نقش فاکتور نکروزتومور آلفا (TNF - alpha) در انفارکتوس حاد قلبی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به شیوع و روند رو به افزایش انفارکتوس میوکارد (MI) و اهمیت اطلاع از مارکرهای التهابی، وجود کاستی ها در تحقیقات قبلی و آرای متفاوت در مورد نقش TNF– α بابروز انفارکتوس میوکارد این تحقیق در بیمارستان طالقانی طی سال های 90-1389 انجام گرفت.
روش بررسی
مطالعه به روش مورد- شاهدی انجام گرفت. بیمارانی که با تشخیص قطعی انفارکتوس حاد قلبی بستری بودند به عنوان گروه مورد تلقی و هم زمان در همان بیمارستان افراد سالمی که برای آزمایش های معمول به آزمایشگاه بیمارستان طالقانی مراجعه کرده و مشابه گروه مورد بودند، به عنوان شاهد انتخاب گردیدند و فاکتور TNF– α با روش ELISA اندازه گیری و مقادیر آن در دو گروه با T-test ارزیابی شد. افراد دو گروه بر اساس مقادیر کمتر یا بیش تر از 5/9 پیکوگرم در میلی لیتر به دو گروه تقسیم شدند و با آزمون فیشر مورد قضاوت آماری قرار گرفتند.
یافته ها
تحقیق روی تعداد 20 نفر مورد و 20 نفر شاهد واجد شرایط انجام گرفت. میزان شاخص مورد نظر در گروه شاهد برابر 7/0±5/9 پیکوگرم در میلی لیتر و در گروه مورد 2±8/12 پیکوگرم در میلی لیتر بود (001/0>p). در گروه شاهد 12 نفر (60 درصد) TNF-a بالای 5/9 پیکوگرم در میلی لیتر و در گروه مورد همه بیماران (100 درصد) TNF-a بالاتر از 5/9 پیکوگرم در میلی لیتر داشتند (001/0>p).
نتیجه گیری
به نظر می رسد که سطح TNF– α در بیماران MI بالاتر از گروه شاهد است و با توجه به اهمیت التهاب و نقش آن در بروز و توسعه آترواسکلروز تحقیق کوهورت و یا تجربی را برای نقش یا تاثیر این مارکر توصیه می نماییم.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1026442 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!