فراوانی و مقاومت آنتی بیوتیکی میکروارگانیسم های تحمل کننده کروم در پساب صنایع استان قم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کروم به عنوان یکی از منابع مهم آلودگی محیطی و سرطان زایی در بین کارگران صنایع شناخته شده است. ترکیبات (VI)Cr بسیار سمی تر از (III)Cr هستند. مطالعات اخیر نشان داده است احیای (VI)Cr به حالت های اکسیداسیونی پایین تر و رادیکال های آزاد در ایجاد اثرات کارسینوژنیک، ایمونوتوکسیک و ژنوتوکسیک در انسان و حیوانات نقش مهمی ایفا می کند. در این مطالعه حضور ارگانیسم های تحمل کننده کروم و مقاوم به آنتی بیوتیک از پساب چهار صنعت گالوانیزه، آبکاری، نساجی و رنگرزی استان قم بررسی گردید.
روش بررسی
در این مطالعه 241 جدایه شامل: 23 کوکسی گرم مثبت، 3 باسیل گرم منفی و 215 باسیل گرم مثبت با استفاده از محیط Agar LB حاوی غلظت های مشخص کرومات پتاسیم جدا شدند، که همگی قادر به رشد در غلظت mM5 از کرومات پتاسیم بودند.
یافته ها
در این بررسی یکی از کوکسی های گرم مثبت و احیا کننده کرومات جداشده از پساب آبکاری کروم توانست تا سقف mM760 غلظت کرومات پتاسیم را تحمل کرده و در دمای c°34 و 7=pH در طول 24ساعت گرما گذاری در این غلظت رشد کند. همچنین این سویه به چندین آنتی بیوتیک نیز مقاومت نشان داد. با تست های بیوشیمیایی، فیزیولوژیک، مورفولوژیک و 16SrRNA مشخص گردید این باکتری متعلق به جنس استافیلوکوک گونه arlettae و سویهR1-7A می باشد.
نتیجه گیری
نتایج این پژوهش نشان داد باکتریStaphylococcus arlettae سویه R1-7A می تواند ضمن مقاومت بسیار بالا به کروم از طریق مکانیسم احیا برای سمیت زدایی و پاکسازی (VI)Cr از محیط های آلوده، به ویژه مناطق بومی و در نتیجه کاهش اثرات شدید بیماری زایی و سرطانزایی آن مفید باشد. از طرفی، کنترل چنین باکتری هایی با مقاومت توام به فلزات و آنتی بیوتیک از نظر پزشکی بسیار حایز اهمیت است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1006692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!