اثر یک و دوجلسه فعالیت ورزشی وامانده ساز بر سطوح کورتیزول، فاکتور نکروزدهنده توموری آلفا و فعالیت آنزیم آدنوزین دآمیناز دوندگان استقامتی

پیام:
چکیده:
زمینه

هدف مطالعه حاضر بررسی این موضوع بود که آیا جلسه اول فعالیت ورزشی وامانده ساز می تواند واکنش های التهابی-هورمونی به دومین جلسه فعالیت در همان روز را تغییر دهد. کورتیزول،TNF-α و آنزیم آدنوزین دآمیناز (ADA) طی یک پروتکل فزاینده استقامتی مورد بررسی قرار گرفتند.

روش ها

برای این منظور، 8 دونده استقامتی خوب تمرین کرده (سن 39/3±13/23 سال، وزن 47/9±21/66 کیلوگرم، قد 12/10±29/175 سانتی متر و شاخص توده بدن 54/1±4/21 کیلوگرم بر متر مربع) در طرحی با سه شرط ذیل شرکت کردند: 1- روز کنترل (استراحت) (C)، 2- یک جلسه فعالیت در روز (بین ساعات 17-30/15) (E1) و 3- دو جلسه فعالیت در روز با چهار ساعت استراحت بین دو وهله فعالیت (بین ساعات 30/11-10 و مجددا 17-30/15) (E2). خونگیری از ورید بازویی در شرایط استراحت، بلافاصله پس از فعالیت و چهار ساعت پس از فعالیت انجام گرفت.

یافته ها

نتایج با استفاده از آزمون Repeated Measure Two Way نشان داد کورتیزول بزاقی بلافاصله پس از فعالیت در هر دو شرایط E1 و E2 در مقایسه با شرایط کنترل، افزایش معناداری یافته است (05/0P<). از این لحاظ، تفاوتی بین شرایط تمرینی (E1 و E2) وجود نداشت (05/0P<). افزایش ناشی از فعالیت در TNF-α، تنها در شرایط دو جلسه فعالیت در روز (E2) معنادار بود (05/0P<). طی شرایط مختلف، میزان فعالیت آنزیم ADA تغییری نکرد.

نتیجه گیری

افزایش جلسات فعالیت ورزشی وامانده ساز استقامتی در یک روز می تواند میزان التهاب را افزایش دهد، گرچه این تغییرات ناشی از کورتیزول نیست.

زبان:
فارسی
در صفحه:
109
لینک کوتاه:
magiran.com/p1000900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!