بررسی تاثیر پیش درمانی با داروی تراناگزامیک اسید برروی میزان خونریزی و نیاز به تزریق خون حین عمل جراحی تنه ی ران

پیام:
چکیده:
مقدمه
در اعمال جراحی بزرگ مانند جراحی ران به دلیل وسعت ناحیه ی عمل و عدم امکان استفاده از برخی روش های کاهش دهنده ی خونریزی مثل بستن تورنیکت و محدودیت استفاده از برخی تکنیک ها مثل هایپوتانسیون کنتروله با حجم بالایی از خونریزی و نیاز به انتقال خون مواجه هستیم. در این تحقیق به بررسی تاثیر داروی تراناگزامیک اسید بر کاهش خونریزی، حین و پس از عمل جراحی و نیاز به انتقال خون پرداخته شد.
روش ها
بعد از گرفتن رضایت از بیمار در یک کارآزمایی بالینی دوسوکور، 80 بیمار ASA1،2 (American Society of Anesthesiologists scale) 64-18 ساله ی کاندید عمل جراحی تنه ی فمور به صورت تصادفی به دو گروه تراناگزامیک اسید و شاهد تقسیم شدند. در گروه تراناگزامیک اسید یک ساعت قبل از عمل 15 میلی گرم بر کیلوگرم از داروی تراناگزامیک اسید و در گروه شاهد همین حجم نرمالین سالین به صورت وریدی تزریق گردید. هر دو گروه با روش مشابه تحت بیهوشی نخاعی با بوپیواکایین قرار گرفتند. میزان خونریزی و انتقال خون در هر دو گروه اندازه گیری و ثبت گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های Student-t و 2χ آنالیز گردیدند و مقادیر p کمتر از 05/0 معنی دار در نظرگرفته شد.
یافته ها
میزان خونریزی در گروه تراناگزامیک اسید به صورت معنی دار از گروه شاهد کمتر بود (به ترتیب 2/599 سی سی در مقابل 5/939 سی سی با 05/0 > P). نیاز به انتقال خون در گروه تراناگزامیک اسید کمتر از گروه شاهد بود (7/161 سی سی در مقابل 5/227 سی سی با 05/0 > P). از نظر بروز تهوع و استفراغ و سرگیجه بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود نداشت (05/0 < P).
نتیجه گیری
این تحقیق نشان داد که تجویز تک دوز تراناگزامیک اسید به مقدار 15 میلی گرم بر کیلوگرم یک ساعت قبل از عمل جراحی باعث کاهش خونریزی حین و بعد از عمل و همچنین کاهش نیاز به ترانسفوزیون می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
4
لینک کوتاه:
magiran.com/p1027690 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!