طراحی الگوی بومی مدیریت منابع مراکز مشاوره بیماری ها

پیام:
چکیده:
مقدمه
تاسیس مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، راهکار اجرایی پیشگیری از ایدز و بیماری های عفونی ناشی از روابط جنسی و سوء مصرف مواد در کشورهایی است که دربرنامه پیشگیری موفق بوده اند؛ ضرورت دارد که این مراکز با داشتن الگوی مدیریتی مناسب، بهتر بتوانند با استفاده از امکانات موجود به اهداف از پیش طراحی شده خود برسند. هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی الگوی بومی مدیریت منابع مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در ایران بود.
روش کار
در این پژوهش توصیفی-تطبیقی برای جمع آوری داده ها از کشورهای مورد مطالعه، فرم گردآوری اطلاعات تنظیم گردید. سپس بر مبنای ااطلاعات به دست آمده، جداول تطبیقی بر اساس ابعاد اهداف پژوهش تهیه و در ادامه بر اساس شاخص های مورد نظر الگوی اولیه طراحی گردید. جهت تست الگو و اعتبارسنجی از پرسشنامه استفاده شد. و سپس با تکنیک دلفی با نظرخواهی 30 نفر شامل متخصصین، اساتید و مدیران و کارشناسان وزارت بهداشت و دانشگاه ها بهره گیری به عمل آمد.
یافته ها
همه کشورهای مورد مطالعه علیرغم چالش های موجود، منابعشان را در جهت مدیریت پیشگیری و درمان ایدز و دیگر بیماری های رفتاری بکار گرفته اند. در اغلب کشورهای مورد مطالعه مراکز غیر متمرکز بوده و در روستاها نیز خدمات مشاوره و توزیع ملزومات پیشگیری امکان پذیر بوده و بعلاوه، این خدمات در مراکز ارائه خدمات بالینی و مراقبت های اولیه ادغام شده است.در برخی کشورها آموزش و مشاوره آنلاین و اینترنتی بکار گرفته شده است.
نتیجه گیری
نتایج مطالعات حاضر نشان می دهد بهره گیری از امکانات سازمان های غیر دولتی، رایگان بودن کلیه خدمات مرکز مشاوره، ادغام خدمات مشاوره در خدمات مراقبت های اولیه، لزوم آموزش مداوم به پرسنل این مراکز، راه اندازی مراکز ویژه ی گروه های پرخطر مانند روسپیان، آموزش در مدارس، راه اندازی وب سایت های آموزشی مرتبط، جذب کمک های بین المللی می تواند به بهبود مدیریت منابع و عملکرد مراکز مذکور منجر گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
190
لینک کوتاه:
magiran.com/p1023043 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!