بررسی آمادگی دبیران دوره متوسطه شهرستان اسلام آباد غرب در بکارگیری یادگیری الکترونیکی

پیام:
چکیده:
مقدمه

امروزه فناوری های نوین اطلاعاتی همه ابعاد زندگی انسان را تحت تاثیر قرارداده اند و آموزش از این امر مستثنی نمی باشد.
آموزشگران از جمله ارکان اصلی و هدایت کننده فرآیند یادگیری بوده و آمادگی آن ها از شرایط و زمینه های لازم هر نوع برنامه ریزی برای ایجاد تغییرات در نظام آموزشی می باشد. برای پیاده سازی آموزش الکترونیکی در فرایند یاددهی- یادگیری، آموزشگران و دبیران باید از لحاظ ذهنی، نگرشی، دانشی، مهارتی و سطح دسترسی آمادگی لازم را داشته باشند. این تحقیق با هدف کلی بررسی میزان آمادگی دبیران دوره متوسطه شهرستان اسلام آباد غرب برای به کارگیری آموزش الکترونیکی انجام گردید. در این راستا آمادگی دبیران از ابعاد مختلف شامل میزان دانش و مهارت آنها در کار با محیط های آموزش الکترونیکی، میزان اعتقادشان به کاربرد این گونه محیط ها، میزان استفاده و کاربرد این محیط ها در فرایند یاددهی- یادگیری در سال مورد مطالعه (سال تحصیلی 88-1387)، میزان دسترسی آنها به محیط های آموزش الکترونیکی مورد مطالعه قرار گرفته است.

مواد و روش ها

نمونه آماری مورد مطالعه شامل 173 نفر از دبیران شهرستان اسلام آباد غرب بود، که در قالب یک روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب گردیدند. ابزار جمع آوری اطلاعات تحقیق یک پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن توسط جمعی از محققان و اساتید تکنولوژی آموزشی و علوم تربیتی تایید و پایایی مقیاس های به کار گرفته در آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ قابل قبول برآورد گردید. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق علاوه بر آمار توصیفی از آزمون های k2، ضریب همبستگی رتبه ای کندال، آزمون t و تجزیه و تحلیل یک طرفه واریانس استفاده گردید.

نتایج

نتایج نشان می دهد که اگر چه دبیران نمونه آماری در سطح بالایی به کامپیوتر و اینترنت دسترسی داشته و به تاثیر آنها و آموزش الکترونیکی در یادگیری معتقد می باشند ولی خیلی کم از این فناوری های نوین استفاده می کنند و از این نظر بین دبیران زن و مرد و همچنین افراد با سطوح مختلف تحصیلی تفاوتی وجود ندارد. همچنین سن دبیران با میزان کاربرد آموزش الکترونیکی توسط آنها رابطه معناداری نداشته است.

نتیجه گیری

نتایج کلی نشان از این دارد که دبیران گرچه اعتقاد دارند که آموزش الکترونیکی موثرتر از روش های سنتی است اما در عمل کمتر از مظاهر آن استفاده می کنند. علت این امر می تواند مربوط به نحوه برخورد مسئولین با دبیران باشد. به طوری که اهمیت زیادی برای بکارگیری یادگیری الکترونیکی توسط دبیران مدارس قائل نمی شوند. پیشنهاد می گردد که با دادن امتیازات خاصی به استفاده از آموزش الکترونیکی و همچنین برگزار نمودن دوره های ضمن خدمت برای دبیران میزان آمادگی و کاربرد آموزش الکترونیکی در دبیران بالاتر برود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1009863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!