بررسی اثر افزایش فیلرهای سیلیکا به ادهزیو بر روی ریزنشت ترمیمهای کامپوزیت در زمانهای مختلف

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ادهزیوهای دندانی به طور وسیعی در دندانپزشکی جدید برای نگاهداشتن ترمیمهای کامپوزیتی و کاهش ریزنشت مورد استفاده قرار می گیرند. هدف از این مطالعه بررسی اثر افزایش فیلرهای سیلیکا به ادهزیو بر ریزنشت رستوریشن های کامپوزیت در زمانهای مختلف می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی 48 دندان پرمولر به دو گروه تقسیم شدند. در گروه اول نمونه ها با SE bond و گروه دوم با ادهزیو آزمایشی بدون فیلر با کامپوزیت Z250 ترمیم شدند. دندانهای زیر گروه اول به مدت سه ماه در انکوباتور نگهداری شدند، دندانهای زیر گروه دوم از گروه اول بعد از 24 ساعت بررسی شدند. در گروه دوم نیز، زیر گروه اول بعد از سه ماه نگهداری و زیر گروه دوم بعد از 24 ساعت، ارزیابی شدند. نمونه ها قبل از انکوباسیون، هزار سیکل در دمای 5- 55 درجه ترموسیکل و ریزنشت آنها با استریومیکروسکوپ و SEM ارزیابی گردید. داده ها با آزمون Kruskal- Wallis، Mann-Whitney آنالیز گردیدند.
یافته ها
آزمون Kruskal-Wallis اختلاف معنی دار در ریزنشت بین گروه ها در زمانهای مختلف نشان داد. آزمون Mann-Whitney نشان داد که بین ریزنشت اکلوزال و سرویکال دو نوع ادهزیو بدون توجه به زمان تفاوت معنی دار وجود ندارد) 533/0 (p = ولی بعد از 24 ساعت و سه ماه تفاوت معنی دار وجود دارد (001/0 p <).
نتیجه گیری
گرچه از نظر آماری اختلاف معنی دار بین دو ادهزیو وجود نداشت ولی ادهزیو بدون فیلر تا حدودی بهتر از ادهزیو دارای فیلر عمل کرده بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1015011 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!