نقش زنان در ایجاد و تحکیم عفت عمومی از دیدگاه قرآن

نویسنده:
چکیده:
مطلوبیت جنس مونث برای جنس مذکر، امری طبیعی است. برای جلب توجه جنس مذکر، نظام خلقت، گرایش به خودنمایی را در جنس مونث به ودیعه نهاده است. تعبیه این امیال قطعا کارکردی حکیمانه دارد و باید در کانالی صحیح هدایت شود که وحی و عقل، عهده دار این امر هستند. زنان در برخورد با این میل، می توانند مدیریت آن را به دست هوا و هوس بدهند و میزان لغزش پذیری مردان را افزایش و یا با تبعیت از عقل و دین، به گونه ای عمل کنند که ضمن پاسخگویی به نیازها، سلامت جامعه را نیز پاس دارند.
قرآن کریم به همین منظور توصیه های متعدد و متنوعی بیان داشته است. در این آیات، جهت ایجاد محیط سالم برای زندگی و برقراری عفاف، به زنان توصیه شده است، تا ضمن پرهیز از تبرج، با اتکا به وجوه مشترک انسانی در جامعه حضور پیدا کنند و جامعه را محل ابراز زنانگی قرار ندهند.
تاکید مکرر قرآن بر پوشاندن جاذبه های زنانه و ضرورت رعایت حد و مرز پوشش، نشانگر اهمیت موضوع، توجه شریعت به آن و تاثیر مساله فوق در حیات آدمی است، هم چنین نشانگر تاثیر پذیری بیشتر مردها از حس دیداری است. به همین دلیل انسان مادی، به ویژه در عصر حاضر، بیشترین اهتمام را در ترویج برهنگی و سوء استفاده از حس دیداری مردان دارد.
توجه به عفاف و پیامدهای آن برای جامعه ما بسان واکسنی است که جامعه را در برابر بیماری های بسیاری مقاوم و محافظت می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1013865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!