ارتباط مقاومت به انسولین با آدیپونکتین در مردان بزرگسال مبتلا به آسم خفیف تا متوسط

پیام:
چکیده:
زمینه
اضافه وزن و چاقی با نشانگان مقاومت انسولینی همراه بوده و به عنوان یک ریسک فاکتور متابولیک در شروع و افزایش تشدید بیماری آسم شناخته شده است. با وجود نقش بیولوژیکی عوامل هورمونی التهابگر در وقوع آسم، هنوز مکانیسم های موثر ارتباط بین چاقی و آسم به طور کامل روشن نیست. در این مطالعه، ارتباط مقاومت انسولینی HOMA و آدیپونکتین با پارامترهای بالینی تنفسی در بیماران آسم مزمن چاق مورد بررسی قرار گرفت.
روش ها
39 مرد چاق 50-35 ساله مبتلا به آسم با شدت بیماری خفیف تا متوسط در این مطالعه، داوطلبانه شرکت نمودند. تشخیص بیماری و همچنین شدت آسم توسط تست اسپیرومتری صورت گرفت. برای اندازه گیری سطوح آدیپونکتین، گلوکز و انسولین پایه، نمونه گیری خون پس از 12-10 ساعت ناشتای شبانه انجام گرفت. با استفاده از اندازه های انسولین و گلوکز ناشتا، مقاومت انسولینی محاسبه شد. از آنالیز همبستگی پیرسون در ارزیابی ارتباط آدیپونکتین پایه سرم با مقاومت انسولینی و متغیرهای تنفسی استفاده گردید.
یافته ها
ارتباط مثبت و معناداری بین آدیپونکتین پایه وFEV1/FVC مشاهده شد (001/0P=) (43/0R=). مقاومت انسولین با سطوح آدیپونکتین سرم مرتبط نبود (446/0P=). همچنین الگوی ارتباط بین گلوکز ناشتا و آدیپونکتین سرم معنادار نبود (421/0P=).
نتیجه گیری
علی رغم ارتباط نزدیک چاقی با مقاومت انسولین، یافته های این مطالعه نشان داد که نقش آدیپونکتین به عنوان یک سیتوکین ضد التهابی در شاخص FEV1/FVC بیماران آسم، مستقل از مقاومت انسولین است. برای شناخت نقش مقاومت انسولین به عنوان یک ریسک فاکتور آسم در کودکان و بزرگسالان به مطالعات بیشتر نیاز است
زبان:
فارسی
در صفحه:
255
لینک کوتاه:
magiran.com/p1010360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!