شیوع کم وزنی هنگام تولد و مقایسه برخی از ویژگی های زیستی مادران نوزادان کم وزن با مادران نوزادان دارای وزن طبیعی

پیام:
چکیده:
مقدمه
شیوع کم وزنی هنگام تولد یکی از شاخص های مهم بهداشتی در ارزیابی مراقبت های دوران بارداری در سراسر جهان است. لذا با شناخت عوامل خطرزای مرتبط با کم وزنی می توان از بروز کم وزنی پیشگیری کرد.
هدف
تعیین شیوع کم وزنی هنگام تولد در استان گیلان و مقایسه برخی از ویژگی های زیستی مادران نوزادان کم وزن با مادران نوزادان دارای وزن طبیعی
مواد و روش ها
در این مطالعه ی توصیفی- تحلیلی ابتدا کلیه ی نوزادان متولد شده بین اول دی ماه 1387 تا پایان آذر 1388 در 20 مرکز بیمارستانی و زایشگاهی استان گیلان به منظور بررسی شیوع کم وزنی انتخاب شدند. سپس، 168 نوزاد کم وزن و 157 نوزاد دارای وزن طبیعی به همراه مادرانشان به صورت تصادفی انتخاب شدند و مادران به پرسشنامه ویژگی های زیستی با اعتبار 85/0 پاسخ دادند. متغیرهای مورد مطالعه شامل وضعیت تغذیه مادر، سابقه ی فشار خون بالا، در معرض اشعه X بودن، خونروی واژینا، در معرض دود سیگار بودن و تحرک و استراحت مناسب در طی بارداری بود. با توجه به طبقه ای بودن متغیرها(مقیاس اسمی) داده ها به روش آماری خی دو و ضریب فای در سطح معنا داری (01/0≥P) با نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
شیوع کم وزنی در استان گیلان 96/6 درصد بود. همچنین، با توجه به فراوانی های به دست آمده، بین مادران دو گروه مورد و شاهد از نظر وضعیت تغذیه (000/0=p)، در معرض اشعه X بودن (002/0= p)، خونروی واژینا طول بارداری(001/0= p)، در معرض دود سیگاربودن(01/0= p) و تحرک و استراحت مناسب (000/0= p) در طول بارداری، تفاوت معنادار وجود داشت. اما بین مادران دو گروه از لحاظ سابقه ی فشار خون بالا تفاوت معناداری بدست نیامد(89/0= p).
نتیجه گیری
شیوع کم وزنی در استان گیلان پایین بود و می توان آن را نزدیک به شیوع کم وزنی در اروپا دانست. همچنین، با شناسایی برخی عوامل خطرزای مرتبط با کم وزنی در استان می توان از آن پیشگیری کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1001525 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!