تدبری در آیات 3 و 4 سوره مبارکه قیامت در مقایسه اثر انگشت افراد طبیعی و ناقلین هموفیلی

پیام:
چکیده:
مقدمه

نظر به اینکه هموفیلی یک بیماری شایع است که هزینه های زیادی را برای سیستم های بهداشتی به همراه دارد، امروزه تشخیص ناقلین هموفیلی از اهمیت خاصی برخوردار شده است. با این وجود هزینه های زیاد روش های تشخیصی آن حتی در کشورهای پیشرفته تابحال مانع یافتن ناقلین هموفیلی شده است. از آنجا که امروزه مشخص شده است که هر فرد دارای یک اثر انگشت منحصر به فرد می باشد و در قرآن نیز در مورد آفرینش مجدد آن سخن گفته شده است، مطالعه حاضر به منظور مقایسه اثر انگشت افراد ناقل هموفیلی با افراد طبیعی انجام شد.

هدف

هدف اصلی این مقاله تدبری در آیات 3 و 4 سوره مبارکه قیامت در مقایسه اثر انگشت افراد طبیعی و ناقلین هموفیلی می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه مورد-شاهدی در سال 1390 انجام شده است. 45 مادر بیماران هموفیلی (ناقلین هموفیلی) مراجعه کننده به مرکز هموفیلی اراک بعنوان گروه مورد و 113 نفر زن سالم بصورت تصادفی بعنوان گروه شاهد انتخاب شدند. نوع اثر هر یک از انگشتان توسط یک متخصص پزشکی قانونی که از گروه فرد اطلاعی نداشت، با استفاده از روش پیشرفته هانری تعیین گردید و انواع اصلی اثر انگشت شامل اثر انگشت کمانی، حلقوی، چرخشی و سایر انواع مشخص شد.

یافته ها

شایع ترین اثرات انگشت در تمام انگشتان افراد به ترتیب شیوع عبارت بودند از اثر انگشت حلقوی، اثر انگشت چرخشی، اثر انگشت کمانی و سایر اثر انگشتان. مشابه افراد گروه شاهد، شایع ترین نوع اثر انگشت در ناقلین هموفیلی اثر انگشت حلقوی بود. با این حال تفاوت معنی داری بین انواع اثر انگشت در تمام انگشتان در بین ناقلین هموفیلی و گروه شاهد وجود داشت بطوریکه میانگین تعداد اثر انگشت حلقوی در ده انگشت در ناقلین هموفیلی به میزان معنی داری کمتر از افراد گروه شاهد و میانگین تعداد اثر انگشت کمانی و سایر اثر انگشتان در ده انگشت بیش از افراد گروه شاهد بود. میانگین تعداد اثر انگشت چرخشی در ده انگشت بین دو گروه تفاوت معنی داری نداشت. همچنین غیر از انگشتان شست و سبابه دست راست، در سایر انگشتان تفاوت معنی داری بین نوع اثر انگشت بین ناقلین هموفیلی و افراد گروه شاهد وجود داشت.

بحث و نتیجه گیری

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اثر انگشتان ناقلین هموفیلی تفاوت هایی با افراد طبیعی دارد. از آنجا که امروزه ثابت شده است اثر انگشت هر فردی متفاوت از دیگری است، می توان به اعجاز قرآن در این زمینه در بیش از 1400 سال پیش پی برد که سخن از خلقت مجدد سر انگشتان در پاسخ به فرد منکر معاد به میان آورده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
9
لینک کوتاه:
magiran.com/p1017717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!