یافته های سیتی اسکن مغز در بیماران اپیلپتیک مراجعه کننده به درمانگاه مغز و اعصاب کرمانشاه

پیام:
چکیده:
زمینه

نتایج مطالعه تصویربرداری در بیماران مبتلا به اپیلپسی در مراکز تحقیقاتی، بیانگر شیوع بالای ضایعات ساختمانی در آن ها است. چون چنین مطالعاتی معمولا بر روی بیماران با احتمال بالای ابنورمالیتی های مغزی صورت می گیرد و از روش های پیشرفته تر جهت کشف ابنورمالیتی ها استفاده می شود، شاید نتایج مطالعات این مراکز برای مراکز درمانی معمولی کاربردی نباشد. هدف این مطالعه، بررسی یافته های سی تی اسکن مغز در بیماران اپیلپتیک مراجعه کننده به درمانگاه مغز و اعصاب می باشد.

روش ها

این مطالعه به صورت مقطعی طراحی و داده هایی از قبیل سن، جنس، نوع صرع و یافته های سی تی اسکن از روی پرونده پزشکی 931 بیمار با تشخیص اپیلپسی در سال های 86-1375 جمع آوری و با روش های آماری مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

متوسط سن بیماران 24 سال بود. 473 بیمار صرع تونیک کلونیک جنرالیزه و 325 بیمار صرع فوکال موتور داشتند. از بین 905 بیماری که سی تی اسکن مغز داشتند 125 اسکن (8/15%) غیرطبیعی گزارش شد. موارد غیرطبیعی گزارش شده شامل: ضایعات عروقی (6/6%)، ضایعات فضاگیر (5/2%)، مالفورماسیون تکاملی کورتکس (5/2%) و ضایعات غیراختصاصی (5/2%) بود. بیشترین موارد غیرطبیعی در صرع فوکال موتور وجود داشت.

نتیجه گیری

بیشترین میزان ضایعات در بیماران با صرع فوکال حرکتی دیده شد، اما این میزان کم تر از سایر مطالعات بود. این امر ممکن است اشتباهات تکنیکی در انجام سی تی اسکن یا تفاوت در اتیولوژی صرع فوکال موتور در جمعیت های مختلف را نشان دهد. پیشنهاد می شود توجه بیشتری در انجام سی تی اسکن مغز در بیماران مبتلا به اپیلپسی اعمال گردد

زبان:
فارسی
در صفحه:
43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1000879 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!