کارآیی استفاده از نقشه کشی مفهومی در یادگیری فرآیند پرستاری در آموزش بالینی کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نقشه کشی مفهومی یک استراتژی آموزشی است که در آن فراگیران، مفاهیم کلیدی را شناسایی نموده و ارتباطات بین آنها را به صورت شماتیک ترسیم می نمایند. این مطالعه با هدف تعیین کارآیی استفاده از نقشه مفهومی در یادگیری فرآیند پرستاری در آموزش بالینی پرستاری کودکان انجام شده است.
روش بررسی
در این مطالعه نیمه تجربی 30 نفر از دانشجویان پرستاری در سه گروه 10 نفره که واحد کارآموزی پرستاری کودکان را اخذ نموده بودند، وارد مطالعه شدند. در روز اول کارآموزی پس از تحویل فرآیند پرستاری اولیه توسط دانشجویان، روش طراحی فرآیند پرستاری با استفاده از نقشه کشی مفهومی به آنان آموزش داده شد. دانشجویان 8 فرآیند پرستاری را با استفاده از نقشه کشی مفهومی در طی روزهای کارآموزی تهیه نمودند که سه نقشه مفهومی تهیه شده توسط هر دانشجو، (نقشه روز اول به عنوان پیش آزمون و روز پنجم و روز نهم به عنوان پس آزمون) مورد ارزشیابی کمی و کیفی قرار گرفت. داده ها به کمک آزمون آماری فریدمن و آزمون تعقیبی دان تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
بر اساس سیستم نمره دهی کمی میانگین نمره کسب شده نقشه مفهومی دانشجویان قبل از مداخله، روز پنجم و روز نهم به ترتیب 11/1±1/5، 31/1±11 و 69/0±19 بود. نتایج آزمون آماری فریدمن و آزمون تعقیبی دان تفاوت معنی داری بین نمرات نقشه های مفهومی روز پنجم با روز اول و همچنین روز نهم با روز اول را نشان داد (001/0P<). ارزشیابی کیفی نقشه های مفهومی پیشرفت قابل توجه دانشجویان در درک فرآیند پرستاری را نشان داد به طوری که از سطح ضعیف در روز اول به سطح عالی در روز نهم ارتقا یافتند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های مطالعه، نقشه کشی مفهومی یک ابزار بسیار مفید جهت کمک به دانشجویان در ادغام دانش قبلی و ارائه مراقبت پرستاری به بیمار بر اساس فرآیند پرستاری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p1004589 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!