani Ardalan *, Iraj Dadashi Pages 150-159
    The narration of flowers and chickens could be analyzed by the Panofsky iconology method. But here we are dealing with a motif that clearly does not deal with a particular story or event. Therefore, the content analysis of the work in this step must be done in a methodical and systematic way. In this article, a method of using the method of Gilbert's mythology of the time is considered by the author. The essence of Islamic art and consequently Islamic-Iranian painting, of which flowers and chickens are a small part. It is derived from the worldview and ideology of Islam and the source of its artistic creativity has a pre-textual system of representation. And its roots can be found in the archetypes, myths and mystical-romantic literature of Iran. In repeated encounters, the bird and the tree establish a cycle that continually creates and exalts. Behind every encounter with birds and trees lies a force or force that leads to a new creation. So, the archetype of the bird and the tree is the "new creation".
    Keywords: narrative, Flower, Chicken
  • Siroos Hosseinpour, Mohammad Hossein Pooriyani *, Hossein Ajdarizadeh Pages 160-175
    Political participation is a voluntary and conscious act that is done directly through legal and peaceful means in order to influence decisions related to the governance of society.Women have had a significant role in social changes, particularly political participation, in post-revolution Iran. In this regard, this study aims to achieve the sociological explanation of the political participation of Bakhtiari Lur and Arab women in Khuzestan province in 2019. The study design was descriptive-correlational and a questionnaire was used, the validity and reliability of which were approved under the supervision of experts and Cronbach’s alpha test (0.77), respectively. The population included female citizens over 18 years old and the sample size was calculated 584 based on Cochran’s formula and simple random sampling. The data analysis showed that the mean of the political participation of Bakhtiari Lor women (39.72) was more than Arab women (32.01). Furthermore, the tendency towards political participation among single women (35.01) was more than married women (33.10). Finally, considering the ethnic groups, Bakhtiari Lor women (33.56) had more tendency towards political participation compared with Arab women (27.15).
    Keywords: political participation of women, Ethnic Groups, National Identity, Arab, Bakhtiari women, art
  • Sanaz Khodakhah Jeddi, Vahid Ghobadian *, Saeid Tizqalam Zonouni Pages 176-186

    Housing and a suitable place to live have always been among the first human needs that try to increase the sense of satisfaction and improve the quality of life of people. Housing directly and indirectly has social consequences and harmful psychological effects. Data obtained from the questionnaires were analyzed by statistical analysis of Spearman correlation and regression tests in SPSS software. Multivariate regression analysis was used to investigate the research hypothesis. The statistical population is the neighborhoods of District 12 of Tehran and according to field studies, 383 sample volumes were randomly selected according to the Cochran's formula. The results show that out of 10 indicators of quality of life that have entered the regression test, 5 indicators of economic justice, personal well-being, satisfaction with access, quality of environment and housing have entered the model and explain 46% of the changes related to the dependent variable. This relationship is significant in all 12 mentioned neighborhoods with a calculated significance of less than 0.05 and the relationship between the quality of housing variable and the quality of life in Darvazeh Shemiran neighborhood with a significance of 0.0574 and more than 0.05 is not significant. Quality of life, next round Economic and environmental were directly related to the variable of housing quality; the positive relationship of three dimensions of physical, environmental and welfare and comfort with the variable of quality of life was established.

    Keywords: Living spaces, Quality of Life, Housing, District 12 of Tehran, Economic Justice
  • Hadis Davoodeh, Behzad Vasiq *, Mohammadebrahim Mazhari Pages 187-204
    Attention to human life and the manner of his presence and behavior is one of the main concerns in architectural design. One of the approaches in this regard is narrative-based and scenario-based thinking in architecture and its education. The purpose of this study is to investigate the role of screenwriting and its opportunities in the design training workshop. The research is a ‏‏survey research method and is the result of processing workshop of University of Tehran in architectural design workshops. architecture students of “Designing my villa” reports of teaching process of participated in the research and their design performance quality have been evaluated with scenario planning method. During 6 weeks period (one 4 hours session per week). The research has been done by quasi-experimental method and has been studied in two parts: qualitative and quantitative. Data were analyzed using paired t-test using SPSS software version 22. Results There was a significant difference between the mean scores of the design test in the pre-test and post-test stages P (P <0.05). The type of scenario (spaces, activities, field visualization, etc.) affects the next stages and the percentage of people tending to user-centered (55.77%) and event-oriented (28.85%) approaches after scriptwriting training has increased. Then, scriptwriting training and related exercises have positive feedback in advancing and facilitating the design process. Scenario planning is a basic of strategic design and also utilizing the same principles in problem solving. The findings of this research can be used in instruction, curriculum development, and designing new buildings.
    Keywords: Architecture Training, Narration, scenario writing, Architectural Design
  • Gholamreza Radmehr, Mohammad Hossein Nazemi Ashani *, Seyed Alireza Hosseini Pages 205-226
    The purpose of this article is to study the jurisprudence and law of the civil liability of the government for the livelihood of the people with a view to the reflection of social stability and justice in contemporary graphic works. Islamic economics, whether as a system or a school of economics, is influenced by some Muslim economists and influenced by the worldview and value system of Islam. Explaining the relationship between the Islamic value system and Islamic economics, as well as explaining how these values ​​crystallized in the Islamic economic system, has been the subject of much discussion among Muslim economists. From another point of view, citizenship rights as one of the rights of citizens has a special effect on the government, which has four main areas: civil, political, economic, social and cultural. Although the right to livelihood and welfare is in the socio-economic sphere; But it also affects other areas. In other words, the government has a civil responsibility in this area, and therefore it must fulfill this responsibility properly and completely. The existence of relevant laws in this field, including the Constitution, the Islamic Penal Code, the Civil Liability Law, the Labor Law, the Compulsory Civil Liability Insurance Law, as well as the Maritime Law, demonstrates this responsibility of the government, which has made it obligatory to ensure the welfare of citizens. In special circumstances. These laws are based on jurisprudential and legal principles, which in general remind the principle of Islamic justice.
    Keywords: Civil liability of the government, Jurisprudence, Law, Livelihood, contemporary graphic works
  • Tooran Razmjoo, Abdolhosein Farzad *, Farhad Tahmasbi, Roghayeh Sadraei Pages 227-238

    The culture and civilization of any country can be identified through the literature of that country.In other words, literature is like a mirror that reflects the culture and civilization of each country. Russia and Iran are among the countries where the novel is widely circulated and writers from both countries have been influenced by political, social and cultural developments to write novels .Ali mohammad Afghani and Dostoevski are among the writers who by studying their works you can see that there are some similarities in the way they write in this article. We try to discuss the role of woman from the perspective of these two and we answer the question of what similarities and differences exist between the two novels "Shohar ahoo khanom" by Ali mohammad Afghani and "Ablah" by Dostoevski. By studying the works of these two authors, it can be seen that Ali Mohammad Afghani was influenced by Dostoevsky in his storytelling style. The research method in this article is descriptive-analytical with a comparative approach.

    Keywords: Shohar ahoo khanom, Ablah, Ali mohammad Afghani, Dostoevski, Woman's face
  • Faramarz Rezaei, Mohammad Ali Chetsaz *, Shapour Behyan Pages 239-259
    States and societies constantly strive to take advantage of the maximum political participation of their citizens. As the other side of the coin of political participation, political indifference can weaken or even halt the national development process. The present study hence aimed to investigate the Impact of Urban Graphics on Social and Economic Issues and Its Impact on Citizens' Political Indifference, Khuzestan Province, Iran, in 2019.This was an applied descriptive-correlational study. The statistical population consisted of all citizens of Ahvaz aged over 18 years (N=800,000), 385 of whom were selected as the sample based on the Cochran formula and random sampling. The data were collected through an author-made questionnaire whose validity was confirmed by professors (face validity) and its reliability was assessed by Cronbach’s alpha (0.84). The data were statistically analyzed by correlation coefficient and multiple regression tests in SPSS. The results showed that political indifference had a significant relationship with gender, religiosity (doctrinal, consequential, ritual, emotional, and empirical), tendency for national identity, social trust, sense of social justice, and satisfaction with the quality of life. However, such a relationship was not found between political indifference and age. The regression results indicated that the studied variables altogether managed to explain 0.38 (R2=0.38) of the variance of political indifference.
    Keywords: political indifference, Urban Graphics, Tendency for national identity, Sense of Social Justice
  • Alireza Rezayinejad, Mehdi Mohamadinia *, Ahmad Mojavezi Pages 260-280
    One approach that has changed researchers' perceptions of language teaching and use in recent decades is the foundation body approach. According to Barberi and Eckart (2007), "body linguistics is an approach to the study of language that examines patterns of language use using a set of computer textual principles" (p. 321). Due to the lack of systematic and coherent research studies in this field, the present study examines the metaphor of foreign language learning. For this purpose, after selecting 90 male and female language learners in several language schools, they were first tested for homogenization in terms of language skills and classified into two levels of intermediate and advanced skills, the Oxford level test. The researcher then randomly selected several sentences using the terms used by the researcher through the Internet Frequency Logger (COCA). The control group was given a list of terms and their meanings and the experimental group was given the same terms but with the sentences in which the term was used. After two weeks, metaphorical tests were taken from both groups. The collected data were inferentially analyzed using independent t-test and one-way analysis of variance.
    Keywords: Metaphors, increase the rate of learning, consolidation of foreign language content, Memory
  • Majid Rafati, Parviz Zia Shahabi *, Abbas Masoudi, Malek Hosseini Pages 281-304
    Poetic theories in contemporary times and in connection with them, contemporary poetry is influenced by structural linguistics or language as the subject of science. An approach to language that must be based on the theories of Ferdinand de Saussure. He defined language in a cycle of phonetic signals and meanings that remain limited in the mental imagination, and marked the beginning of the unifying space of twentieth-century formalist and abstract rhetoric. This approach to language and literary theory has an essential relation to Cartesian subjectivism, which is based on the separation of the mind from the object, in contrast to Heidegger's improvisation of man-in-the-world and the ontology of language, as well as the intersection of man and world in Merleau-Ponty's body phenomenology. Placed.For Heidegger, only where there is language is the world, and we always find ourselves in the space that language opens, and it seems that this is the phenomenal space that can be in the world-being of man on the one hand and in the-language-being of man on the other. To connect; Because language and the world are presented to us simultaneously, and the mode of existence of both is spatial. Thus, space and the perception of language as space, as opposed to the perception language as form, is the origin of poetry and the rhetoric of space, a theory in which poetry is not embodied in an aesthetic approach to form and content, but in its openness to the world. It must be weighed against man,
    Keywords: subjectivism, Formalism, ontological language, phenomenological space
  • Explain the role of the mosque in the cohesion of the physical-spatial structure of the neighborhood
    Vahid Sarafraz, Reza Kheyredin *, Mehran Alalhesabi Pages 305-325
    In terms of the nature and type of study, it is a concept; in terms of the study method, it is descriptive-analytical. "Social solidarity" and "physical-spatial cohesion" are two interrelated concepts. It seems that one of the reasons for the decrease in this relationship should be sought in the lack of coordination and balance between the two. On the other hand, in Islamic cities, monotheism is one of the principles of Sharia in Islam. has brought. Thus, recognizing and manifesting the principles governing societies will be an operational strategy for the cohesion and integrity of the environment. The results showed that among the indicators that make the mosque as a cohesive element in the city are unity, unity of the nation and the behavior of the mosque as the most important criteria for the decisive role of the mosque. Also, the mosque and its impact on its surrounding area, in the chaotic and unfavorable conditions of the urban structure, is a quick-return strategy on a micro and metropolitan scale. The design of the mosque in a way that meets the requirements of its time will turn the worldview in the living space into objectivity. In addition to meeting the material and spiritual needs in the living space, the mosque has always been unifying and an indicator of the identity of Islamic-Iranian neighborhoods.
    Keywords: mosque, cohesion, structure, physical-spatial, Neighborhood
  • Ali Sargazi, Mahin Sharifi Esfahani *, Mohamad Hadi Amin Naji Pages 326-340

    One of the main factors that cause the devil to interfere in human thoughts and actions and affect it is exaggeration in religion. One of the most important threats to religion in every day is misconceptions in this area. One of the most important religious misconceptions is exaggerated beliefs and thoughts. These beliefs can have adverse consequences in various areas related to religion, including a kind of baseless conflict between religion and reason or religion and science that arises from some exaggerated beliefs. In Islam, the middle of the first century AH, ie the period of the caliphate of Imam Ali (as), is the origin of the emergence of exaggerated ideas or excesses in religious beliefs among Muslims. Not only did these beliefs not disappear in the following centuries, but they continued on their way, openly and secretly, until in the time of Sadeghin (AS), they became currents that systematically tried to fabricate hadith and promote beliefs. In the present study, by passing an exaggeration from the point of view of the Imams and the books of the Ahl al-Bayt, which sometimes causes methods such as examining the document and trusting the famous sayings and books in recognizing them, are ineffective. Then, by examining and analyzing examples of important hadiths that have been a refuge for exaggerated thoughts so far, the method of discovering exaggerated beliefs, relying on the method that has been emphasized by the Imams (AS), reveals the explanation and rejection of these ideas.

    Keywords: Exaggerated thought, religious beliefs, beliefs, Exaggeration
  • Malihe Soleimanisadr, Marjan Khan Mohammadi *, Vahid Ghobadian, Farhad Shafipour Motlagh Pages 341-363

    The aim of the present study was to analyze the Iranian-Islamic architecture of the contemporary period from the perspective of traditional architecture masters based on the shrine of Imam Masoumeh. The method of the present study was qualitative-phenomenological. The sampling method was purposeful to the point of saturation and thus 18 professors of traditional architecture were selected for the research. To complete the required codes, 41 articles related to Islamic architecture from valid domestic and foreign databases were used. The data collection tool for the qualitative method was in-depth interviews. The seven-step method was used to analyze the data. In general, the results showed that the views of traditional architecture masters on the quality of Islamic architecture based on the shrine of Imam Masoumeh (AS) including 9 comprehensive themes (perception of unity, perception of value, perception of heaven, perception of place, perception Immortality, perception of meaning, perception of the universe, perception of purposefulness of the universe, perception of rational life), were 29 organizing themes and 252 basic themes.

    Keywords: Iranian-Islamic architecture, the shrine of Imam Masoumeh (PBUH), masters of traditional architecture, architectural thinkers
  • Homa Seidalmassi, Gholamreza Talischi *, Mohammad Mehdi Soroush Pages 364-378

    In this study, we examined the sensibility and body perception in the experience of architectural space in the traditional market of Kermanshah. The method of this research is qualitative and using the phenomenological approach seeks to analyze the representation of sensory and bodily perception in the experience of architectural space. The method of data collection is semi-structured and semi-in-depth interviews. The sample size was selected based on theoretical saturation logic and at the same time as the interviews, 16 people were selected, 7 of whom were women and 9 of whom were men. The data analysis method of this research is thematic analysis. The results of this research were presented in the form of a conceptual model in three states of substrates / conditions and the spatial and spatial position and position were presented in the form of 3 categories. Adaptation in the form of body surroundings and emotions in the security and spirit of the market space was presented. Kermanshah market environment includes the person's body with its shape and structure and gives security to the person's body and the person defines himself in the open environment with sensory and conscious communication, in relation to the past and also meeting human needs. The spirit of this place will communicate

    Keywords: Sensuality, body perception, traditional market of Kermanshah, Security, spirit of Space
  • Fatemeh Shad, Alireza Ismaili *, Isa Hasanzadeh Pages 379-393
    This research investigates the effect of local media on lifestyle in Bojnourd city through correlation and applied methods. The sample size was 380 people by cluster random sampling method. The purpose of this study is to investigate the impact of local media on lifestyle in Bojnourd and to examine the components of local media on lifestyle in Bojnourd and seeks to answer two questions, so that local media on lifestyle in Bojnourd What effect do local media components have on lifestyle? Smart statistical software and structural equations were used to analyze the data. The hypotheses were tested by calculating Pearson correlation coefficient and modeling structural equations with a partial least squares approach. The research results showed; The average lifestyle and local media are average. Also, the correlation between local media and lifestyle variables is equal to 0.026. The value of Cronbach's alpha coefficients and combined reliability for all variables in the study is more than 0.7 and for data analysis, SPSS and PLS software were used. According to the results of the study, local media on the lifestyle of citizens in the city. Bojnourd is effective.
    Keywords: Life style, Local media, Citizens of Bojnourd
  • Amir Shayanian, Fatemeh Mozaffari Qhadikolaei * Pages 394-407
    This research deals with an efficient approach to achieve energy efficiency optimization solutions with emphasis on the thermal role of atrium in commercial centers in the central part of Tehran and based on simulation. These studies, which are performed with high computational accuracy and dynamic modeling with design builder software, show that the potential for increasing productivity and energy savings in these buildings is very high. One of the main features of this doctoral dissertation is the use of 9 simultaneous variables and the application of a combination of architectural techniques and intelligent technologies in the building based on computer simulation. The research method in this research, according to its nature, is simulation with a case study and analytical approach and in terms of application type. In this research, first, the basic model is validated according to the consumption bills of the desired business center. It is then analyzed by comparing 11 different phases in the software. After applying energy efficiency and building intelligence solutions, it is found that the central atrium in short-level (3 floors), medium-level (5 floors) and then high-rise (13 floors) commercial centers, respectively, better efficiency than the base model without Apply solutions and remove the side walls in these atria, improve natural ventilation in the building
    Keywords: optimization, Energy, Atrium, commercial, Tehran
  • Alireza Shariari, Sayed Asadolah Athari *, Aliakbar Amini Pages 408-425

    The purpose of this article is to investigate the impact of Borjam on Iran's economic development between 1394 and 1397. Borjam's study can be considered not only politically, regionally and supra-regionally, but also economically. Its economic dimension will not only affect Iran's domestic economy, but also its consequences in foreign and domestic markets. In the oil and gas sector and non-oil materials. After the nuclear deal in 2015 and its passage, its effects and consequences in the Iranian market, both abroad and at home, can be examined. It is not a historical event, although it is a turning point in the political and economic history of Iran. But it is possible to examine all the potential quantities of Iran, both before and after Borjam, and to achieve new quantities and even theories. It is even possible to go a step further and make Borjam a freeze in the foreign market and examine the potential of Iran. Considered in maintaining its domestic market. Economic resistance is also a new issue that is one of the consequences of Barjam.

    Keywords: Borjam, Development, Economic Development, Iran, Politics
  • Nima Sayad, Hossein Zabihi *, Zahra Sadat Saeideh Zarabadi Pages 426-445

    In recent decades, due to the deterioration of environmental conditions worldwide, attention has been given to environmental and ecological issues by theorists, planners and urban designers. Urban Place experts are no exception. The aim of this study was to provide a conceptual model to explain the relationship between urban place theory and landscape ecology and then turn this model into a pattern. In the pattern presented in this research, using the landscape ecology approaches, the creation of an urban place has been done by determining the position of the components involved in it. The model presented in this study as Eco Place Pattern has four Physical, Activity, Meaning and Ecological components. There are a number of criteria for each component, which include twelve criteria. These criteria include: Landscape Ecology, Accessibility, Human Scale, Readability, Flexibility, Visual Beauty, Environmental Comfort, Security and Safety, Activity, Attention to Economics, Sensational Richness and Identity. The Shohada-ye Khalij-e Fars Lake was selected as case study and it compliance with the Eco Place pattern was investigated by ANP method. The results of the studies show the extent of it high compliance with the proposed model, but due to the importance of changes in the landscape ecology principles, modification of ecological trends in order not to reduce the quality of these urban places is recommended.

    Keywords: Public space, Urban Place, landscape ecology, Eco Place
  • Sima Abedi, Hassan Sajadzadeh *, Marjan Khanmohammadi Pages 446-470

    Residential textures and neighborhoods, like other urban textures, have been exposed to major challenges and changes due to rapid urban change. Accordingly, the above research aims to explain the comprehensive framework of social resilience in biological assemblies, using a descriptive-analytical method and using a quantitative approach; Using heuristic factor analysis test and structural equation model; It seeks to increase the capacity and resilience of neighborhoods and design resilient bio-complexes. To collect information, the library-documentary method and a questionnaire were used. The statistical population of the study consists of residents of three neighborhoods named Kalpa, Haji and Kababian. The sampling method was simple random and the sample size was calculated based on Cochran's formula of 386 people. In order to measure the internal validity and reliability of the questionnaire, Cronbach's alpha (0.784) and for convergent validity (0.892) the extracted variance (AVE) was used, which indicates the high validity of the questionnaires. dimensions of social capital, including; Social trust, emotional support, social bonding, and social mediation are ranked highest among other dimensions, respectively, based on the variance explained; Among these, the social trust of residents towards local organizations and institutions with a factor load of 0.795 percent is the most important variable constituting the social network index with a total variance of 8.620 percent. The results of the present study, with studies conducted with heuristic factor analysis, show that the four indicators of social capital, including: social network, social participation, social cohesion and social norms, are more effective than other indicators.

    Keywords: Resilience, Social Resilience, Biological assemblies, Neighborhoods of Hamadan
  • Reza Oryaninezhad, Omid Dezhdar *, Mohammad Mehdi Soroush Pages 471-488

    In organizing the mosques of the Safavid period in Isfahan, one can find principles that have been the decision-making infrastructure of the designers of this period for designing designs and decorations. It is a combination of nest-to-nest quality in quantity, which in the qualitative stage uses two separate techniques for identification and communication, which include Delphi and coding, and in the quantitative part with inferential statistical tests. There are space users in these mosques, which due to lack of accurate information has been calculated using Morgan table, which 384 people are selected to select the highest number. The results of interviews with those experts were analyzed with ATLASTI software and in a quantitative part with inferential statistical tests and using SPSS software, the factor share of each symptom was examined. Findings show that the highest factor share is related to the formation of large and small spaces, which include the altar, basin, nave, courtyard of the mosque, dome, with a value of (1,000) and the lowest factor share. To architectural materials with a value of (0.523). The arrangement of spaces in mosques in the Safavid period, especially the mosques of Sheikh Lotfollah and Imam, has caused the idea of ​​a calm and beautiful space to be formed and a rich and wonderful combination has been invented.

    Keywords: Shiite symbols, levels of sense of place, holy places of the Safavid era, Imam Mosque, Sheikh Lotfollah
  • Farzaneh Ghazali, Mahnaz Ramezani *, Maryam Youzbashi Pages 489-504
    Communication is one of the most important human actions that enables him to convey his desires and needs to others. Communication can be called the process of understanding and understanding, which in terms of process refers to all speech, writing and action (motor-non-verbal) activities that are used to convey the meaning and meaning from one person to another person, group or ... another. Verbal communication in literary works in the form of characters' conversations with themselves, God or others pursues goals and functions. Hadigheh Sanai, as one of the most prominent mystical and educational works of Persian language, is one of the works in which the theological communication presented in it pursues special educational and social goals, etc. This study intends to explain the social functions of verbal communication by examining the verbal communication of Hadigheh Sanaei in a descriptive-analytical method. The study of Hadith's verbal communication indicates that in most of the verbal communication presented with the dominant audience of this work, ie others, educational and social goals such as providing advice and awareness to the audience and enjoining the good and forbidding the evil through persuasive, referential maps And the literary language is followed.
    Keywords: verbal communication, social functions, persuasive, Referential
  • Masoumeh Ghasemi, Bani Ardalan Ismail *, Ali Sadeghi Shahpar, Hossein Ardalani Pages 505-518
    AbstractIn the text world, texts are in discourse with earlier and later texts. Signs, which are considered as one of the most powerful elements of the literary language of the "textual world", are constantly creating meaning in the process of companionship. In intertextual discourse and the absence of the author, there is no single interpretation of the text and no beginning to the text and its destination is invisible. It is only intertwined layers of text and audience readings, a reading which leads to creating innumerable meanings due to the nature of written texts. Barthes makes it possible for emerging the meaning through announcing the symbolic death of the author, as he found that the existence of the author always carries presuppositions which call the text to be judged; however, however, the literary work provides the possibility of objectifying meanings in the audience's sensory perception in the absence of the subject in a way that is inherent in literary language.
    Keywords: text world, literary work, author, audience
  • Yashar Qarachmani Asl, Mohammad Baharvand *, Sahar Toofan Pages 519-538
    Over the past few decades, the emergence of novel computational theories and methods inspired by biological systems has made it possible to have a deeper understanding of the principles of form creation. The patterning and imitation processes go beyond the formal scope to encompass the entire knowledge of how biological components are formed, providing valuable area for pattern generation. Such a new method of imitating nature can be found in algorithmic design, which is to make use of computation as the main part of computer activities through algorithms and codes and programs, like a genom in nature. The main goal of this research is to provide a clear framework and a systematic approach to the role of computational generative systems in the form generation process. For this purpose, the present study uses a descriptive-analytical method based on library research, to study and categorize and describe characteristics, mechanism of the computational systems used in form creation and Compare them. It concludes that computational systems inspired by biological principles can play an important role in the process of computational form generation in architecture.
    Keywords: Form Generation Process, Generative Systems, Computation, Algorithm
  • Monire Gholizade, Masome Hafeze *, Mahmod Rezaanvari Pages 539-559

    Green architecture is one of the new trends and approaches in architecture that has been considered by many designers, managers, urban planners and building designers in recent years. This new architecture, which arises from the concepts of sustainable development, seeks to adapt and harmonize with the environment, one of the basic human needs in today's world. Therefore, the purpose of this study is to evaluate the fulfillment of criteria and principles of green architecture from the perspective of citizens as the main actors of Rasht. . Finally, for data analysis, SPSS software, one-sample t-test and Excel software were used. Then, using the sustainability barometer model, the sustainability of green architecture in Rasht was measured from the citizens' point of view. Research components include energy conservation, working with climate, reducing the use of new resources, respect for the site, respect for users. The results show that the sustainability of green architecture was average (0.48); This indicates the unfavorable situation in all components of green architecture in the city of Rasht. But the point to consider in this weak stability (0.396) is the energy protection component compared to other components; This is due to the lack of change and culture in the use of new energy.Question:1. What effect does environmental harmony have on green architecture?2. What effect does environmental compatibility have on green architecture?Target:1- Green architecture has a sustainable effect on the environment.2. Green architecture has a tremendous impact on harmony with the environment

    Keywords: Green architecture, Citizens, Sustainability, Rasht city, barometer model
  • Abbas Kamaladini, Shahrzad Sasanpour *, Manijeh Sadri, Masomeh Garadagi Pages 560-579
  • Zohreh Mortezazadehtoori, Hosein Parsaei *, Soozan Jahanian Pages 580-595
  • Eefan Mirbalochzahi, Askar Jalalian *, Behroz Behbodian Pages 596-615
    The right to a healthy environment is one of the fundamental human rights in the world today, the sensitivity and attention to which, given the advancement of science and technology from the uncontrolled growth of industries and uncontrolled development activities, increasing the Korean population The earth and the pattern of consumption in the world have originated, so much so that its conservation is one of the most important issues of the late twentieth century. According to the teachings of Islam, preserving nature and not destroying it is a divine duty. Many narrations explain the rights of environmental elements in different ways and oblige human beings to preserve those rights. Therefore, in this article, using the documentary method, it tries to answer the question of what is the analysis of the third generation of human rights in Islamic jurisprudence with emphasis on the right to a healthy environment. The results show that the protection of the environment as a human right is repeatedly seen in Islamic teachings and human rights and the realization of this right creates a collective responsibility in the form of legal responsibility for its protection, Research question:1. How to protect the environment as a human right in Islamic teachings and human rights2- How to use the rights of environmental elements and reflect the images of natureResearch
    purpose
    1- Study of environmental protection as a human right in Islamic teachings and human rights2- Examining the rights of environmental elements in nature images
    Keywords: Environment, The right to a healthy environment, Human rights, Islamic Jurisprudence
  • Tina Niknam, Raziyeh Zavarian *, Mahnaz Ramezani Pages 616-635
    Examining the degree of abnormality in the poetry of contemporary poets shows the extent of their ability to highlight words, since it is one of the most important factors in transmitting the culture of language. The type of use of language is one of the most important characteristics of poets. In this article, by reviewing the concepts related to the importance of Russian formalists and Leach's division, we examine the different manifestations of abnormality in the poems of Rahi Moayeri and Mehrdad Avesta. The purpose of this study is to investigate semantic abnormalities based on Leach theory in the poems of both poets. The purpose of this article is to apply the findings of linguistics and introduce scientific reasons for the attractiveness and permanence of the studied works and to know more contemporary poets and enjoyment. Better than their poetry and creating the necessary ground for further research and studies in this field, for interested researchers and students, has doubled the importance of the present study. This study aims to answer the questions raised. Answer. Have Rahi Moayeri and Mehrdad Avesta benefited from semantic aberration or not? And which of the concepts of semantic abnormality (body concept, fluid concept, animal concept, plant concept and human concept) has the highest and lowest frequency in Rahi Moayeri and Avesta poems? With a deep look at the theoretical foundations, the characteristics of semantic abnormality in the poems of Rahi Moayeri and Mehrdad Avesta have been studied. Is expressed.
    Keywords: Emphasis, semantic aberration, Rahi Moayeri, Mehrdad Avesta, Leach theory
  • Seyedeh Azin Niknam Asl, Kaveh Bazrafkan *, Parisa Alimohammadi Pages 636-656
    This study aims to explain the idea-product correlation in the process of evolutionary construction and computational approach. This research is based on the criterion of purpose in the group of applied research, based on the criterion of time of data collection in the group of survey research. The statistical population of this study includes people who have a history of research and study in this field and the information obtained through this has considerable validity and reliability. The sample size in this research using SPSS SAMPLE POWER software is equal to 200 people and Sampling method in this study is simple random sampling. Data analysis tools are questionnaires of SPSS & AMOS software. In order to test the research hypotheses, the first-order sample test and factor model have been used. The findings of this study showed that; Achieving the solidarity and coherence of the idea-product process at the present time depends on the correct use of the evolutionary construction approach and the computational approach. The variables in the designer include conjecture, evaluation, and decision making, while the computer-dependent tool variables include performing complex calculations and presenting multidimensional and complex designs. In the present age, despite software advances as well as the use of various approaches such as evolutionary construction and computational approach, designers are less successful in linking their ideas to the final product.
    Keywords: Idea, Product, evolutionary construction, Traditional Architecture, Modern Architecture
  • Amir Ata Joolaei, Saeid Shapoori *, Seyed Mostafa Mokhtabad Amreei Pages 657-676