رابطه دریافت غذایی و شاخص های تن سنجی با سطوح سرمی پروتئین واکنشگر فاز حاد با حساسیت بالا (hs-CRP) در پرستاران زن سالم و مبتلا به افسردگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

افسردگی با افزایش سطوح سرمی پروتئین واکنشگر فاز حاد (CRP) و به دنبال آن التهاب سیستمیک ارتباط دارد. التهاب، مکانیسم احتمالی اثر رژیم غذایی بر پیشرفت بیماری های مزمن است. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین دریافت غذایی و شاخص های تن سنجی با سطوح سرمی پروتئین واکنشگر فاز حاد با حساسیت بالا (hs-CRP) در پرستاران سالم و افسرده ی بیمارستان‎های شهر اهواز بود.

روش بررسی

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 98 پرستار زن (45 نفر افسرده و 53 نفر سالم) به صورت تصادفی از 6 بیمارستان اصلی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1389-1388 انتخاب شدند. بسامد دریافت غذایی، اندازه های تن سنجی و سطوح hs-CRP سرم اندازه گیری شد. نتایج با آمار توصیفی، آزمون های آماری ANOVA و مدل رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

بین دو گروه سالم و افسرده از نظر میانگین hs-CRP اختلاف معنی داری مشاهده نشد. در افراد افسرده، نمایه توده بدن، وزن، درصد چربی و نسبت چربی به وزن بدن ارتباط مثبت معنی داری با hs-CRP سرم داشت (05/0P<). این ارتباط در افراد سالم معنی دار نبود (05/0P>). در گروه افسرده، افرادی که از نظر سطوح hs-CRP سرم در چارک چهارم قرار داشتند نسبت به چارک دوم، دریافت ویتامین های B12، A و E بیشتری داشتند (05/0P<). اختلاف معنی داری بین نمره افسردگی در چارک های مختلف افراد سالم مشاهده نشد (05/0P>).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که در افراد افسرده، اندازه های تن سنجی بالاتر و دریافت ویتامین های B12، A و E بیشتر از رژیم غذایی، با افزایش پاسخ های فاز حاد ارتباط دارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1004584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!