تاثیرات الگوی تعلق والدینی بر افسردگی و اعتماد به نفس دوره نوجوانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
افسردگی و کمبود اعتماد به نفس به عنوان مهم ترین اختلال های روان شناختی، در نوجوانان در حال گسترش هستند. با این حال، مطالعات اندکی وجود دارند که به کشف رابطه بین الگوی تعلق والدینی با افسردگی و کمبود اعتماد به نفس نوجوانان آن ها پرداخته باشد. هدف این پژوهش تعیین تاثیر الگوهای مختلف تعلق والدینی بر میزان افسردگی و اعتماد به نفس نوجوانان شهر بوشهر بود.
روش کار
در این مطالعه توصیفی - تحلیلی از نوع مقطعی، همه 482 نفر دانش آموز سال اول دبیرستان (246 دختر و 236 پسر) که از هشت دبیرستان شهر بوشهر، به صورت تصادفی خوشه ایساده انتخاب شده بودند، به مجموعه ای از سه پرسش نامه روا و پایای افسردگی بک، اعتماد به نفس کوپر اسمیت و الگوی تعلق والدینی به صورت خود ایفاء پاسخ دادند. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS ویرایش 5/11، آمار توصیفی و آزمون تی مستقل مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
الگوی مراقبت والدینی بیش از الگوی حمایت والدینی با افسردگی و کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان دختر و پسر در ارتباط است. در این حال، ترکیب دو الگوی مراقبت اندک و کنترل شدید دارای رابطه معناداری با افسردگی و کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان دختر بود (01/0p<).
نتیجه گیری
نتایج تایید کردند که در دختران، الگوی ترکیبی مراقبت اندک و کنترل شدید، خطر افسردگی و کمبود اعتماد به نفس را بیش تر می کند. بر اساس نتایج حاصل باید تاکید شود که رفتار مناسب والدین با فرزند نوجوان خود، رفتاری است که نوجوان از آن احساس آزادی، عشق و حمایت کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p1017817 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!