اثرات دوزهای مختلف آتورواستاتین بر رگ زایی در پرده کوریوآلانتوئیک جنین جوجه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
استاتین ها ترکیباتی هستند که در تکثیر، مهاجرت، تمایز سلول های اندوتلیال و اشتقاق آنژیوبلاست ها از مغز استخوان نقش مهمی دارند. آنژیوژنز یا تشکیل رگهای خونی جدید، پدیده ای فعال و پیچیده است که برای تکوین جنین و سایر وقایع فیزیولوژیکی مورد نیاز است. در شرایط پاتولوژیک نظیر رشد تومورها نیز پیشرفت بیماری با رگ زایی ارتباط دارد. در پژوهش حاضر شناسایی تاثیر غلظت های مختلف 1/0 و m10 آتورواستاتین بر رگ زایی پرده کوریو آلانتوئیک جوجه مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این پژوهش تجربی تعداد 42 عدد تخم مرغ نطفه دار نژاد Rossبه طور تصادفی در سه گروه مساوی (شاهد، گروه تجربی 1 و گروه تجربی 2) قرار گرفتند. در روز دوم انکوباسیون، روی تخم مرغ ها پنجره باز شد و در روز هشتم یک اسفنج ژلاتینی روی پرده کوریرآلانتوئیک قرار گرفت. گروه های تجربی با 10 مایکرولیتر محلول آتورواستاتین 1/0 و m10 تیمار گردیدند. در روز دوازدهم انکوباسیون با کمک فوتواسترئو میکروسکوپ تحقیقاتی عکس تهیه گردید و تعداد و طول انشعابات عروقی در اطراف اسفنج ژلاتینی در تمام نمونه ها اندازه گیری گردید. نتابج به کمک آزمون آماری ANOVA و توکی تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
میانگین تعداد و طول انشعابات عروقی در نمونه تیمار با آتورواستاتین m1/0 در مقایسه با شاهد افزایش معنی دار نشان داد (05/0P<). همچنین میانگین تعداد و طول انشعابات عروقی در نمونه تیمار با آتورواستاتین m10 در مقایسه با شاهد کاهش معنی دار نشان داد (05/0P<).
نتیجه گیری
در این پژوهش نشان داده شد که داروی آتورواستاتین دارای تاثیرات وابسته به دوز دوگانه ای بر آنژیوژنز پرده کوریوآلانتونیک جوجه می باشد. لذا پیشنهاد می شود که استفاده از استاتین ها به عنوان داروی جدیدی برای تعدیل رگزایی می تواند جهت درمان بیماری های وابسته به آنژیوژنز مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1004592 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!