بررسی اثر تعداد نقاط مرجع بالینی بر دقت ترسیم منحنی قوس دندانی به روش سه بعدی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
حصول یک منحنی دقیق منطبق بر قوس دندانی بیماران گامی مهم در طرح درمان ارتودنسی است. هدف از این مطالعه مقایسه میزان انطباق دو منحنی رسم شده برای قوسهای دندانی با استفاده از تعدادی متفاوت از نقاط اتصال کلینیکی براکت (CBP) Clinical Bracket Point در تابع چند جمله ای درجه چهار می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تشخیصی فرمول ریاضی مرتبط با توابع چند جمله ای برای رسم منحنی قوسهای دندانی هجده فرد بالغ با اکلوژن نرمال به کار گرفته شد. CBP ها روی هر یک از دندانهای حاضر در قوسهای دندانی شامل دندانهای مولر دوم تا مولر دوم مدلهای گچی فک بالا و پایین مشخص شد. یک CMM برای ثبت مختصات فضایی نقاط به کار رفت، سپس یک نرم افزار انطباق منحنی برای به دست آوردن بهترین منحنی چند جمله ای درجه چهار منطبق بر 14، CBP به کار رفت. برای هر مدل یک منحنی درجه چهار دیگر با استفاده از تنها CBP های روی دندانهای سانترال، کانین و مولرهای دوم به روش اشاره شده رسم شد. منحنی های مربوط به هر مدل با استفاده از معیارهای آماری توصیفی، Root Mean Square(RMS) و Intraclass Correlation Coefficient مقایسه شدند.
یافته ها
منحنی های مربوط به هر مدل دندانی فاقد اختلاف معنادار آماری بودند. همچنین اختلافی در این زمینه بین مدل های فک بالا و پایین مشاهده نشد.
نتیجه گیری
استفاده از شش CBP برای تطبیق یک منحنی چند جمله ای درجه چهار بر قوسهای دندانی فک بالا و پایین با دقت مناسب، کفایت می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1015007 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!