تاثیر مکمل دهی کوتاه مدت ال-کارنیتین و کوآنزیم Q10بر عملکرد هوازی و بی هوازی مردان غیرفعال

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در عضلات بدن، کارنیتین در انتقال اسیدهای چرب و تسهیل بتا-اکسیداسیون نقش اساسی دارد. کوآنزیم Q10(یوبی کوئینون،CoQ10) نیز یکی از اجزای تشکیل دهنده زنجیره انتقال الکترون در میتوکندری و همچنین یک آنتی اکسیدان ضروری است. علیرغم وجود اطلاعات فراوان در زمینه متابولیسم پایه این دو ماده، هنوز ابهاماتی در قبال تاثیر مکمل دهی آنها وجود دارد. هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر مصرف کوتاه مدت مکملهای ال-کارنیتین و کوآنزیم Q10، بر عملکرد هوازی و بی هوازی دانشجویان مرد غیرفعال بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه دوسوکور، 40 مرد سالم و غیرفعال داوطلب با میانگین سنی 97/2±01/23 سال،شاخص توده بدنی k g/m274/3±32/23و میانگین VO2max13/5±47/39 میلی لیتر بر کیلوگرم در دقیقه، شرکت کردند.آزمودنی ها به صورت تصادفی به 4 گروه 10 نفره (ال-کارنیتین، کوآنزیم Q10، ال-کارنیتین+کوآنزیم Q10و دارونما) تقسیم شدند. مکمل ال-کارنیتین به میزانmg/kg/d 30 و مکمل کوآنزیم Q10 به میزان mg/kg/d 3، به شکل کپسول های هم شکل برای هر آزمودنی تهیه شد که هر فرددو بار در روز و به مدت 10 روز آنها را مصرف نمود. در جلسات پیش آزمون و پس آزمون، برای اندازه گیری مستقیم توان هوازی از آزمون بروس تعدیل شده بر روی نوارگردان دستگاه تجزیه گازهای تنفسی و برای اندازه گیری توان بی هوازی از آزمون وینگیت بر روی دوچرخه کارسنج استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه های تکراری و تی وابسته تجزیه و تحلیل گردید.
یافته ها
مصرف کوتاه مدتو همزمان ال-کارنیتین و CoQ10 باعث افزایش معنی دارVO2max و مصرف کوتاه مدت ال-کارنیتین به تنهایی، باعث بهبود معنی دار شاخص خستگی شد (05/0p<). در گروه ال-کارنیتین تمایل به افزایش VO2max(7/3%) و در گروه ال-کارنیتین+ CoQ10 تمایل به کاهششاخص خستگی (7/7%) مشاهده شد که از لحاظ آماری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
مصرفکوتاه مدت و همزمان ال-کارنیتین و کوآنزیم Q10ممکن است عملکرد ورزشی در فعالیتهای هوازی و بی هوازی را بهبود دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1015986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!