بررسی شیوع قارچ مخمری کاندیدا در پوست و ضایعات آکنه در بیماران

پیام:
چکیده:
مقدمه
کاندیدا از اعضای فلور طبیعی پوست انسان است و علت طیف وسیعی از عفونت های پوستی تحت عنوان کاندیدیاز جلدی می باشد. با توجه به پاتوژنز آکنه، فاکتور های مستعدکننده و عوامل میکروبی درگیر در ایجاد آن و اساس بیماری زایی قارچ مخمری کاندیدا برای ایجاد بیماری در پوست، در این مطالعه بیماران با تظاهرات آکنه را از نظر حضور کاندیدا در پوست و ضایعات آکنه و تعیین نقش احتمالی کاندیدا در ایجاد آکنه مورد بررسی قرار گرفتند.
روش ها
در این مطالعه 125 بیمار (70 زن و 55 مرد) مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه ها از سطح و محتویات داخل ضایعه ی آکنه ی بیماران تهیه گردید. آزمایش میکروسکوپی مستقیم نمونه ها با هیدروکسید پتاسیم 20 درصد و کالکوفلوئوروایت و نیز کشت نمونه ها روی محیط سابورودکستروز آگار حاوی کلرامفنیکل انجام شد. با روش های مورفولوژیک و فیزیولوژیک شامل کشت روی محیط کروم آگار کاندیدا، تست لوله ی زایا، تست تولید کلامیدوسپور روی محیط کورن میل آگار، رشد در دمای 45 درجه ی سانتی گراد و تست مصرف قندها با کیت شناسایی HiCandida (HiMedia، Mumbai، India) گونه های کاندیدای شناسایی شدند.
یافته ها
در بررسی مستقیم میکروسکوپی 6/45 درصد بیماران از نظر حضور سلول مخمری در نمونه های برداشت شده از محتویات داخل آکنه مثبت بودند. در 45 مورد (36 درصد) کشت نمونه ها از نظر رشد کلنی کاندیدا مثبت شد. از این تعداد 11 مورد (4/24 درصد) مربوط به محتویات خارج شده از داخل ضایعه ی آکنه و 34 مورد (6/75 درصد) مربوط به نمونه های برداشت شده از سطح آکنه بود. کاندیدا پاراپسیلوزیس (2/27 درصد) و کاندیدا کروزئی (4/29 درصد) به ترتیب شایع ترین گونه های جدا شده از نمونه های برداشت شده از محتویات داخل ضایعه و سطح آکنه بودند. در 5 مورد (1/11 درصد) نمونه های برداشت شده از سطح و داخل ضایعات آکنه هم زمان از نظر حضور کاندیدا مثبت بودند.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه ی حاضر می توان استنتاج نمود که فلور طبیعی کاندیدای پوست هم می تواند در اتیولوژی آکنه مد نظر قرار گیرد. پیشنهاد می شود جهت بررسی بیشتر در این زمینه تحقیقات وسیع تر با جمعیت بیشتر و اهداف اختصاصی تر به عمل آید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1016837 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!