مقایسه تاثیر اکسی توسین وریدی با میزوپروستول رکتال در مرحله سوم زایمان بعد از القاء سقط طبی در سه ماهه دوم حاملگی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
القای سقط طبی در سه ماهه دوم حاملگی به دلایل مختلف می تواند صورت گیرد. سقط سه ماهه دوم می تواند عامل عوارض زیادی از جمله احتباس جفت و خون ریزی باشد. از داروهای متعددی از خانواده اکسی توسین، ارگوت ها و پروستاگلاندین ها جهت کنترل و بهبود شرایط مرحله سوم زایمان استفاده می شود. هدف این مطالعه مقایسه کارایی اکسی توسین وریدی و میزوپروستول رکتال در اداره مرحله سوم زایمان در ختم بارداری های سه ماهه دوم می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه کارآزمایی بالینی تعداد 80 نفر از زنان حامله بین هفته 14 تا 24 بارداری انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه مداخله با اکسی توسین وریدی شامل 20 واحد اکسی توسین در یک لیتر سرم نرمال سالین در طی یک ساعت و گروه gμ400 میزوپروستول رکتال جهت کنترل مرحله سوم زایمان تقسیم شدند.
یافته ها
بر اساس نتایج این مطالعه تعداد موارد احتباس جفت در گروه میزوپروستول (سه نفر معادل 5/7%) به صورت معنی داری پایین تر از گروه اکسی توسین (10 نفر معادل 25%) بود (034/0P=). هم چنین میانگین مدت زمان خروج جفت در گروه میزوپروستول هم اختلاف معنی داری با گروه اکسی توسین داشته و پایین تر بود (به ترتیب 95/7 دقیقه در برابر 22/19 دقیقه، 015/0P=). میزان افت هموگلوبین در دو گروه تفاوت معنی داری نداشت.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه ما استفاده از میزوپروستول رکتال در مرحله سوم سقط سه ماهه دوم حاملگی، می تواند در مقایسه با اکسی توسین وریدی در کاهش تعداد موارد احتباس و کاهش مدت زمان خروج جفت موثر بوده اما تغییر چندانی در میزان خون ریزی ناشی از سقط ایجاد نمی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
340 تا 350
لینک کوتاه:
magiran.com/p1024948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!