بررسی میانگین سطح سرمی ویتامین D در زنان سالمند مراجعه کننده به آزمایشگاه های شهر اصفهان

پیام:
چکیده:
مقدمه

ویتامین D از عناصر ضروری بدن و تنظیم کننده ی کلسیم است و در بسیاری از بافت ها گیرنده دارد. در سال های اخیر کمبود ویتامین D از مشکلات شایع کشور های جهان شناخته شده است که عوارض زیادی به خصوص در سالمندان دارد. به دلیل افزایش جمعیت سالمند در ایران و وجود عوامل خطر متعدد برای ابتلا به این کمبود، آگاهی از میانگین ویتامین D و شناسایی عوامل خطر می تواند ما را در یافتن راهکارهایی جهت بهبود زندگی در این دوران یاری دهد.

روش ها

این مطالعه، یک مطالعه ی مقطعی بود که در سال 1390 در اصفهان انجام شد. جامعه ی هدف زنان بالای 60 سال بودند. سطح سرمی ویتامین D با روش ELISA در افراد مراجعه کننده به آزمایشگاه ها تعیین شد. اطلاعات به دست آمده به وسیله ی نرم افزار SPSS نسخه ی 20 و آزمون های مربوط مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین ویتامین D در زنان مورد مطالعه 13/70 ± 55/141 نانومول در لیتر و حداقل و حداکثر سطح سرمی ویتامین D به ترتیب 9/36 و 8/365 نانومول در لیتر بود. میانگین سطح ویتامین D بر حسب گروه های سنی اختلاف معنی داری داشت (043/0 = P). میانگین سطح ویتامین D در زنان دارای مصرف مکمل به طور معنی داری بالاتر بود (003/0 = P). میانگین سطح ویتامین D بر حسب گروه های شاخص توده ی بدنی نیز اختلاف معنی داری داشت (023/0 = P).

نتیجه گیری

طبق این مطالعه و به دلیل شیوع کمبود ویتامین D، شناسایی فاکتورهای موثر بر کمبود ویتامین D و روش های جلوگیری از بروز آن در سالمندان ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1027689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!