مقایسه تاثیر دو روش طب فشاری و تحریک الکتریکی پوست بر شدت درد زایمان در زنان باردار نخست زا

پیام:
چکیده:
مقدمه
دیسترس ناشی از درد مادر در هنگام زایمان می تواند مادر و جنین را در معرض خطر قرار دهد. درد می تواند باعث افزایش فشار خون، افزایش ترشح اپی نفرین و نوراپی نفرین در مادر شود. راه های کنترل درد شامل استفاده از داروها و موارد غیردارویی می باشد. در حال حاضر هیچ داروی ایده آلی برای کنترل درد زایمان وجود ندارد و داروهای فعلی از جفت عبور کرده و بر روی جنین تاثیر می گذارند. مطالعه حاضر با هدف مقایسه تاثیر دو روش طب فشاری و تحریک الکتریکی پوست بر شدت دردهای زایمانی در زنان نخست باردار انجام شد.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی بالینی در سال 86-1385 بر روی 135 زن نخست زا انجام شد. افراد به طور تصادفی در 3 گروه طب فشاری، تحریک الکتریکی پوست و گروه کنترل قرار گرفتند. مداخله در دیلاتاسیون 4-3 سانتیمتر سرویکس بر روی نقطه SP6 صورت گرفت. در گروه اول از فشار و در گروه دوم از تحریک الکتریکی پوست شبه سوزنی استفاده شد. گروه سوم از هیچ روشی استفاده نکردند. شدت درد در هر 3 گروه با استفاده از نمودار بصری - عددی طی 4 مرحله قبل از مداخله در دیلاتاسیون 4-3 سرویکس، بلافاصله پس از مداخله، 30 و 60 دقیقه پس از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
شدت درد بلافاصله و 30 و 60 دقیقه پس از مداخله در گروه طب فشاری و تحریک الکتریکی پوست نسبت به گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافته بود، همچنین در مقایسه تاثیر طب فشاری و تحریک الکتریکی پوست بر کاهش درد در دیلاتاسیون 4-3 سانتیمتر و بلافاصله بعد از مداخله تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0=p)، اما شدت درد 30 و 60 دقیقه پس از مداخله در گروه تحریک الکتریکی پوست به طور معنی داری کمتر بود (001/0>p).
نتیجه گیری
طب فشاری و تحریک الکتریکی پوست هر دو باعث کاهش دردهای زایمانی می شوند اما تاثیر تحریک الکتریکی پوست بیشتر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1022720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!