نقش ترکیب سنی خانوار در شیوع ناامنی غذایی: یک مطالعه مقطعی در شمال غرب کشور

پیام:
چکیده:
مقدمه
غذا از جمله نیازهای اساسی بشر است، که تامین آن در مقوله امنیت غذایی نهفته است. بدون شک درآمد خانوار از مهم ترین عوامل در امنیت غذایی خانوار است، ترکیب سنی خانوار ممکن است با تاثیر بر وضعیت اقتصادی خانواده در امنیت غذایی خانوار موثر باشد، لذا هدف از این مطالعه تعیین نقش ترکیب سنی خانوار در امنیت غذایی خانوار می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه به روش مقطعی- تحلیلی در دهستان قره سوی شهرستان خوی انجام شد. از 3700 خانوار منطقه، 2500 خانوار وارد مطالعه شدند. برای سنجش امنیت غذایی خانوار، از پرسش نامه 6 گویه ای USDA استفاده شد و داده های مربوط به گروه های سنی و درآمد خانوار با استفاده از پرسش نامه اطلاعات عمومی جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل از آزمون های کای- دو و رگرسیون لجستیک استفاده شد.
نتایج
از 2439 خانوار شرکت کننده در مطالعه، 991 (6/40%) خانوار امن و 1448 (4/59%) خانوار ناامن بودند. بین ترکیب سنی خانوار و وضعیت امنیت غذایی خانوار، رابطه آماری معنادار وجود داشت. همچنین با افزایش بعد خانوار شانس ناامنی غذایی خانوار، کاهش می یابد. مقایسه میانگین درآمد سرانه برحسب ترکیب سنی خانوار متفاوت گزارش شده است. شانس ناامنی غذایی در خانوارهای دارای خردسال، بیشتر می باشد (05/0P<). ولی افزایش تعداد خردسال و تعداد سالمند، تاثیری بر ناامنی غذایی خانوار ندارد.
نتیجه گیری
شیوع ناامنی غذایی خانوار در منطقه تحت مطالعه بالا می باشد. اقامت سنتی خانوارهای تازه تشکیل شده در کنار پدر و مادر در مناطق روستایی و آموزش تغذیه صحیح به ویژه برای خانوارهای دارای خردسال، برای کاهش ناامنی غذایی خانوار پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1018068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!