فهرست مطالب

Kermanshah University of Medical Sciences - Volume:16 Issue: 1, 2012

Journal of Kermanshah University of Medical Sciences
Volume:16 Issue: 1, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/02/02
  • تعداد عناوین: 13
|
  • مقالات پژوهشی
  • صدیقه احمدی، مهوش جعفری، علیرضا عسگری، مریم صالحی صفحه 1
    زمینه
    دیازینون یکی از مهم ترین ارگانوفسفره ها است که به عنوان حشره کش در کشاورزی و صنعت استفاده می شود. بعضی از ارگانوفسفره ها قادرند باعث تولید رادیکال های آزاد و ایجاد اختلال در سیستم آنتی اکسیدان شوند. آنتی اکسیدان های آنزیمی و غیرآنزیمی نظیر سوپراکسید دیسموتاز (SOD)، کاتالاز (CAT)، گلوتاتیون S- ترانسفراز (GST) و گلوتاتیون (GSH)، مانع اثرات نامساعد رادیکال های آزاد می شوند. هدف این مطالعه ارزیابی اثر دیازینون بر سیستم آنتی اکسیدان طحال موش صحرایی است.
    روش ها
    موش های نر نژاد ویستار به صورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند: گروه کنترل، روغن ذرت را به عنوان حلال دیازینون و سه گروه آزمایش، دیازینون را در دوزهای 30، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن به صورت تزریق داخل صفاقی دریافت کردند. 24 ساعت پس از تزریق، حیوانات بیهوش و بافت طحال جدا گردید. بعد از هموژنه کردن بافت طحال، فعالیت آنزیم های SOD، CAT، GST و لاکتات دهیدروژناز (LDH) و نیز میزان GSH و مالون دی آلدئید (MDA) توسط روش های بیوشیمیایی اندازه گیری شد.
    یافته ها
    فعالیت آنزیم های SOD و GST در دوزهای بالاتر از mg/kg30 دیازینون به طور معنادار افزایش یافت، در حالی که فعالیت CAT و غلظت GSH در مقایسه با گروه کنترل کاهش نشان داد.
    نتیجه گیری
    سم دیازینون باعث القاء تولید رادیکال آزاد و ایجاد استرس اکسیداتیو وابسته به دوز می گردد. تغییر فعالیت آنزیم ها و کاهش غلظت GSH، احتمالا نشان دهنده نارسایی سیستم دفاعی آنتی اکسیدان برای مقابله با رادیکال های آزاد و آسیب اکسیداتیو بافتی می باشد.
  • منیره محجوب، عباس عظیمی، جواد هرویان، حامد معینی مقدم، فاطمه محجوب صفحه 10
    زمینه
    با توجه به اثرات مضر نور خورشید، به ویژه اشعه ماوراء بنفش روی چشم انسان، لازم است که محافظت چشم ها با روش های مختلفی از جمله عینک های آفتابی صورت بگیرد. این عینک ها در رنگ های مختلفی طراحی شده اند. هدف از این تحقیق، بررسی اثر رنگ های مختلف عینک های آفتابی روی حدت بینایی، حساسیت کنتراست، دید بعد و دید رنگ می باشد.
    روش ها
    برای انجام این تحقیق، 81 فرد نرمال را به صورت تصادفی از میان دانشجویان علوم پزشکی زاهدان با میانگین سنی 21 سال انتخاب کردیم. سپس تیزبینی را با چارت اسنلن، حساسیت کانتراست را با Combridge low contrast grating chart، استریوپسیس را با تست TNO و دید رنگ را با تستD15 در اتاق با روشنایی 991 لوکس و در آفتاب با روشنایی 54000 لوکس بدون فیلتر و با فیلترهایی در 4 رنگ خاکستری پلاریزه، سبز، قهوه ای و خاکستری مورد ارزیابی قرار دادیم.
    بحث: میانگین حدت بینایی در روشنایی معمولی و در آفتاب 10/10 بود. آزمون تی زوجی، تفاوت معناداری را در حساسیت کانتراست در آفتاب و در روشنایی معمولی نشان نداد. آزمون آنالیز واریانس، تفاوت معناداری بین استریوپسیس با فیلترهای رنگی و بدون فیلتر نشان داد (05/0(P<. ولی تفاوت معناداری بین دید رنگ با فیلتر و بدون فیلتر در آفتاب با تست آماری ویلکاکسون وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    عینک های آفتابی باعث افزایش حساسیت کنتراست در آفتاب می شوند و این افزایش در رنگ خاکستری و قهوه ای بیشتر از سایر رنگ ها است. همچنین این دو رنگ، کم ترین تاثیر را روی کاهش دید عمق دارند
  • عطا شاکریان صفحه 16
    زمینه
    متغیرهای شخصیتی از جمله عوامل موثر بر سازگاری زناشویی می باشند. ویژگی های شخصیتی در تمام زمینه های زندگی و روابط اجتماعی انسان جلوه گر می شود و در مساله پراهمیتی چون ازدواج، سازگاری زوجین و رضایت، آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش ابعاد شخصیت و جنسیت در پیش بینی سازگاری زناشویی است.
    روش ها
    این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری دانشجویان مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی کردستان بودند. حجم نمونه شامل 224 زوج دانشجو بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ایدومرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل آزمون های نئوفرم کوتاه و سازگاری زناشویی لاک- والاس بود.
    یافته ها
    ضرایب رگرسیون هر یک از شش متغیر پیش بینی نشان می دهد که برونگرایی (05/0>P)، دلپذیر بودن (01/0>P)، وظیفه شناسی (01/0>P)، روان نژندی (01/0>P) و جنسیت (05/0>P) می توانند واریانس متغیر سازگاری زناشویی را به صورت معنا دار تبیین کنند. همچنین ضریب تاثیر متغیر جنسیت (436/0=B) با توجه به آماره T نشان می دهد که متغیر جنسیت با اطمینان 99/0 می تواند تغییرات مربوط به سازگاری زناشویی را پیش بینی کند به این معنی که سازگاری زناشویی زنان در این مطالعه بیشتر از مردان بود.
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش در بررسی نقش ابعاد شخصیت و جنسیت در پیش بینی سازگاری زناشویی نشان می دهد که ویژگی های شخصیتی برون گرایی، دلپذیر بودن، وظیفه شناسی، روان نژندی و جنسیت می تواند سازگاری زناشویی را پیش بینی کند.
  • امید امان الهی، منصور رضایی، آرش گلپذیر صفحه 23
    زمینه
    باتوجه به میزان بالای آپاندکتومی های منفی، پیدا کردن راهی برای کاهش این موارد منفی ضروری است. این مطالعه به بررسی میزان حساسیت و اختصاصی بودن سونوگرافی شکمی در مقایسه با معیارهای بالینی الوارادو در بیماران مشکوک به آپاندیسیت می پردازد و سعی دارد تا جایگاه مناسب سونوگرافی شکمی را در بیماران مشکوک به آپاندیسیت باتوجه به سن و جنس پیدا کند.
    روش ها
    در این مطالعه 370 بیمار مشکوک به آپاندیسیت در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه انتخاب شدند. امتیاز کلینیکی الوارادو برای هر بیمار محاسبه شد و سپس همه آن ها با سونوگرافی شکمی و عمل جراحی پی گیری شدند. اطلاعات ضروری هر بیمار مانند سن، جنس، وزن و طول مدت علایم ثبت گردید. دقت تشخیصی سونوگرافی و معیارهای الوارادو در مقایسه با پاتولوژی حین عمل محاسبه شد. میزان کاهش اپاندکتومی منفی ناشی از سونوگرافی نیز محاسبه گردید.
    یافته ها
    حساسیت و اختصاصی بودن سونوگرافی به ترتیب 3/98 و 4/76 درصد بود. ارزش پیش بینی مثبت و منفی سونوگرافی نیز به ترتیب 7/95 و 4/89 درصد بود. میزان اپاندکتومی منفی، 9/14 درصد (55 بیمار) بود که 42تای آن ها (76%) سونوگرافی منفی داشتند و در 35/11 درصد از کل بیماران از عمل جراحی بی مورد به واسطه انجام سونوگرافی اجتناب گردید. 9/10 درصد از بیماران با امتیاز الوارادو 10-9، 14 درصد با امتیاز 8-7 و 4/19 درصد با امتیاز 6-5 به ترتیب اپاندکتومی منفی داشتند.
    نتیجه گیری
    سونوگرافی شکمی قبل از جراحی اپاندکتومی می تواند مانع از انجام اعمال جراحی غیرضروری شود. معیارهای بالینی الوارادو نیز کماکان ابزار خوبی برای غربالگری بیماران مبتلا به شکم درد جهت تشخیص اپاندیسیت می باشد.
  • وحید راشدی، مهشید فروغان، محمدعلی حسینی صفحه 28
    زمینه
    پژوهش حاضر با هدف بررسی فرسودگی شغلی و متغیرهای جمعیت شناختی مرتبط با آن در پرسنل بهزیستی استان تهران در سال 1389 انجام شد.
    روش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی−تحلیلی بوده و به شیوه مقطعی انجام گرفت. 189 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه فرسودگی شغلی مازلاخ و پرسشنامه متغیرهای جمعیت شناختی و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری تی مستقل، یو من ویتنی، آنالیز واریانس یک طرفه و کروسکال والیس استفاده شد.
    یافته ها
    از افراد مورد پژوهش، 1/38 درصد مرد و 9/61 درصد دارای همسر بودند. میانگین سن نمونه مورد پژوهش 77/6±66/37 سال و میانگین سابقه کار آن ها 93/6±93/12 سال بود. نتایج نشان داد که وضعیت فرسودگی شغلی افراد مورد پژوهش در دو زیرمقیاس تحلیل عاطفی و مسخ شخصیت، پایین ولی در زیرمقیاس بی کفایتی شخصی در دو بعد تکرار (16/36) و شدت (46/39)، در سطح متوسط می باشد. در این مطالعه سن، سابقه کار، جنسیت، سطح تحصیلات و وضعیت استخدامی، رابطه ای با فرسودگی شغلی نداشتند، ولی بین تکرار بی کفایتی شخصی و وضعیت تاهل (03/0P=) و تکرار مسخ شخصیت و معاونت محل خدمت(01/0P=) ارتباط معناداری دیده شد.
    نتیجه گیری
    فرسودگی شغلی با شدت خفیف تا متوسط در پرسنل بهزیستی استان تهران وجود دارد و توصیه می گردد که برخی برنامه های آموزشی و کارگاه های مهارتی جهت کاهش فرسودگی شغلی برای کارکنان برگزار گردد.
  • سمیه مکوندی، عالیه اعمادی کرمانی صفحه 37
    زمینه
    دوره بارداری اغلب یک دوره پراسترس همراه با تغییرات فیزیولوژیکی و روانی برای زنان به حساب می آید. این تغییرات در بسیاری از زنان می تواند باعث کاهش کیفیت زندگی شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی کیفیت زندگی در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشت شهرستان ایذه انجام شد.
    روش ها
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که بر روی 300 نفر از زنان بارداری که جهت انجام مراقبت های دوران بارداری در سال 1389 به مراکز بهداشت شهرستان ایذه مراجعه کرده بودند، انجام شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های اطلاعات جمعیت شناختی و فرم کوتاه (sf-36) بودند که به شیوه مصاحبه تکمیل گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 17 و آمار توصیفی و تست های تی، کای اسکور و آنووا در سطح معنادار 5 درصد آنالیز شد.
    یافته ها
    میانگین امتیاز کسب شده کیفیت زندگی زنان باردار 3/17±9/62 بود. بیشترین امتیاز کسب شده کیفیت زندگی در بعد عملکرد اجتماعی (8/21±2/82) و کم ترین امتیازها مربوط به ابعاد احساس نشاط (7/18±6/50) و محدودیت عملکرد ناشی از مشکلات جسمانی (7/42±4/51) بود. بین میانگین امتیاز کیفیت زندگی و سن زنان، سن بارداری، تعداد بارداری، میزان تحصیلات و محل سکونت رابطه معناداری یافت نشد. امتیاز کیفیت زندگی در بارداری های خواسته با اختلاف معناداری بیش از بارداری های ناخواسته بود (002/0=P).
    نتیجه گیری
    برنامه ریزی برای ارتقای ابعاد مختلف کیفیت زندگی در دوران بارداری به خصوص در بعد احساس نشاط و عوامل تاثیرگذار بر آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
  • داریوش افشاری، منصور رضایی*، الهام گلواری صفحه 43
    زمینه

    نتایج مطالعه تصویربرداری در بیماران مبتلا به اپیلپسی در مراکز تحقیقاتی، بیانگر شیوع بالای ضایعات ساختمانی در آن ها است. چون چنین مطالعاتی معمولا بر روی بیماران با احتمال بالای ابنورمالیتی های مغزی صورت می گیرد و از روش های پیشرفته تر جهت کشف ابنورمالیتی ها استفاده می شود، شاید نتایج مطالعات این مراکز برای مراکز درمانی معمولی کاربردی نباشد. هدف این مطالعه، بررسی یافته های سی تی اسکن مغز در بیماران اپیلپتیک مراجعه کننده به درمانگاه مغز و اعصاب می باشد.

    روش ها

    این مطالعه به صورت مقطعی طراحی و داده هایی از قبیل سن، جنس، نوع صرع و یافته های سی تی اسکن از روی پرونده پزشکی 931 بیمار با تشخیص اپیلپسی در سال های 86-1375 جمع آوری و با روش های آماری مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    متوسط سن بیماران 24 سال بود. 473 بیمار صرع تونیک کلونیک جنرالیزه و 325 بیمار صرع فوکال موتور داشتند. از بین 905 بیماری که سی تی اسکن مغز داشتند 125 اسکن (8/15%) غیرطبیعی گزارش شد. موارد غیرطبیعی گزارش شده شامل: ضایعات عروقی (6/6%)، ضایعات فضاگیر (5/2%)، مالفورماسیون تکاملی کورتکس (5/2%) و ضایعات غیراختصاصی (5/2%) بود. بیشترین موارد غیرطبیعی در صرع فوکال موتور وجود داشت.

    نتیجه گیری

    بیشترین میزان ضایعات در بیماران با صرع فوکال حرکتی دیده شد، اما این میزان کم تر از سایر مطالعات بود. این امر ممکن است اشتباهات تکنیکی در انجام سی تی اسکن یا تفاوت در اتیولوژی صرع فوکال موتور در جمعیت های مختلف را نشان دهد. پیشنهاد می شود توجه بیشتری در انجام سی تی اسکن مغز در بیماران مبتلا به اپیلپسی اعمال گردد

  • سجاد رضایی، ایرج صالحی، شاهرخ یوسف زاده، حشمت الله موسوی، نقی رهنما صفحه 49
    زمینه
    تغییر شخصیت نوع پرخاشگر یکی از شایع ترین اختلالات عصب-روانپزشکی، پس از آسیب مغزی تروماتیک (TBI) است که می تواند سبب دشواری های جدی در روابط اجتماعی بیماران شده و فرآیند توانبخشی آن ها را به خطر بیاندازد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تعیین کننده تغییر شخصیت نوع پرخاشگر پس از رخداد TBI طرح ریزی شد.
    روش ها
    در مجموع، 238 بیمار دچار TBI (43 زن و 195 مرد) در قالب یک مطالعه توصیفی-طولی به شیوه نمونه گیری غیراحتمالی و پیاپی وارد مطالعه شدند و هریک از آن ها تحت معاینات جراحی اعصاب و ارزیابی های روانشناختی قرار گرفتند. پس از گذشت 4 ماه پیگیری، 1/65 درصد (155 نفر) از بیماران جهت تعیین تغییر شخصیت نوع پرخاشگر ناشی از TBI با استفاده از مصاحبه ساختاریافته بالینی بر پایه ضوابط تشخیصی DSM-IV-TR به یک روانپزشک مراجعه نمودند.
    یافته ها
    61 بیمار (55 مرد و 6 زن) با میانگین سنی 90/15±02/34 (85-18 سال) در پیگیری 4 ماهه، تغییر شخصیت نوع پرخاشگر را از خود نشان دادند. نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک برای محاسبه نسبت بخت ها (OR) با فواصل اطمینان (CI) 95 درصد نشان داد که آسیب تحت جمجمه ای (45/0= OR) و بروز اختلالات افسردگی پس از TBI (18/3= OR) به صورت مستقل می توانند پیش بینی کننده وقوع تغییر شخصیت نوع پرخاشگر در این بیماران باشد.
    نتیجه گیری
    عواملی نظیر سطح سازش یافتگی عمومی، آسیب تحت جمجمه ای و بروز اختلالات افسردگی پس از TBI از تعیین کنندگان مهم تغییر شخصیت نوع پرخاشگر هستند و مداخلات پیشگیرانه و درمانی با توجه به این عوامل می تواند شدت این رفتار مخرب را کاهش و تعدیل نماید.
  • مهنوش تیماره، مهرعلی رحیمی، پروین عباسی، منصور رضایی، سوسن حیدرپور صفحه 63
    زمینه
    کیفیت زندگی یک برآیند مهم سلامتی به شمار می رود و به عنوان یک موضوع اصلی در مراقبت بیماران دیابتی مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه حاضر به منظور تعیین کیفیت زندگی بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکز تحقیقات متابولیسم و غدد درون ریز کرمانشاه (1385) انجام گردید.
    روش ها
    این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی است. 350 نفر از بیماران دیابتی مراجعه کننده به مرکز تحقیقات دیابت سال 1385، به روش نمونه گیری آسان، مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات جمعیت شناختی، عوامل زمینه ای و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی (SF36) بود. برای تحلیل یافته ها از آمار توصیفی، آزمون تی مستقل، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون با نرم افزار SPSS 16 استفاده گردید.
    یافته ها
    میانگین نمرات کیفیت زندگی در دو زیر گروه اصلی سلامت جسمانی (73/22±76/56) و سلامت روانی (74/21±27/55) بود. کیفیت زندگی با ویژگی های جمعیت شناختی مانند سن، جنس، تحصیلات و وضعیت تاهل، ارتباط معنادار داشت (05/0>P) و با متغیرهای زمینه ای مانند قندخون ناشتا، قندخون 2 ساعت بعد از ناشتا، هموگلوبین A1C، کلسترول، LDL و HDL، تنها در برخی حیطه ها دارای ارتباط معنادار بود (05/0>P).
    بحث: یافته های مطالعه نشان داد که کیفیت زندگی بیماران دیابتی در برخی حیطه ها با متغیرهای آزمایشگاهی، خصوصا هموگلوبین A1c که یکی از موارد مهم در پیش بینی کیفیت زندگی بیماران دیابتی به شمار می رود رابطه معناداری دارد. لذا مراقبین سلامتی بایستی جهت ارتقاء کیفیت زندگی این بیماران به جستجوی عوامل موثر دیگر، همچون نگرش آنان در این زمینه و چگونگی تغییرات روش زندگی آنان بپردازند.
  • سید محمد رضوی، امیرمنصور شیرینی، مهرداد اخوان، صابر خزایی*، علیرضا حائریان صفحه 70
    زمینه

    خصوصیات اپیدمیولوژیک ضایعات سفید و قرمز دهان به عنوان ضایعات ماقبل بدخیمی جهت آگاهی و تشخیص بدخیمی های دهان موثر است. هدف از این مطالعه تعیین تغییرات اپیدمیولوژیک ضایعات سفید و قرمز دهان در بیماران مراجعه کننده به بخش آسیب شناسی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی اصفهان (87-1367) بود.

    روش ها

    در این مطالعه مقطعی که به صورت توصیفی انجام شد، کلیه پرونده های بخش آسیب شناسی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی اصفهان در طی سال های87-1367 بررسی گردید. جنس و سن بیمار، نوع و محل ضایعه و سال مراجعه، ثبت و داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 11.5 و آزمون آماری Chi-square تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    از 6509 پرونده ثبت شده در بخش آسیب شناسی دهان، فک و صورت در طی این 21 سال، 1047 نفر (1/16%) مبتلا به ضایعات سفید و قرمز بودند که از این میان شایع ترین ضایعه قرمزPeripheral Giant Cell Granoluma و شایع ترین ضایعه سفید Linchen Planus بود. میانگین سنی مبتلایان به ضایعات قرمز 89/17±89/33 سال و با شیوع 8/57 درصد در جنس مونث بود. همچنین میانگین سنی مبتلایان به ضایعات سفید 09/13±92/44 سال و با شیوع 67 درصد در جنس مونث یافت شد. بیشترین شیوع ضایعات قرمز در گروه سنی 40-31 سال (5/18%) و ضایعات سفید در گروه سنی 50-41 سال (8/31%) بود. بیشترین مکان درگیری در ضایعات سفید، مخاط گونه (4/57%) و در ضایعات قرمز لثه (79%) بود.

    نتیجه گیری

    میزان شیوع ضایعات سفید و قرمز در سال های اخیر رو به افزایش است و انجام مطالعات تکمیلی و مروری سیستماتیک برای تعیین میزان بدخیمی این ضایعات ضرورت دارد.

  • مقداد پیرشبه، سیما رحیمیان، یحیی پاسدار صفحه 76
    زمینه
    دریافت زیاد نیترات و نیتریت، سلامت انسان را تهدید می کند. سبزیجات و میوه ها، مخصوصا سبزیجات برگدار، منابع بزرگی از نیترات و نیتریت در رژیم غذایی انسان هستند. در ایران، تحقیقات انجام گرفته در مورد اندازه گیری نیترات و نیتریت در میوه و سبزیجات محدود می باشد و نیاز است این مساله مورد توجه قرار گیرد. هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان تجمع نیترات و نیتریت در سبزیجات و صیفی جات مصرفی شهر کرمانشاه در سال 1389 بود.
    روش ها
    مواد غذایی موردنظر طی سه نوبت نمونه گیری از سه منطقه اقتصادی و اجتماعی مختلف از سطح شهر کرمانشاه جمع آوری شدند و بر روی هر نمونه سه بار آزمایش تکرار شد و در نهایت 108 نمونه مورد سنجش واقع شد. آزمایشات با استفاده از دستورالعمل ارایه شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران به شماره 4106 صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده توسط روش های آماری آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد.
    یافته ها
    غلظت نیترات در سیب زمینی توزیع شده در شهر کرمانشاه بیش از غلظت مجاز توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی برای این محصول بود (mg/kg4/45±7/347) (05/0P<). سبزیجات غده ای، بیشترین (mg/kg2/0±3/4) و سبزیجات برگی، کم ترین (mg/kg05/0±25/0) مقادیر غلظت نیتریت را دارا بودند. بیشترین غلظت نیترات در سبزیجات برگی (mg/kg6/50±8/673) و کم ترین غلظت در سبزیجات بوته ای (mg/kg 9/0±5/12) بود.
    نتیجه گیری
    بالا بودن میزان نیترات در سیب زمینی و سبزیجات را می توان به مصرف زیاد کودهای ازته، عوامل زراعی و غیره مکانیزه بودن کشاورزی ربط داد. پیشنهاد می گردد که نیترات و نیتریت سبزیجات مصرفی در فصول مختلف سال توسط معاونت دارو و غذای دانشگاه ها مورد ارزیابی قرار گیرد.
  • نامه به سردبیر
  • بدریه سحرگاهی، رامین پرمهر، منصور رضایی، محمدرضا نادری، ارسلان شیرزادی، بهرام محمدی، علی مرادی، نورالله طهوری صفحه 84
    فلوراید یک عنصر طبیعی است که به علت فوایدی که برای مینای دندان دارد، در تغذیه انسانی حایز اهمیت است و برای اولین بار در سال 1997، مقدار دریافت کافی آن تعیین شد (1). مکانیسم فواید ذکرشده برای فلوراید در سلامت دندان به دو صورت است: اولا این عنصر در ساختمان مشبک نمک های فسفات کلسیم دندان مانند هیدروکسی آپاتیت دندان، جایگزین گروه هیدروکسیل می شود و فلورو آپاتیت را تشکیل می دهد که سخت تر است و کم تر برداشت می شود (2). ثانیا فلوراید به عنوان یک عامل ضد میکروب و مهار کننده آنزیمی در حفره دهانی عمل می نماید (1). عمده ترین منابع غذایی فلوراید عبارتند از آب آشامیدنی، غذاهای فرآیند شده که با آب فلوریده تهیه شده اند، چای و غذاهای دریایی (1 و 2). با استناد به فرم گزارش مشکلات اولویت دار بهداشتی که به نامه شماره 1337/12ف، مورخ 7/12/1389 ضمیمه و از مرکز بهداشت شهرستان اسلام آباد غرب به معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ارسال گردیده است، بالا بودن شاخص میزان پوسیدگی دندان در بین دانش آموزان، یکی از 5 مشکل اولویت دار شهرستان اسلام آباد غرب می باشد (3). مطابق آخرین ویرایش استاندارد ملی شماره 1053 با عنوان «آب آشامیدنی» (4) و نیز استاندارد سازمان بهداشت جهانی در مورد آب آشامیدنی (2)، حداقل مقدار فلور آب 5/0 و حداکثر آن 1 میلی گرم در لیتر ذکر شده است. با توجه به ارتباط بین میزان فلوراید آب و سلامت دندان در مطالعات قبلی (5)، در این بررسی، مقدار فلوراید 200 نمونه آب آشامیدنی از نقاط مختلف شهری و روستایی شهرستان اسلام آباد غرب که به منظور کنترل مستمر طی سال های 89-1380 در آزمایشگاه آب مرکز بهداشت استان کرمانشاه مورد آزمون قرار گرفته بود (بر اساس استاندارد ملی 1053) استخراج و با نرم افزار آماری SPSS نگارش 16 تجزیه و تحلیل گردید. لازم به ذکر است که نتایج آزمایش ها از مرکز بهداشت استان به مرکز بهداشت شهرستان، کتبا گزارش شده است. نتایج مطالعه نشان داد که میانگین فلوراید آب شهرستان در دهه گذشته 32/0 میلی گرم در لیتر و دامنه غلظت آن از 9/0-0 متغیر بوده است. بر اساس استاندارد ملی 1053 و نیز استاندارد سازمان بهداشت جهانی برای آب آشامیدنی، فقط 5/19 درصد نمونه ها استاندارد و 5/80 درصد آن ها غیر استاندارد (کم تر از 5/0 میلی گرم در لیتر) بودند. بنابر این می توان گفت: اگر علت اصلی پوسیدگی دندان در بین دانش آموزان، پایین بودن میزان فلوراید آب آشامیدنی نباشد، بی شک یکی از علل اصلی و زمینه ساز مشکلات دندان در این شهرستان است. پیشنهاد می گردد وزارت بهداشت و نیز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه جهت مرتفع نمودن این مشکل (پایین بودن فلوراید آب آشامیدنی) و مشکلات بعدی ناشی از آن (پوسیدگی دندان)، بودجه و امکانات بیشتری اختصاص دهند تا مرکز بهداشت شهرستان بتواند در مدارس اسلام آباد، اقدامات مداخله ای لازم از قبیل وانیش رزین فلوراید، تامین دهان شویه، فلوراید درمانی و گذاشتن شیارپوش را انجام دهد. همچنین مرکز بهداشت جهت فلورینه کردن آب شهرستان، تدابیر لازم را اتخاذ نماید.
  • علیرضا سالکی، صمد نوری زاد، شهره ملک خسروی، سیروس نصیری صفحه 86
    ابزار داخل رحمی (IUD) شایع ترین روش ضد بارداری برگشت پذیر است که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد (1). این ابزار دو نوع خنثی و فعال شیمیایی دارد. اغلب IUDها به صورت قالبی هستند و ساختاری سخت و ثابت دارند (2). دو نوع IUD که از لحاظ شیمیایی، فعال و در حال حاضر مورد تایید FDA می باشند دارای چهار چوب T شکل و حاجب بوده و از جنس پروژستین یا مس ساخته می شوند (3).
    یکی از عوارض خطرناک در IUDها سوراخ شدن رحم است. سوراخ شدن رحم، اغلب موقع گذاشتن IUD در رحم رخ می دهد و میزان بروز آن در حدود 1 در 1000 می باشد (3 و 4). هدف از اختراع این وسیله، جلوگیری از سوراخ شدن رحم حین کارگزاری و قرارگیری IUD در محل مناسب در رحم بود.
    به طور معمول، دستگاه IUD از سه بخش سیلندر– پیستون و جسم T شکل که در امتداد آن نخ قرار دارد تشکیل شده است(4). در این پروژه پیستون IUD از دو قسمت نر و مادگی تشکیل شده است که توسط فنر، قابلیت حرکت را به جلو و حالت برگشتی یا ارتجاعی را به پیستون می دهد. انتهای دو سر مادگی و نر پیستون، مجهز به دو قطب مثبت و منفی بوده و یک باطری در وسط این دو قطب کارگزاری شده است. هر گاه جسم T شکل به انتهای دیواره عضلانی رحم برخورد کند، دو قطب مثبت و منفی به واسطه فنر به یکدیگر نزدیک شده و جریان برق باتری به LED (لامپ) موجود در حلقه پیستون منتقل می شود و آن را روشن می کند. وقتی چراغ روشن شد یعنی جسم T شکل به انتهای رحم رسیده و کاربر نباید فشار بیشتری به پیستون وارد کند. می توان با هیسترومتر تعبیه شده بر روی این دستگاه، پی به سایز استاندارد قرارگرفتن IUD در رحم برد.
    لازم به ذکر است پس از طراحی اولیه پروژه با همکاری تراشکار قالب صنعتی، ساخته شد. در ادامه با ریختن پلاستیک مذاب در داخل قالب، شکل اصلی IUD پیشنهادی ساخته شد. سپس IUD ساخته شده بر روی نمونه ماکتی تست شد. به نظر می رسد این دستگاه بتواند احتمال سوراخ شدگی رحم حین کارگزاری IUD را کاهش دهد. توصیه می شود کاربرد این دستگاه در یک مطالعه کارآزمایی بالینی مورد بررسی قرار گیرد.
|
  • Sedigh Ahmadi, Mahvash Jafari, Alireza Asgari, Maryam Salehi Page 1
    Background
    Diazinon (DZN) is one of the most organophosphates (OPs) insecticides that widely used in agriculture and industry. Some OPs are capable to produce free radicals and induce malfunction in body antioxidant systems. Enzymatic and nonenzymatic antioxidants such as superoxide dismutase (SOD), catalase (CAT) and glutathione S-transferase (GST) and glutathione (GSH) normally counteract damaging effects of free radicals. The aim of this study was to evaluate the effects of DZN on spleen antioxidant system in male rat.
    Methods
    Wistar male rats were randomly divided into four groups including: control group receiving corn oil as DZN solvent and three experimental groups receiving of different doses DZN (30, 50 and 100 mg/kg) by intraperitoneal injection. 24 hours after injection, animals were anesthetized and spleen tissue removed. After hemogenizing, SOD, CAT, GST and lactate dehydrogenase (LDH) activities as well as GSH and malondialdehyde (MDA) levels were determined by biochemical methods.
    Results
    At doses level higher than 30 mg/kg DZN, SOD and GST activities were significantly increased, while CAT activity and GSH level were significantly decreased, when compared with the control.
    Conclusion
    DZN induces the production of free radicals and oxidative stress in a dose- dependent manner. The alteration of antioxidant enzyme activities in spleen may result from increased detoxification capacity. Depletion of GSH can impair the cell’s defense against the toxic actions of free radicals and indicative of oxidative tissue injury.
  • Monireh Mahjoob, Abas Azimi, Javad Heravian, Hamed Momeni Moghadam, Fateme Mahjoob Page 10
    Background
    Adverse effect of sun rays mainly UV ray on the human eye documented and protection of eyes is necessary using different methods such as, Sun Glasses. Sunglasses are designed in different colors. The aim of this study was evaluation of the effect of different colors of sunglasses on the visual acuity, contrast sensitivity, stereopsis and color vision.
    Methods
    81 normal subjects were selected randomly from students of Zahedan medical university with average age of 21 years. Then we evaluated visual acuity by snellen chart, contrast sensitivity by Cambridge low contrast grating chart, stereopsis with TNO test and color vision with D15 test in the room (normal space) with illumination of 991 lux and in the sun with illumination of 54000 lux with and without filters (Polaroid gray, green, brown and gray).
    Results
    The mean of visual acuity was 10/10 in room and sun. Paired t test didnt show significantly difference between contrast sensitivity in room and sun condition (p>0.05). Anova analysis showed significantly difference between stereopsis with and without colored filter (p<0.05). There wasn’t significant different between color vision with and without colored filer in sun (p>0.05).
    Conclusion
    Sunglasses increase contrast sensitivity in the sun and the gray and brown filter increase contrast sensitivity more than the others colors and also these colors had less effect in reduce of stereopsis.
    Keywords: contrast sensitivity, visual acuity, color vision, stereopsis
  • Ata Shakerian Page 16
    Background
    Personality characteristics are important factors, which have significant effects on marital adjustment. Since personality traits play silent roles in all aspects of human life, as well as social affairs, it can influence marital adjustment and living satisfaction. The present study investigated the role of personality trait dimensions and gender in predicting marital adjustment.
    Methods
    Studding population included Art bachelor, master and PhD students in Islamic Azad University, Sanandaj branch. 224 couples were selected from students using two phases clustering sampling method. Short NEO-form tests and Lack-Wallas marital adjustment tests were used for data collection.
    Results
    Findings showed significant correlation coefficient between extraversion (P<0/05), agreeableness (P<0/01), consciousness (P<0/01), neuroticism (P<0/01), and gender (P<0/05) to predict the marital adjustment characteristics. Also, impact factors of gender coefficient variable (B=0/436) with regard to T statistics, indicates that sexuality variable by 0/99 certainty could predict marital adjustment variation. Women's marital adjustment was more frequent than men in this study.
    Conclusions
    Research findings of the role of personality trait dimensions and gender in predicting marital adjustment indicates that extraversion personality trait, agreeableness, consciousness, neuroticism, and gender all could predict marital adjustment.
  • Omid Amanollahi, Mansour Rezaei, Arash Golpazir Page 23
    Background
    Acute appendicitis is the most common emergency operation in the world. Considering negative appendectomy, it is necessary to use accurate diagnostic methods to lower the rate. This study evaluated the sensitivity and specificity of abdominal sonography in comparison to clinical Alvarado criteria in patients with suspected appendicitis.
    Methods
    370 patients with suspected appendicitis selected from Imam Reza Hospital in Kermanshah, Western Iran. Clinical Alvarado score was calculated for each patient and then all of them followed by abdominal sonography and abdominal operation. Necessary data such as age, sex, weight and duration of symptoms were recorded. Diagnostic accuracy of sonography and Alvarado criteria was calculated in compare to pathology as a gold standard. Reducible rate of negative appendectomies with sonography was also calculated.
    Results
    Sensitivity and specificity of sonography was 98.3% and 76.4% respectively. Positive Predictive Value and Negative Predictive Value of sonography was 95.7% and 89.4% respectively. Negative appendectomy rate was 14.9% (55 patients), which 42 patients (76%) had negative sonography. 11.4% of all operated patients could avoided according to sonography resulta. 10.9% of patients with Alvarado score of 9-10, 14% with score of 7-8 and 19.4% with score of 5-6 had negative appendectomy respectively.
    Conclusion
    Abdominal sonography prior to operation can avoid unnecessary operation in patients with suspected appendicitis. Clinical Alvarado criteria can still be a good tool for screening of patients with abdominal pain.
  • Vahid Rashedi, Mahshid Foroughan, Mohammadali Hosseini Page 28
    Background
    This study has been conducted in order to determine burnout and related demographic variables in the staffs of Tehran Province Welfare Organization during 2010.
    Methods
    Cross-sectional descriptive-analytic study designed and 189 subjects were recruited through random sampling. Data collection was carried out using Maslach Burnout Questionnaire and a demographic questionnaire. Independent T-test, U Mann-Whitney, One-way ANOVA and Kruskal-Wallis data analysis tests were applied.
    Results
    The sample consisted of 38.1% male and 61.9% who were married. The mean age of the subjects was 37.7+ 6.8 and the mean of employment duration was 12.9 + 6.9. Findings showed that burnout in emotional exhaustion and depersonalization subscales was low whereas in personal accomplishment, including frequency (36.16) and intensity (39.46), were in a medium level. Age, background, gender, educational level, occupation, and type of recruitment were not significantly related to burnout. There was significant relationship between frequency of personal under-accomplishment and marital status (P=0.03) as well as depersonalization and service-divisions (P=0.01).
    Conclusion
    The findings showed mild to moderate level of burnout in the staffs of the Tehran province welfare organization; therefore continues educational programs and workshops need to conduct to prevent and lower the level of burnout.
  • Somayeh Makvandi, Aliyeh Etemadi Kermani Page 37
    Background
    Pregnancy is often considered as a stressful period with physiological and psychological variations. These changes may reduce quality of life in many women. The present study was aimed to determine the quality of life in pregnant women referred to health centers of Izeh city, Central Iran.
    Methods
    A descriptive and analytical study carried out on 300 pregnant women who had referred to health centers of Izeh city for prenatal care during 2010. Data collection tools were demographic and short form (sf-36) questionnaires that were completed by interviews. Data were analyzed using SPSS and chi-square, ANOVA and t-tests at 0.05 significant level.
    Results
    The mean acquired score of quality of life of pregnant women was 62.9±17.3. The highest score of quality of life was related to social functioning dimension (82.2 ± 21.8) and lowest scores were related to Energy/ fatigue (50.6 ± 18.7) and Role limitations due to physical health dimensions (51.4 ± 42.7). There was no significant relationship between mean of quality of life and age, gestational age, parity, educational level and accommodation types. The quality of life score in wanted pregnancies was higher than unwanted pregnancies (P=0.002).
    Conclusion
    Planning to improve various dimensions of quality of life during pregnancy especially in Energy/ fatigue dimension and its influencing factors highly recommended.
  • Daryoush Afshari, Mansour Rezaei, Elham Gilvari Page 43
    Background

    Imaging studies performed in research centers suggest a high prevalence of brain structural abnormalities in patients with epilepsy. However, the results of research studies may not be directly applicable to general clinic, because they may perform on patients with high probability of cerebral abnormalities. On the other hand, more advanced modalities are likely to be used in research studies for the detection of such abnormalities. The aim of this study was to evaluate the brain CT scan findings in epileptic patients in neurological clinics.

    Methods

    A cross sectional study was designed and medical records of 931 patients with the diagnosis of epilepsy was assessed. Data such as: age, sex, type of epilepsy and brain CT scan findings collected from 1996 to 2007.

    Results

    The mean age of the patients was 24 years. 473 patients had generalized tonic colonic seizures and 325 patients had motor focal epilepsy. Among the 905 patients with brain CT scans, 125 scans reported as an abnormal (15.8%). Abnormalities were vascular (6.4%), space occupying lesions (2.5%), malformation of cortical development (2.5%) and nonspecific lesions (2.4%). The most prevalent abnormalities were among the focal motor epileptic patients.

    Conclusion

    Although the rate of structural abnormalities in patients with focal motor epilepsy was higher but it is lower than other reports. This might represent technical errors in performing CT scans or differences in etiologies of focal motor epilepsy in various populations. More attention is recommended for performing CT scan in the patients with epilepsy.

  • Sajjad Rezaei, Iraj Salehi, Shahrokh Yousefzadeh, Heshmat Allah Moosavi, Naghi Rahnama Page 49
    Background
    Aggressive personality changes are one of the most prevalent neuropsychiatric disorders after traumatic brain injury (TBI). It may lead to serious impairments in social relations and affect rehabilitation process. Present research was performed to identify the determinant factors of personality change of aggressive characteristics after TBI.
    Methods
    238 TBI patients (195 men and 43 women) were entered in a descriptive-longitudinal design study using nonprobability and consecutive sampling method. All subjects underwent neurosurgical examinations and psychological evaluations. After four months of follow-up, 65.1% (n=155) of patients referred to a psychiatrist to determine the personality change of aggressive type due to TBI using a structured clinical interview based on DSM-IV-TR diagnostic criteria.
    Results
    61 patients (55 men & 6 women) with mean age of 34.0±15.9 years showed personality change of aggressive type during four-month follow-up. Results of logistic regression analysis for calculating the model odds ratio (OR) with 95% confidence intervals (CI) indicated that the falling level of compatibility (OR‏=‏‎1.03), subcranial injury (OR‏=‏‎0.45) and incidence of depressive disorders after TBI (OR‏=‏3.18) could independently predict the incidence of personality change of aggressive type in these patients.
    Conclusion
    The factors such as level of general compatibility, subcranial injury and incidence of depressive disorders after TBI are major determinants of personality change of aggressive characteristics. Regarding these factors, preventive and therapeutic interventions may reduce and modify the severity of this disruptive behavior.
  • Mehnoosh Timareh, Mehrali Rhimi, Parvin Abbasi, Mansour Rezaei, Susan Hyaidarpoor Page 63
    Background
    Quality of life is an important determinate of treatment effectiveness in diabetic patients. The aim of the study was quality of life determination in diabetic patients referred to the Research Center of Diabetes in Kermanshah (2006).
    Methods
    In this descriptive–analytic study, 350 diabetic patients who referred to the Research Center of Diabetes in Kermanshah was selected using convenience sampling method. Data was collected with a three-section questionnaire including demographic information, basic variables and the Short Form Health Survey standardized Questionnaire (SF-36). ANOVA, t-test, Pearson Correlation and descriptive methods applied for data analyses.
    Results
    The mean quality of life score was 56.8±22.7 in physical domain and 55.3 ±21.7 in mental domain. The results showed that quality of life was significantly associated with demographic variables such as age, sex, educational level, marital status (p<0.05) and biochemical factors such as FBS, 2hPPBS, HbA1c, LDL, HDL, cholesterol levels (p<0.05).
    Conclusion
    The study indicated the quality of life in some of domains were significantly associated with clinical indices such as HbA1c that is most important in prediction of quality of life in diabetic patient. Improving quality of life and changing life style in diabetes patients is necessary by health providers.
  • Seyed Mohammad Razavi, Amir Mansuor Shirani, Mehrdad Akhavan Khaleghi, Saber Khazaei, Alireza Haerian Page 70
    Background

    Oral white and red lesions are usually assumed as premalignant lesions. Epidemiological characteristics of these lesions seem to be important. The aim of this study was to determine the prevalence of the oral red and white lesions in patients referred to oral and maxillofacial pathology department in Isfahan School of Dentistry during last two decades.

    Methods

    In this descriptive study, clinical profiles of oral pathology department from 1988 to 2008 were reviewed. Gender, age, location and type of lesions and referring time were recorded. Data was analyzed using Chi-square with SPSS 11.5 statistical software.

    Results

    6509 patients referred to oral pathology department, which 1047 (16.1%) cases recorded as red and white lesions. The most prevalence red and white lesions were Peripheral Giant Cell Granuloma (PGCG) and Lichen Planus respectively. The mean age of red lesions was 33.9 ± 17.9 year with a prevalence rate of 57.8% in women. The mean age of white lesions was 44.92 ± 13.09 with the most prevalence rate of 67% in women. The most prevalent red (18.5%) and white (31.8%) lesions were related to age ranges of 31-40 and 41-50 years old. Red lesion mainly located in Gingival (79%) and white lesion in buccal mucosa (57.4%).

    Conclusion

    Prevalence of white and red lesions is increasing in the recent years. More studies are required to investigate the probability of white and red lesions malignancy.

  • Meghdad Pirsaheb, Sima Rahimian, Yahya Pasdar Page 76
    Background
    High intake of Nitrite and Nitrate may threat human health. Fruits and leafy vegetables are the major source of these chemicals in our diet. There are limited studies on Nitrite and Nitrate content of fruits and vegetables in Iranian and we need to conduct more research on daily-consumed foods. This study aimed to determine Nitrite and Nitrate contents of distributed fruits and vegetables in Kermanshah (2010).
    Methods
    108 fruit and vegetable samples were collected during three sessions from different socio–economic area of Kermanshah, Western Iran. Nitrite and Nitrate was assessed triplicate on each samples using Iranian standard protocols (NO.4106). Data was analyzed using one sample t-Test and ANOVA.
    Results
    Nitrate concentration of potato was higher than the recommender level of WHO (347.7±45.4 mg/kg, p<0.05). Leafy vegetables contained the highest and non-leafy vegetables contained lowest level of Nitrate, 673.8±50/6 and12.5±0.9 mg/kg respectively. Leafy vegetables showed lowest concentration and non-leafy vegetables showed highest concentration of nitrite 0.25±0.05 and 4.3±0.2 mg/kg respectively.
    Conclusion
    High level of nitrate in potato and vegetables may relate to extra consumption of fertilizer, environmental factors and non-mechanical agriculture in Iran. Periodical examination of nitrite and nitrate concentration in fruits and vegetables need to perform by Food and Drug Committee supervision to increase quality of foods.