استانداردسازی عناصر اطلاعاتی در پرونده شنوایی شناسی و ارائه الگوی مناسب برای ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ارائه مراقبت بهداشتی مطلوب بدون اطلاعات وضعیت فعلی و قبلی بیمار ممکن نیست. پرونده بیمار نشان می دهد خدمات توسط چه کسی، چه زمانی، کجا و چگونه انجام گرفته است. به فرایند ثبت کامل اطلاعات مراقبت و درمان بیمار مستندسازی گویند. هدف این پژوهش تعیین عناصر اطلاعاتی ضروری در پرونده شنوایی شناسی و ارائه الگو در ایران است.
روش بررسی
در یک پژوهش کاربردی از نوع مطالعات توصیفی تطبیقی که در سال های 89-1388 انجام شد، با استفاده از فرم های مستندسازی داخلی و خارجی، چک لیستی شامل عناصر اطلاعاتی قابل ذکر در پرونده شنوایی شناسی تهیه و با استفاده از روش دلفی به نظرسنجی گذاشته شد. با توجه به لیست سازمان نظام پزشکی، نظرخواهی در بین شنوایی شناسان ایران انجام شد. 110 کارشناس و 17 شنوایی شناس عضو هیات علمی دانشگاه به پرسش نامه ها پاسخ دادند.
یافته ها
از 51 عنصری که به نظرسنجی گذاشته شده بود 37 عنصر با موافقت بیش از 75 درصد، نه عنصر با 50 تا 75 درصد و پنج عنصر با موافقت کمتر از 50 درصد مواجه شد. اعضای هیات علمی اهمیت عنصر جنس را به طور معنی داری بیشتر از کارشناسان تعیین نمودند(p=0/018). درصد افرادی که میزان تاثیر وجود اطلاعات شنوایی شناسی را در پرونده بیمار خیلی زیاد ارزیابی کردند 1/70 بود.
نتیجه گیری
حداقل عناصر اطلاعاتی جمعیت شناختی، تاریخچه بیمار، ارزیابی بیمار و طرح درمان، با رعایت اصول طراحی فرم های پزشکی، در قالب الگوی پرونده شنوایی شناسی ارائه و دستورالعمل تکمیل آن نیز تدوین گردید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1003613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!