بررسی ارتباط آنتی اکسیدان تام با آنزیم کراتین فسفوکیناز و پراکسید هیدروژن در دختران ورزشکار؛ تحت تاثیر تمرینات شدید ورزشی

پیام:
مترجم:
_ CPK، H2O2، دختران ورزشکار
چکیده:
زمینه و هدف
بررسی ها نشان می دهد که ارتباط دقیق شاخص های آنتی اکسیدانی با تغییرات ایجاد شده در سطوح شاخص های التهابی و استرس اکسیداتیو به طور دقیق مشخص نشده است، لذا هدف از این تحقیق بررسی ارتباط آنتی اکسیدان تام با آنزیم کراتین فسفوکیناز و پراکسید هیدروژن در دختران ورزشکار؛ تحت تاثیر تمرینات شدید ورزشی می باشد.
روش کار
تحقیق حاضر از نوع نیمه تجربی با اندازه گیری متعدد می باشد که در آن 25 زن ورزشکار با دامنه سنی 21-24 سال، داوطلب شده و رضایت نامه شرکت در تحقیق را تکمیل کردند. در سه مرحله قبل از انجام تست ورزشی ((Graded Exercise Test GXT (شیب 5 درصد، سرعت 12 کیلومتر بر ساعت، زمان 20 دقیقه)، بعد از تمرین ورزشی و 3 ساعت بعد از آن، خون گیری از ورید بازویی به عمل آمد. برای اندازه گیری سطح سرم آنتی اکسیدان تام و پراکسید هیدروژن و کراتین فسفوکیناز از دستگاه اتوآنالیزور و برای بررسی های آماری نیز از روش Mixed Model استفاده شد.
یافته ها
غلظت) (TAS) (Total Antioxidant Status بعد از فعالیت ورزشی با افزایش معنی داری مواجه شد (031/0 p≤) (16/0 ± 89/0)، اما آنالیز آماری Mixed model نشان داد که سطح TAS 3 ساعت بعد از تمرین شدید کاهش یافته است (065/0 p≥) (15/0 ± 88/ 0). سطح پلاسمایی پراکسید هیدروژن بعد از انجام تست ورزشی تغییر معنی داری نیافت (255/0 p≥) (38/1 ± 84/2) و فقط در مرحله بهبودی افزایش آن معنی دار گزارش شد (001/0 p≤) (16/1 ± 04/3). غلظت (Creatine PhosphoKinase) CPK، در هر دو مرحله بعد از فعالیت و بهبودی افزیش معنی داری یافت (002/0 p≤ و 036/0 p≤) (18 ± 96 و 19 ± 90).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که دستگاه ایمنی دختران ورزشکار در پاسخ به تمرین شدید بدنی از طریق افزایش سطح آنتی اکسیدان از آسیب های ناشی H2O2 و CPK به بافت ها جلوگیری می نماید و بر خلاف تصور، آنزیم CPK نیز در تحریک پاسخ های آنتی اکسیدانی در دختران ورزشکار نقش موثری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
35
لینک کوتاه:
magiran.com/p1003729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!