وضعیت برونداد علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بر اساس شاخصهای علم سنجی تا پایان سال 2011 میلادی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه «تعداد مقالات علمی نمایه شده در بانکهای اطلاعاتی معتبر و بین المللی» جزو مهم ترین شاخص های تولید علم در سطح جهان است. موسسه اطلاعات علمی (ISI) اطلاعات اغلب مجلات معتبر بین المللی را نمایه می کند. این نوشتار درصدد است تا با استفاده از داده های استخراج شده از پایگاه اطلاعاتی استنادی مذکور، وضعیت برونداد علمی محققین دانشگاه علوم پزشکی کردستان را تا پایان سال 2011 میلادی نشان داده و آن را با وضعیت برونداد علمی دانشگاه های همرتبه خود مقایسه نماید.
روش بررسی
با ورود به قسمت جستجوی ساده در پایگاه Web of Science و انتخاب نمایه استنادی علومEXPANDED- SCI در بازه زمانی 20111993 اشکال مختلف املایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان که به عنوان آدرس وارد پایگاه شده بود، به کمک عملگر OR با هم ترکیب شد تا عبارت جستجوی مناسب ایجاد گردد. سپس با استفاده از پایگاه مذکور عملیات تجزیه و تحلیل داده ها صورت گرفت.
یافته ها
مجموعا 157 سند علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در پایگاه استنادی علوم تا پایان سال 2011 میلادی نمایه شده است. بیشترین تعداد مربوط به «مقالات پژوهشی»، با 111 سند (5/71%) و کمترین تعداد مربوط به «یادداشت» با 1 سند (5/0%) است. بهداشت عمومی، محیط و حرفه ای با 35 رکورد (87/22 درصد)، طب گرمسیری با 24 رکورد (68/15 درصد)، پزشکی داخلی عمومی با 21 رکورد (75/13 درصد)، داروشناسی و داروسازی با 12 رکورد (19/7 درصد)، و شیمی چند رشته ای با 10 رکورد (53/6 درصد) به ترتیب بیشترین حوزه موضوعات علمی را به خود اختصاص داده اند. سایر حوزه ها کمتر از 10 رکورد داشته اند. در سطح بین المللی بیشترین مشارکت با کشور کانادا (با 7 رکورد) و کمترین همکاری با کشورهای مصر، چین، فیلیپین و تایلند (با 1 رکورد) بوده است. در سطح ملی نیز بیشترین همکاری با دانشگاه علوم پزشکی تهران (با 29 رکورد) و دانشگاه تربیت مدرس (با 13 رکورد) می باشد. مجموع 157 سند علمی دانشگاه در 89 مجله مختلف چاپ شده اند که از این میان، 23 مجله بیشترین مقالات را منتشر کرده اند (54%)که فقط 5 مجله از آنها ایرانی هستند. تعداد کل استنادها به مقالات دانشگاه 300 مورد و میانگین استناد به هر مقاله 91/1 بوده است. میانگین تعداد مقاله به هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان 01/1 است.
نتیجه گیری
تولید علم در دانشگاه علوم پزشکی کردستان سیر صعودی داشته و افزایش تعداد استنادها نشان دهنده رشد کیفیت مقالات است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1027865 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!