مقایسه ی دقت شناسایی ویروس سیتومگال انسانی به روش های Real-time PCR و ایمونوفلورسانس غیر مستقیم در دریافت کنندگان پیوند کلیه

پیام:
چکیده:
مقدمه
ویروس سیتومگال انسانی (Human cytomegalovirus یا HCMV) یکی از ویروس های خانواده ی هرپس می باشد. تشخیص به موقع این ویروس از اهمیت بسیار زیادی در افراد دریافت کننده ی پیوند کلیه برخوردار است. علت این امر، وسعت تظاهرات بالینی آلودگی به این ویروس در این افراد، از پس زدن پیوند تا حتی مرگ، می باشد. هدف این پژوهش بررسی دقت دو روش رایج (Real-time Polymerase chain reaction) Real-time PCR و ایمونوفلورسانس غیر مستقیم (pp65 antigen assay) در دریافت کنندگان پیوند کلیه برای شناسایی HCMV بود.
روش ها
در این پژوهش خون کامل 135 نفر از دریافت کنندگان پیوند کلیه در شهر اصفهان طبق پروتکل کیت کیاژن (Qiagen DNA mini kit) استخراج گردید. برای تشخیص HCMV از دو روش Real-time PCR و ایمنوفلورسانس غیر مستقیم (pp65 antigen assay) استفاده شد. روش اول بر پایه ی روبش کاوش گر TaqMan و روش دوم بر پایه ی شناسایی آنتی ژن pp65 به روش ایمنوفلورسانس غیر مستقیم استوار بودند.
یافته ها
تعداد افرادی که نتیجه ی آزمایش آن ها در روش Real-time PCR مثبت گزارش شد 36 نفر (27 درصد) بود، در حالی که، این تعداد در روش pp65 antigen assay در مجموع 29 مورد (21 درصد) بود. همچنین مشخص شد که، بیشینه ی فراوانی عفونت فعال در فصل بهار (28 درصد) و کمینه ی فراوانی آن متعلق به فصل زمستان (16 درصد) بود؛ اما، رابطه ی معنی داری بین فراوانی عفونت HCMV و فصل مشاهده نشد.
نتیجه گیری
یافته های این مطالعه نشان داد که روش Real-time PCR با دقت بیشتری قادر به تشخیص عفونت HCMV در افراد دریافت کننده ی پیوند کلیه می باشد. همچنین مشخص شد که بیشترین فراوانی عفونت HCMV چه به صورت نهفته و چه به صورت فعال، متعلق به فصل بهار است که البته این ارتباط معنی دار نبود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1016826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!